Napi Online
Az oktatásban is előretör a Linux
Mind a diákok, mind az iparági szereplők részéről van rá igény, hogy tovább növekedjen a Linux és a nyílt forráskódú szoftverek oktatásban betöltött szerepe - állítja a Novell friss közleménye.
Mi kell ahhoz, hogy egy technológia az oktatási rendszerben is piaci súlyának megfelelő hangsúlyt kapjon? A Novell Magyarország által megkérdezett hazai felsőoktatási, középiskolai és általános iskolai oktatók véleménye szerint kiforrott, széles körben elterjedt technológia, oktatási célokra könnyű és kedvező beszerezhetőség, képzett - és folyamatosan továbbképzett - oktatók, folyamatosan frissülő, magyar nyelvű tananyag és természetesen igény a végzett szakemberekre a későbbi munkáltatók részéről. A Linux ma már minden kritériumnak megfelel, így megérett rá, hogy az oktatási rendszerben is nagyobb szerepet kapjon.
Ágoston György, a Gábor Dénes Főiskola tanára elmondta, hogy a főiskolán 1995 óta foglakoznak Linux-oktatással a "Unix/Linux operációs rendszer- keretében, amely a mérnök-informatikus szak kötelező tantárgya. A kezdeti tematika mára jelentősen kibővült. Az intézményben ebben a képzésben évente mintegy 1000 főiskolai hallgató részesül - beleértve a határainkon túlnyúló konzultációs központokat is (Románia, Szlovákia, Szerbia). A hallgatóknak lehetőségük nyílik diplomamunkájukat linuxos témában elkészíteni - erre is nagy igény mutatkozik.
Turi Sándor, a balatonfűzfői Öveges József Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium igazgatójának tájékoztatása szerint már a tavalyi évben is kísérleti jelleggel használtak Novell Linux Desktop megoldásokat, ám ebben az évben a SUSE Linux Enterprise Desktop tesztelése után úgy döntöttek, hogy teljes körűen bevezetik a Novell új, desktop oldali megoldását. Összesen 650 diáknak van lehetősége a linuxos oktatásban részt venni.
Tick József, a Budapesti Műszaki Főiskola Informatikai rektorhelyettese elmondta, hogy a Budapesti Műszaki Főiskola - ezen belül elsősorban a Neumann János Informatikai Kar - régóta foglalkozik a Linux és a nyílt forráskódú rendszerek oktatásával. A képzés folyamatos fejlesztésének eredményeképpen több karon, egyre szélesebb körben ismerhetik meg a hallgatók a Linux világát. Az informatika karon tanulmányai során minden hallgató találkozik ezen rendszerrel és lehetősége van a szakirányok, illetve a választható tárgyak keretében ez irányú ismereteinek elmélyítésére.
Gábriel Róbert egyetemi tanár, a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának dékánja elmondta, hogy a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karán a többi fontos irány mellett igen régóta kiemelten fontosnak tartják a nyílt forráskódú rendszerek oktatását és a szabad szoftverek fejlesztéséhez való hozzájárulást is. A karon 2000-ben épült ki az első hallgatói labor, amelyben Linux operációs rendszert használhatnak. Ma már a kar minden olyan egységében folyik linuxos oktatás, ahol számítástechnikát tanítanak bármilyen szinten, így minden diák megismerkedik a nyílt forráskódú rendszerekkel a képzés során.
Hargitai Zsolt, a Novell Magyarország kereskedelemtámogatási vezetője szerint a Linux mára már kétségkívül kiforrott, dinamikusan terjedő technológia, nem véletlen, hogy egyre több európai helyi hivatal is nyílt forráskódú technológiákra állítja át informatikai rendszerét. A SUSE Linux Enterprise platform tavaly júliusi megjelenése - a beépítésre került technológiai újdonságoknak köszönhetően - várhatóan világszerte és Magyarországon is jelentősen előremozdítja a Linux vállalati bevezetését és alkalmazását. A Linux széles körű elterjedését tovább növeli, hogy a SUSE Linux Enterprise Desktop megjelenésével könnyen kezelhető, kiváló funkcionalitású termék vált elérhetővé a piacon, az asztali operációs rendszerek között is rendkívül versenyképes áron. A vállalat reméli, hogy ez az újabb lendület, valamint a Novell oktatási intézményeknek kialakított Novell Academic Training Partner programja a jövő szakemberképzését is megalapozza.
