Napi Online

Üzletté vált a "domain-kóstolás"

Kihasználva azt a lehetőséget, hogy minden új internetes domainnevet ötnapos próbaideig ingyen lehet használni, márkanevekkel visszaélve csinálnak pénzt egyes vállalkozások.

Az olyan jelentős vállalkozások, mint például az amerikai Verizon Communications mobiltelefon-szolgáltató az utóbbi időben új internetes csibészséggel kénytelenek szembenézni. Egymás után jelennek meg az interneten az olyan weboldalak, mint a verizonpicture.com, a vorizonringtone.com vagy a varizoncellularphone.com (szándékosan o-val, illetve a-val e helyett), amelyeknek semmi közük a céghez. A társaság jogászai kiderítették, hogy ezek mögött a legváltozatosabb helyeken, köztük a Bahamákon bejegyzett vállalatok állnak, amelyek kihasználják a domainnév-regisztráció egyik szabályát, nevezetesen az elnevezés kipróbálásának lehetőségét - derül ki a Business Week cikkéből.

A domainek engedélyezéséért felelős Internet Corp. for Assigned Names and Numbers (ICANN) egy 2000-es szabálya szerint ugyanis minden új internetes elnevezést öt napon keresztül minden további következmény nélkül kipróbálhat a bejegyeztetője, ha ezután eláll a domaintől, akkor regisztrátor cégétől visszakapja a 6 dolláros regisztrációs díjat. E szabály értelme, hogy kiderüljenek például az elgépelésből eredő hibák, példánknál maradva az, ha verizon helyett vorizon vagy varizon szerepel, vagy ki lehessen szállni egy elnevezésből, ha arról kiderül, hogy sérti valakik, például ismert márkanév-tulajdonosok érdekeit.

A szándékosan tévedő vállalkozások természetesen pénzt akarnak csinálni a trükkből, amely egyébként mára olyan elterjedtté vált, hogy önálló neve van: domain tasting - magyarul, mondjuk, domainnév-kóstolás. A csalafintaság teljesen legális, mivel az ICANN említett szabályára épül, célja, hogy magára vonja egy adott szolgáltatásra és márkanévre rákereső internetezők figyelmét, majd megszerezze a keresőszolgáltatókon, a Google-on és a Yahoo-n keresztül elérhető hirdetési bevételek egy részét.

Amikor a böngésző netező mondjuk csengőhangokat keres, akkor egyebek mellett megtalálja a vorizonringtone kóstolónevet is, amelyre rákattintva, a keresőprogram a szeme elé önti az összes olyan reklámot, amelyet a csengőhangkeresőknek szántak a hirdetők. Ezután elkezd klikkelgetni az ajánlatokra, és minden egyes ilyen mozdulatával egy kisebb összeggel gazdagítja a weblap csalafinta tulajdonosát. Vagyis akárhogy is nézzük: ez a biznisz megvalósítja a nulla kockázat 100 százalék profit elvét, ami ugye, minden üzletember álma. Az egyetlen erőfeszítés, amit tenni kell, az a domainnevek sűrű kitalálása és regisztrációja, majd visszavonása.

A szorgalmas kóstolók azonban nem sajnálják a fáradságot tisztes haszon reményében, ezt bizonyítja, hogy míg 2004-ben naponta átlag 100 domainnév próbáját indították el a bejegyzők, addig mára ez 4 millióra emelkedett. Szakértők szerint ennek csak két százaléka marad hosszabb távon is weboldal-elnevezés. A dolog tulajdonképpen olyan, mint ha valaki megvásárolna egy ruhát, hordaná öt napig, majd visszavinné, ezután visszakapná a pénzét, sőt, az öt nap alatt a ruhán lévő márkajelzések mutogatásáért, reklámozásáért még fizetnének is neki.

A károsított márkanév-tulajdonosok, mint például a Time Warner, a Dell, a Verizon és mások rá akarják bírni az ICANN-t a tesztelési szabály eltörlésére, ám az ellenáll. Érvelése szerint mivel feladatköre az internetes közösség egészét szolgálja, legalább széles konszenzusra van szükség minden egyes eljárásának megváltoztatásához. Van olyan sértett, amely beperelte a Dotster regisztrátort, amely - az ICANN engedélye és szabálya alapján - tömegesen jegyez be kóstolóneveket. Érdeke ez, hiszen a sok tízezer 6 dolláros befizetés néhány napos banki fialtatása jó pénzt hoz a konyhájára.

A Google is mossa kezeit: "mi nem bátorítjuk az elnevezésízlelgetést" - közölték, a kóstolóvállalkozások szerint pedig kifejezetten hasznos, amit csinálnak, hiszen azokat az internetezőket is eljuttatják céljukhoz, akik véletlenül elgépelték a keresni kívánt szolgáltatás vagy szolgáltató nevét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csaba42 #6
    Mondasz valamit, de ezt a Google-nek kellene leírnod.:)
  • blendeguz #5
    Ezzel az energiával alkothatnának valami hasznosat is, ami ugyanúgy hozza a pénzt. Ez olyan, mint a dolgozatnál a puska-írás: ugyanannyi fáradtság megtanulni, mint egy teljeskörű puskát "megalkotni", csak a különbség az, hogy a megtanult anyag az elmédet gazdagítja, a puska anyaga pedig elszáll... Az ilyen emberek a csibészségben lelik örömüket. Játéknak, izgalomnak érzik a csalást és okosnak, ügyesnek érzik magukat attól, hogy kijátszottak egy szabályt. Legalábbis szerintem...
  • haxoror #4
    "domain tasting - magyarul, mondjuk, domainnév-kóstolás."
    "mi nem bátorítjuk az elnevezésízlelgetést"

    Ez ritka idiótán hangzik, újabb példa hogy miért nem kéne mindent lemagyarítani...
  • kvp #3
    "Magyarországon nem lehet megcsinálni, mert 2 hetes várakozási idő van."

    Es ez a tisztesseges. Mint ahogy a google eseten az lenne a tisztesseges, hogy csak a legalabb 6 napja letezo domain-eket olvasson vegig a page scanner-e. Igy a google spam es az emlitett reklamoldalak jo reszetol is meg lehetne szabadulni. (mivel az oldal megszunne, mielott indexelnek)

    Masik hasznos megoldas meg a domain elettartalma alapjan torteno sorrendbe rendezes, amikor is egy domain minel regebbi annal nagyobb a valoszinusege, hogy megbizhato es nem igeiglenes csalo oldal.
  • ProClub #2
    Magyarországon nem lehet megcsinálni, mert 2 hetes várakozási idő van. :)
  • Möci #1




    Az ötlet jó, egyedül csinálni nem lehet, üzlettársat keresek!

    Beszálló tőke 6 USD.