Figyelőnet
Kudarcot vallottak az adathalászok
Az elmúlt hónapok adathalász-akciói nem okoztak kimutatható károkat, a hazai bankok biztonsági rendszerei jól működnek - derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) keddi közleményéből. A hatóság ugyanakkor nem tartja indokoltnak, hogy a pénzintézetek a biztonságos internetes bankolás költségeit teljes egészében ügyfeleikre hárítsák.
A hazai bankoknak és takarékszövetkezeteknek összesen 6 846 727 lakossági és 927 590 vállalati ügyfele van, így összesen 7 774 317 számlát kezelnek a hazai pénzintézetek; ezek közül elektronikus hozzáféréssel 2 157 593 rendelkezik, közülük pedig 1 326 159 tulajdonosa intézheti banki ügyeit a világháló segítségével - derül ki a felügyelet tavaly decemberben és idén januárban készített felméréséből. A lehetséges áldozatok nagy számához képest így örvendetes, hogy az eddigi adathalász-támadások - beleértve a tavaly év végi összehangolt akciókat is - nem okoztak károkat.
A hitelintézetek biztonsági szempontból felkészültek, a banki rendszerek védettek, vészhelyzeti terv mindenütt van, és a visszaélések során az érintett intézetek jól tudták használni ezeket - olvasható a felügyelet közleményében. A nagy, több mint 60 ezer ügyféllel rendelkező pénzintézet mindegyike többszintű biztonsági rendszert használ: 3 bank egycsatornás, de többszintű azonosítást végez (a jelszón túl például tranzakciós jelszót vagy visszaigazoló sms-t küld), míg 8 bank a többszintű azonosításon túl többcsatornás azonosítást is kér ügyfeleitől (például chipkártya-használat, egyszeri jelszó).
A már létező többcsatornás azonosítás költségeit a bankok jellemzően megosztják az ügyfelekkel: a magánügyfelektől többen átvállalják azt, a kevésbé költségérzékeny vállalati ügyfelek felé viszont árazzák. A felügyelet szerint a többcsatornás azonosítási eljárás lényegesen biztonságosabb, mint az egycsatornás, ugyanakkor nem indokolható, hogy ennek költségeit a hitelintézetek teljes egészében áthárítsák az ügyfelekre. A PSZÁF szerint az internetes bankolás a hitelintézetek számára is kényelmes és költséghatékony, biztonsága tehát az ő számukra is elemi érdek.
A közleményből az is kiderül, hogy meglepően kevesen tettek panaszt a hatóságnál elektronikus bankolással kapcsolatban: tavaly és idén eddig összesen 36 bejelentés érkezett.
A hazai bankoknak és takarékszövetkezeteknek összesen 6 846 727 lakossági és 927 590 vállalati ügyfele van, így összesen 7 774 317 számlát kezelnek a hazai pénzintézetek; ezek közül elektronikus hozzáféréssel 2 157 593 rendelkezik, közülük pedig 1 326 159 tulajdonosa intézheti banki ügyeit a világháló segítségével - derül ki a felügyelet tavaly decemberben és idén januárban készített felméréséből. A lehetséges áldozatok nagy számához képest így örvendetes, hogy az eddigi adathalász-támadások - beleértve a tavaly év végi összehangolt akciókat is - nem okoztak károkat.
A hitelintézetek biztonsági szempontból felkészültek, a banki rendszerek védettek, vészhelyzeti terv mindenütt van, és a visszaélések során az érintett intézetek jól tudták használni ezeket - olvasható a felügyelet közleményében. A nagy, több mint 60 ezer ügyféllel rendelkező pénzintézet mindegyike többszintű biztonsági rendszert használ: 3 bank egycsatornás, de többszintű azonosítást végez (a jelszón túl például tranzakciós jelszót vagy visszaigazoló sms-t küld), míg 8 bank a többszintű azonosításon túl többcsatornás azonosítást is kér ügyfeleitől (például chipkártya-használat, egyszeri jelszó).
A már létező többcsatornás azonosítás költségeit a bankok jellemzően megosztják az ügyfelekkel: a magánügyfelektől többen átvállalják azt, a kevésbé költségérzékeny vállalati ügyfelek felé viszont árazzák. A felügyelet szerint a többcsatornás azonosítási eljárás lényegesen biztonságosabb, mint az egycsatornás, ugyanakkor nem indokolható, hogy ennek költségeit a hitelintézetek teljes egészében áthárítsák az ügyfelekre. A PSZÁF szerint az internetes bankolás a hitelintézetek számára is kényelmes és költséghatékony, biztonsága tehát az ő számukra is elemi érdek.
A közleményből az is kiderül, hogy meglepően kevesen tettek panaszt a hatóságnál elektronikus bankolással kapcsolatban: tavaly és idén eddig összesen 36 bejelentés érkezett.