Ágoston György hozzátette, hogy az oktatásban ki kell várni, amíg kiforr és széles körben elterjed egy technológia, csak ezt követően lehet beilleszteni a tantervbe. A Linux világszintű és hazai piaci elterjedésével párhuzamosan a Gábor Dénes Főiskola is tervezi, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt fektet ennek a területnek az oktatására.
Iparági igény a Linuxot ismerő végzős hallgatókra
Az oktatók egyetértettek abban is, hogy mindenképpen előnyt jelent, ha a diákok szélesebb körű ismeretekkel rendelkeznek. Turi Sándor, az Öveges József szakiskola igazgatója elmondta, hogy mivel nem konkrétan Wordöt, hanem szövegszerkesztést tanítanak, az OpenOffice Novell változata is kiválóan alkalmas arra, hogy ezt a készséget elsajátítsák a diákok.
Néhány gépen meghagyták a korábbi operációs rendszereket olyan programok futtatására, amelyekhez még nem készült linuxos kliens (például AutoCad), de alapvetően arra törekszenek, hogy minél szélesebb körben kihasználják a linuxos megoldások előnyeit: a stabilitást és a megbízhatóságot. Hisznek abban, hogy a nyílt forráskódú megoldások jelenthetik a jövő technológiáját. Az intézményben további területeken is használják a Novell megoldásait, a tavalyi évben a Novell Open Enterprise Servert és több SUSE Linux Enterprise Servert is bevezettek.
Tick József szerint a több lábon állás - értsd: a "hagyományos" ismeretek és rendszerek mellett példéul a Linux megismerése - mindenképpen növeli a főiskola hallgatóinak piacképességét, ez már sok végzős esetében bizonyítást nyert. Kádár Péter, a sarkadi Ady Endre-Bay Zoltán Gimnázium, Postaforgalmi és Informatikai Szakképző Iskola tanára elmondta, hogy több végzős diákjuk is olyan munkahelyeken dolgozik, ahol követelmény volt a Linux ismerete, illetve Linux rendszergazdaként dolgozik. Egyik diákjuk szakmai versenyen országos 4. helyezést ért el - a versenyen indulók közül egyedüli volt, aki Linuxot használt.
Pulai Gábor, a veszprémi Pannon Egyetem Informatikai Irodájának vezetője szerint a végzős hallgatók elhelyezkedési esélyeit egyértelműen növeli, hogy Linuxot tanultak, hiszen a webszerverek mintegy 60 százaléka Apache, aminek elsődleges platformja a Linux. A diákok is szívesen tanulják a linuxos ismereteket, a veszprémi Pannon Egyetemen például a hallgatók még öt évvel ezelőtt, önszerveződéssel hozták létre a Veszprémi Linux User Groupot (VLUG).
Gábriel Róbert szerint fontos, hogy a nyílt forráskódú programok megfelelő támogatottsággal rendelkezzenek a kereskedelmi szoftvercégek részéről. Így egyre elterjedtebbé válnak, és a velük kapcsolatos szakértelem is felértékelődik. Mindemellett a megfelelő támogatás a nem professzionális felhasználók számát is növeli, mivel a zárt forráskódúaknál jóval kedvezőbb árú programok ezáltal éppolyan elegánsakká és felhasználóbaráttá válnak, mint "szokványosabb" társaik.
Képzett oktatók
A linuxos szakemberek képzése területén is jelentős előrelépés történt az elmúlt években. 2002-ben indult egy rendezvénysorozat A Linux az oktatásban (LOK) címmel, amelyet kifejezetten az általános, és középiskolák, felsőoktatási intézmények informatika tanárainak, rendszergazdáinak, az iskolák vezetőinek szerveznek neves iparági előadók részvételével. A rendezvény célja a folyamatos továbbképzés biztosítása és a technológiai újdonságok ismertetése.
A tavaly októberben immáron hetedik alkalommal megrendezett konferencia több mint 160 regisztrált résztvevővel zajlott. A konferencia támogatói az FSF.hu alapítvány és a Novell Magyarország voltak. Az IDC prognózisa szerint 2008-ra a teljes Linux-piac értéke - beleértve a szervereket, az asztali gépeket és a szoftvereket is - meghaladja a 35 milliárd dollárt, amelyből tisztán a szoftverek várhatóan több mint 14 milliárdot tesznek majd ki.
