Berta Sándor
Kiadják az SMS-spammerek adatait
A német legfelsőbb bíróság most nyilvánosságra hozott ítélete értelmében a mobil szolgáltatók a jövőben kötelesek lesznek megmondani az előfizetőiknek, hogy ki küldött nekik kéretlen reklám SMS-t.
A precedens értékű ítélet egy olyan ügyben született, amelyben egy ügyvéd a kapott kéretlen reklámlevelek miatt beperelte a T-Mobile-t. A német távközlési konszern adatvédelmi okokra hivatkozva megtagadta az SMS-spammer személyes adatainak, többek között a nevének és címének a kiadását.
Mivel az SMS továbbításakor a feladó telefonszámát kijelzi a rendszer, így az ügyvéd pontosan tudta, hogy az illető szintén a T-Mobile előfizetője. A vállalat arra hivatkozott, hogy csak akkor tehet eleget a felszólításnak, ha abba a spammer beleegyezik vagy ha erre a törvény kötelezi. Nos, a mostani ítélet új helyzetet teremtett. A német fogyasztóvédelmi szövetségek már 2001 óta küzdenek azért, hogy a mobilcégek kötelesek legyenek kiadni az SMS-spammerek személyes adatait, eddig azonban nem jártak sikerrel.
A német legfelsőbb bíróság úgy döntött, hogy elutasítja a T-Mobile érvelését és az ügyvédnek ad igazat. "Az ilyen eseteket nehezíti, hogy amennyiben egy kéretlen reklámlevelet kapó személy válaszol az SMS-re, még több spamet kap. Célszerű inkább feljegyezni az üzenet tartalmát vagy elraktározni, mert ebben az esetben bíróság előtt lehet tisztázni az ügyet. Könnyebb a helyzet, ha a spammer a címzettet a nevén nevezi, ugyanis akkor egyszerűen be lehet perelni. Más esetben a feladó azzal védekezhet, hogy nem ő, hanem valaki más küldte az ő telefonszámáról az SMS-t" - hangsúlyozta Ronny Jahn, a Berlini Fogyasztóvédelmi Központ munkatársa.
Mindenesetre a mostani ítélet alighanem felgyorsíthatja a hasonló ügyekben folyó eljárásokat és elveheti az SMS-spammerek kedvét tevékenységük folytatásától.
A precedens értékű ítélet egy olyan ügyben született, amelyben egy ügyvéd a kapott kéretlen reklámlevelek miatt beperelte a T-Mobile-t. A német távközlési konszern adatvédelmi okokra hivatkozva megtagadta az SMS-spammer személyes adatainak, többek között a nevének és címének a kiadását.
Mivel az SMS továbbításakor a feladó telefonszámát kijelzi a rendszer, így az ügyvéd pontosan tudta, hogy az illető szintén a T-Mobile előfizetője. A vállalat arra hivatkozott, hogy csak akkor tehet eleget a felszólításnak, ha abba a spammer beleegyezik vagy ha erre a törvény kötelezi. Nos, a mostani ítélet új helyzetet teremtett. A német fogyasztóvédelmi szövetségek már 2001 óta küzdenek azért, hogy a mobilcégek kötelesek legyenek kiadni az SMS-spammerek személyes adatait, eddig azonban nem jártak sikerrel.
A német legfelsőbb bíróság úgy döntött, hogy elutasítja a T-Mobile érvelését és az ügyvédnek ad igazat. "Az ilyen eseteket nehezíti, hogy amennyiben egy kéretlen reklámlevelet kapó személy válaszol az SMS-re, még több spamet kap. Célszerű inkább feljegyezni az üzenet tartalmát vagy elraktározni, mert ebben az esetben bíróság előtt lehet tisztázni az ügyet. Könnyebb a helyzet, ha a spammer a címzettet a nevén nevezi, ugyanis akkor egyszerűen be lehet perelni. Más esetben a feladó azzal védekezhet, hogy nem ő, hanem valaki más küldte az ő telefonszámáról az SMS-t" - hangsúlyozta Ronny Jahn, a Berlini Fogyasztóvédelmi Központ munkatársa.
Mindenesetre a mostani ítélet alighanem felgyorsíthatja a hasonló ügyekben folyó eljárásokat és elveheti az SMS-spammerek kedvét tevékenységük folytatásától.