MTI
Sikeres a telefonregény Japánban
Mind sikeresebb a mobilregény Japánban: a technika és az olvasás irányt egyaránt vonzódó japánok közül egyre többen hagynak fel az újságok és a könyvek lapozásával a tömegközlekedési eszközökön, hogy a praktikusabb új lehetőségre, a mobiltelefon kijelzőjére térjenek át.
Az Impress RD marketingkutató intézet felmérése szerint 2002-ben gyakorlatilag még nem létezett a maroktelefonra továbbítható könyvek piaca, 2005 és 2006 márciusa között már 4,6 milliárd jen (7,75 milliárd forint) értékben vásárolták őket a japánok. Ez a szám csaknem négyszer akkora volt, mint egy évvel korábban, és csaknem azonos nagyságú, mint a számítógépekre letölthető regényeké, amelyeknek 4,8 milliárd jen volt a forgalmuk ugyanebben az időszakban - 45 százalékkal nagyobb, mint az előző évben.
A mobilkönyvek sikere többek között azzal magyarázható, hogy ma már egy egész regényt le lehet tölteni a maroktelefonra, és annak kijelzője, képernyője mind nagyobb. A forgalom felét egyébként a mangák, a japán képregények adják: mivel a mobil képernyője mind nagyobb és rajzolata egyre jobb, ezek is jobban élvezhetők, annál is inkább, mivel a mozgó ábrák rajzfilm hatását keltik. A maroktelefon-könyvek népszerűségi listáján a mangákat a tizenéveseknek szóló érzelmes regények, majd a vállalati kultúrára vonatkozó szakkönyvek követik.
Az érdeklődőknek legfeljebb néhány száz forintnyi beiratkozási díj megfizetésével be kell lépniük az elektronikus könyvtárak valamelyikébe. A mobil teleregények ára terjedelmüktől függően 100 jentől (168 forint) 1500 jenig terjed, és általában olcsóbb, mint a papírra nyomott könyveké. A kiadók hosszú ingyenes részletekkel csábítják a mobiltelefon-tulajdonosokat.
A második legnagyobb japán mobiltelefon cég, a KKDI portálján az elektronikus könyvek kategóriájában mintegy száz szolgáltatót sorolnak fel, ezek közül 28 "általános jellegű", 35 sugároz mangákat és 27 fotókat (a legtöbb esetben erotikus fényképekről van szó). A legnagyobb elektronikus könyvszolgáltató összesen 5000 telefonon olvasható művet kínál, a képernyőn a könyvesboltok polcaihoz hasonló elrendezésben lehet válogatni közülük.
A szolgáltatók közül sokan nem is a hagyományos könyvkiadók közül kerülnek ki: bárki próbálkozhat elektronikus olvasnivalók biztosításával, így a verseny igen erős ebben az új kulturális-távközlési-internetes szektorban.
Az Impress RD marketingkutató intézet felmérése szerint 2002-ben gyakorlatilag még nem létezett a maroktelefonra továbbítható könyvek piaca, 2005 és 2006 márciusa között már 4,6 milliárd jen (7,75 milliárd forint) értékben vásárolták őket a japánok. Ez a szám csaknem négyszer akkora volt, mint egy évvel korábban, és csaknem azonos nagyságú, mint a számítógépekre letölthető regényeké, amelyeknek 4,8 milliárd jen volt a forgalmuk ugyanebben az időszakban - 45 százalékkal nagyobb, mint az előző évben.
A mobilkönyvek sikere többek között azzal magyarázható, hogy ma már egy egész regényt le lehet tölteni a maroktelefonra, és annak kijelzője, képernyője mind nagyobb. A forgalom felét egyébként a mangák, a japán képregények adják: mivel a mobil képernyője mind nagyobb és rajzolata egyre jobb, ezek is jobban élvezhetők, annál is inkább, mivel a mozgó ábrák rajzfilm hatását keltik. A maroktelefon-könyvek népszerűségi listáján a mangákat a tizenéveseknek szóló érzelmes regények, majd a vállalati kultúrára vonatkozó szakkönyvek követik.
Az érdeklődőknek legfeljebb néhány száz forintnyi beiratkozási díj megfizetésével be kell lépniük az elektronikus könyvtárak valamelyikébe. A mobil teleregények ára terjedelmüktől függően 100 jentől (168 forint) 1500 jenig terjed, és általában olcsóbb, mint a papírra nyomott könyveké. A kiadók hosszú ingyenes részletekkel csábítják a mobiltelefon-tulajdonosokat.
A második legnagyobb japán mobiltelefon cég, a KKDI portálján az elektronikus könyvek kategóriájában mintegy száz szolgáltatót sorolnak fel, ezek közül 28 "általános jellegű", 35 sugároz mangákat és 27 fotókat (a legtöbb esetben erotikus fényképekről van szó). A legnagyobb elektronikus könyvszolgáltató összesen 5000 telefonon olvasható művet kínál, a képernyőn a könyvesboltok polcaihoz hasonló elrendezésben lehet válogatni közülük.
A szolgáltatók közül sokan nem is a hagyományos könyvkiadók közül kerülnek ki: bárki próbálkozhat elektronikus olvasnivalók biztosításával, így a verseny igen erős ebben az új kulturális-távközlési-internetes szektorban.