Mi kell ahhoz, hogy egy technológia az oktatási rendszerben is piaci súlyának megfelelő hangsúlyt kapjon? A Novell Magyarország által megkérdezett hazai felsőoktatási, középiskolai és általános iskolai oktatók véleménye szerint kiforrott, széles körben elterjedt technológia, oktatási célokra könnyű és kedvező beszerezhetőség, képzett - és folyamatosan továbbképzett - oktatók, folyamatosan frissülő, magyar nyelvű tananyag és természetesen igény a végzett szakemberekre a későbbi munkáltatók részéről. A Linux ma már minden kritériumnak megfelel, így megérett rá, hogy az oktatási rendszerben is nagyobb szerepet kapjon.
Ágoston György, a Gábor Dénes Főiskola tanára elmondta, hogy a főiskolán 1995 óta foglakoznak Linux-oktatással a "Unix/Linux operációs rendszer- keretében, amely a mérnök-informatikus szak kötelező tantárgya. A kezdeti tematika mára jelentősen kibővült. Az intézményben ebben a képzésben évente mintegy 1000 főiskolai hallgató részesül - beleértve a határainkon túlnyúló konzultációs központokat is (Románia, Szlovákia, Szerbia). A hallgatóknak lehetőségük nyílik diplomamunkájukat linuxos témában elkészíteni - erre is nagy igény mutatkozik.
Turi Sándor, a balatonfűzfői Öveges József Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium igazgatójának tájékoztatása szerint már a tavalyi évben is kísérleti jelleggel használtak Novell Linux Desktop megoldásokat, ám ebben az évben a SUSE Linux Enterprise Desktop tesztelése után úgy döntöttek, hogy teljes körűen bevezetik a Novell új, desktop oldali megoldását. Összesen 650 diáknak van lehetősége a linuxos oktatásban részt venni.
Tick József, a Budapesti Műszaki Főiskola Informatikai rektorhelyettese elmondta, hogy a Budapesti Műszaki Főiskola - ezen belül elsősorban a Neumann János Informatikai Kar - régóta foglalkozik a Linux és a nyílt forráskódú rendszerek oktatásával. A képzés folyamatos fejlesztésének eredményeképpen több karon, egyre szélesebb körben ismerhetik meg a hallgatók a Linux világát. Az informatika karon tanulmányai során minden hallgató találkozik ezen rendszerrel és lehetősége van a szakirányok, illetve a választható tárgyak keretében ez irányú ismereteinek elmélyítésére.
Gábriel Róbert egyetemi tanár, a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának dékánja elmondta, hogy a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karán a többi fontos irány mellett igen régóta kiemelten fontosnak tartják a nyílt forráskódú rendszerek oktatását és a szabad szoftverek fejlesztéséhez való hozzájárulást is. A karon 2000-ben épült ki az első hallgatói labor, amelyben Linux operációs rendszert használhatnak. Ma már a kar minden olyan egységében folyik linuxos oktatás, ahol számítástechnikát tanítanak bármilyen szinten, így minden diák megismerkedik a nyílt forráskódú rendszerekkel a képzés során.
Hargitai Zsolt, a Novell Magyarország kereskedelemtámogatási vezetője szerint a Linux mára már kétségkívül kiforrott, dinamikusan terjedő technológia, nem véletlen, hogy egyre több európai helyi hivatal is nyílt forráskódú technológiákra állítja át informatikai rendszerét. A SUSE Linux Enterprise platform tavaly júliusi megjelenése - a beépítésre került technológiai újdonságoknak köszönhetően - várhatóan világszerte és Magyarországon is jelentősen előremozdítja a Linux vállalati bevezetését és alkalmazását. A Linux széles körű elterjedését tovább növeli, hogy a SUSE Linux Enterprise Desktop megjelenésével könnyen kezelhető, kiváló funkcionalitású termék vált elérhetővé a piacon, az asztali operációs rendszerek között is rendkívül versenyképes áron. A vállalat reméli, hogy ez az újabb lendület, valamint a Novell oktatási intézményeknek kialakított Novell Academic Training Partner programja a jövő szakemberképzését is megalapozza.
