Berta Sándor
Egyre többet költenek a svájciak médiakiadásokra
A Svájci Sajtószövetség (VSP) legfrissebb részletes kimutatása szerint az államszövetségben folyamatosan növekednek a lakosság médiacélú költségei.
A felmérés a VSP és az egyes kantonok statisztikai hivatalainak saját adatain, valamint a gazdasági szervezetektől és a felhasználói csoportoktól összegyűjtött információkon alapul. Tavaly a svájciak összesen 10,4 milliárd svájci frankot költöttek médiacélokra. Egy átlagos háztartás évente 3137 svájci frankot fordít ilyen kiadásokra. A VSP a dokumentum elkészítésekor egyaránt figyelembe vette a médiatartalmakkal, a hozzáférésekkel és az adathordozókkal kapcsolatos tételeket.
A médiatartalmak között megtalálhatók a rádió- és televízió-előfizetések és programcsomagok díjai, a mobil szolgáltatások árai, az online letöltések. Ezek a költségek tavaly elérték az 5,8 milliárd svájci frankot. Hozzáférésekre (szélessávú internet, kábel-tv stb.) a helyi állampolgárok 2006-ban 1,5 milliárd, míg hardvereszközökre (számítógépek, számítógép-alkatrészek, televíziók, rádiók, dekóderek stb.) 3,1 milliárd svájci frankot költöttek. A felmérésben ugyanakkor nem szerepelnek a távközlési kiadások, a telefonelőfizetések, a telefonhívások, SMS-ek és MMS-ek díjai.
A kiadott milliárdok 30 százaléka egyértelműen a számítógépek, internethozzáférések vásárlásával és letöltésekkel kapcsolatos. A költséglista második helyén a televíziók és a televíziós csomagok állnak 24,3 százalékkal. A harmadik helyen 17,1 százalékos értékkel a sajtóorgánumok, a negyediken 14,8 százalékkal a szórakoztató elektronikai árucikkek találhatók. A svájciak a családi kasszából legkevesebbet a könyvekre, a rádióelőfizetésekre és mozira költenek.
Érdekesség, hogy a helyi háztartásoknak csupán a 17,2 százaléka fordít pénzt számítógépek vásárlására vagy felújítására. A PC helyett egyre többen vesznek inkább például síkképernyős televíziókat. Tavaly az emberek összesen 1,1 milliárd svájci frankot ruháztak be a szélessávú internethozzáférések kiépítésére. Érdekesség, hogy Svájcban egyébként a kormány elképzelései szerint 2008-tól minden háztartásnak és állampolgárnak alanyi joga lesz a nagy sávszélességű interneteléréshez, s ez részét képezi majd a távközlési alapjogoknak. 24 százalékkal nőtt az internetes letöltések száma, míg a mobil letöltéseké még ennél is nagyobb mértékben, 38 százalékkal emelkedett.
A svájciak körében egyre népszerűbbek az online tartalmak és a DVD-k. Utóbbiak vásárlására 2006-ban kereken 360 millió svájci frankot fordítottak. Szintén hódítanak a számítógépes és a videojátékok, a kiadások ezen a területen is elérték a 310 millió svájci frankot.
A felmérés a VSP és az egyes kantonok statisztikai hivatalainak saját adatain, valamint a gazdasági szervezetektől és a felhasználói csoportoktól összegyűjtött információkon alapul. Tavaly a svájciak összesen 10,4 milliárd svájci frankot költöttek médiacélokra. Egy átlagos háztartás évente 3137 svájci frankot fordít ilyen kiadásokra. A VSP a dokumentum elkészítésekor egyaránt figyelembe vette a médiatartalmakkal, a hozzáférésekkel és az adathordozókkal kapcsolatos tételeket.
A médiatartalmak között megtalálhatók a rádió- és televízió-előfizetések és programcsomagok díjai, a mobil szolgáltatások árai, az online letöltések. Ezek a költségek tavaly elérték az 5,8 milliárd svájci frankot. Hozzáférésekre (szélessávú internet, kábel-tv stb.) a helyi állampolgárok 2006-ban 1,5 milliárd, míg hardvereszközökre (számítógépek, számítógép-alkatrészek, televíziók, rádiók, dekóderek stb.) 3,1 milliárd svájci frankot költöttek. A felmérésben ugyanakkor nem szerepelnek a távközlési kiadások, a telefonelőfizetések, a telefonhívások, SMS-ek és MMS-ek díjai.
A kiadott milliárdok 30 százaléka egyértelműen a számítógépek, internethozzáférések vásárlásával és letöltésekkel kapcsolatos. A költséglista második helyén a televíziók és a televíziós csomagok állnak 24,3 százalékkal. A harmadik helyen 17,1 százalékos értékkel a sajtóorgánumok, a negyediken 14,8 százalékkal a szórakoztató elektronikai árucikkek találhatók. A svájciak a családi kasszából legkevesebbet a könyvekre, a rádióelőfizetésekre és mozira költenek.
Érdekesség, hogy a helyi háztartásoknak csupán a 17,2 százaléka fordít pénzt számítógépek vásárlására vagy felújítására. A PC helyett egyre többen vesznek inkább például síkképernyős televíziókat. Tavaly az emberek összesen 1,1 milliárd svájci frankot ruháztak be a szélessávú internethozzáférések kiépítésére. Érdekesség, hogy Svájcban egyébként a kormány elképzelései szerint 2008-tól minden háztartásnak és állampolgárnak alanyi joga lesz a nagy sávszélességű interneteléréshez, s ez részét képezi majd a távközlési alapjogoknak. 24 százalékkal nőtt az internetes letöltések száma, míg a mobil letöltéseké még ennél is nagyobb mértékben, 38 százalékkal emelkedett.
A svájciak körében egyre népszerűbbek az online tartalmak és a DVD-k. Utóbbiak vásárlására 2006-ban kereken 360 millió svájci frankot fordítottak. Szintén hódítanak a számítógépes és a videojátékok, a kiadások ezen a területen is elérték a 310 millió svájci frankot.