Ágoston György hozzátette, hogy az oktatásban ki kell várni, amíg kiforr és széles körben elterjed egy technológia, csak ezt követően lehet beilleszteni a tantervbe. A Linux világszintű és hazai piaci elterjedésével párhuzamosan a Gábor Dénes Főiskola is tervezi, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt fektet ennek a területnek az oktatására.
Iparági igény a Linuxot ismerő végzős hallgatókra
Az oktatók egyetértettek abban is, hogy mindenképpen előnyt jelent, ha a diákok szélesebb körű ismeretekkel rendelkeznek. Turi Sándor, az Öveges József szakiskola igazgatója elmondta, hogy mivel nem konkrétan Wordöt, hanem szövegszerkesztést tanítanak, az OpenOffice Novell változata is kiválóan alkalmas arra, hogy ezt a készséget elsajátítsák a diákok.
Néhány gépen meghagyták a korábbi operációs rendszereket olyan programok futtatására, amelyekhez még nem készült linuxos kliens (például AutoCad), de alapvetően arra törekszenek, hogy minél szélesebb körben kihasználják a linuxos megoldások előnyeit: a stabilitást és a megbízhatóságot. Hisznek abban, hogy a nyílt forráskódú megoldások jelenthetik a jövő technológiáját. Az intézményben további területeken is használják a Novell megoldásait, a tavalyi évben a Novell Open Enterprise Servert és több SUSE Linux Enterprise Servert is bevezettek.
Tick József szerint a több lábon állás - értsd: a "hagyományos" ismeretek és rendszerek mellett példéul a Linux megismerése - mindenképpen növeli a főiskola hallgatóinak piacképességét, ez már sok végzős esetében bizonyítást nyert. Kádár Péter, a sarkadi Ady Endre-Bay Zoltán Gimnázium, Postaforgalmi és Informatikai Szakképző Iskola tanára elmondta, hogy több végzős diákjuk is olyan munkahelyeken dolgozik, ahol követelmény volt a Linux ismerete, illetve Linux rendszergazdaként dolgozik. Egyik diákjuk szakmai versenyen országos 4. helyezést ért el - a versenyen indulók közül egyedüli volt, aki Linuxot használt.
Pulai Gábor, a veszprémi Pannon Egyetem Informatikai Irodájának vezetője szerint a végzős hallgatók elhelyezkedési esélyeit egyértelműen növeli, hogy Linuxot tanultak, hiszen a webszerverek mintegy 60 százaléka Apache, aminek elsődleges platformja a Linux. A diákok is szívesen tanulják a linuxos ismereteket, a veszprémi Pannon Egyetemen például a hallgatók még öt évvel ezelőtt, önszerveződéssel hozták létre a Veszprémi Linux User Groupot (VLUG).
Gábriel Róbert szerint fontos, hogy a nyílt forráskódú programok megfelelő támogatottsággal rendelkezzenek a kereskedelmi szoftvercégek részéről. Így egyre elterjedtebbé válnak, és a velük kapcsolatos szakértelem is felértékelődik. Mindemellett a megfelelő támogatás a nem professzionális felhasználók számát is növeli, mivel a zárt forráskódúaknál jóval kedvezőbb árú programok ezáltal éppolyan elegánsakká és felhasználóbaráttá válnak, mint "szokványosabb" társaik.
Képzett oktatók
A linuxos szakemberek képzése területén is jelentős előrelépés történt az elmúlt években. 2002-ben indult egy rendezvénysorozat A Linux az oktatásban (LOK) címmel, amelyet kifejezetten az általános, és középiskolák, felsőoktatási intézmények informatika tanárainak, rendszergazdáinak, az iskolák vezetőinek szerveznek neves iparági előadók részvételével. A rendezvény célja a folyamatos továbbképzés biztosítása és a technológiai újdonságok ismertetése.
A tavaly októberben immáron hetedik alkalommal megrendezett konferencia több mint 160 regisztrált résztvevővel zajlott. A konferencia támogatói az FSF.hu alapítvány és a Novell Magyarország voltak. Az IDC prognózisa szerint 2008-ra a teljes Linux-piac értéke - beleértve a szervereket, az asztali gépeket és a szoftvereket is - meghaladja a 35 milliárd dollárt, amelyből tisztán a szoftverek várhatóan több mint 14 milliárdot tesznek majd ki.