MTI
A mobiltelefon a harmadik világ esélye?
Robbanásszerűen terjed a mobiltelefon-használat a fejlődő országokban, s ez a gazdasági fejlődés motorja lehet.
A harmadik világ országaiban végzett legújabb kutatások szoros összefüggést mutatnak a mobiltelefon-használat terjedése és a gazdasági növekedés között: a mobilpenetráció 10 százalékos növekedése 0,6 százalékkal növeli az adott ország GDP-jét - áll a Der Spiegel című német hírmagazin internetes kiadásában. Nem is véletlen, hogy manapság a legtöbb készülék a fejlődő országokban talál gazdára.
Az IDC piackutató cég előrejelzése szerint idén egymilliárd új mobiltelefon fog elkelni. Csak a harmadik negyedévben 255 millió készüléket adtak el a gyártók, ami az előző év megfelelő időszakához képest 21 százalékos növekedést jelent. Európában, Japánban és az Amerikai Egyesült Államokban a mobiltelefon elterjedtsége meghaladja a száz százalékot, azaz már mindenkinek van legalább egy készüléke, a kétszámjegyű növekedés így azzal magyarázható, hogy ennek terepe a harmadik világ.
A fejlődő országokban megugró keresletet az okozza, hogy a befektetés gyorsan megtérül, hiszen a mobiltelefon áthidalja az információs szakadékot, az információhoz való hozzáférés hiánya pedig éppen a szegénység egyik legfontosabb oka.
C. K. Prahalad, a Michigan állami egyetem közgazdász professzora (az Esélyek a piramis alján című, magyarul is olvasható könyv szerzője) szerint a mobiltelefon segítségével végre verseny és átláthatóság jöhet létre a harmadik világ agrárpiacán, ami igen előnyös a kistermelőknek. "Egy szegény embernek ugyanúgy nagy segítség a mobiltelefon, mint a közvetítő kereskedőnek": a halász és a földműves mostanáig kénytelen volt kedvezőtlen áron túladni a feleslegen, mert sem az aktuális árakat, sem a kereslet alakulását nem ismerte, most viszont tájékozódhat, több árajánlatot is begyűjthet és megduplázhatja, vagy akár háromszorosára is növelheti a bevételét.
A szinte nevetségesen egyszerű, de rendkívül hatékony mechanizmus Muhammad Yunus, az idei Béke Nobel-díjas bangladesi üzletember, a mikro-hitelezéssel foglalkozó Grameen Bank alapítójának figyelmét is felkeltette. Yunus nemrég megalapította a Grameen Phone nevű vállalkozást, ami pre-paid, azaz előre fizetett kártyás rendszerű mobilszolgáltatásával segíti még a legkietlenebb vidékeken élőket is bekapcsolódni a gazdaság vérkeringésébe.
A harmadik világ országaiban végzett legújabb kutatások szoros összefüggést mutatnak a mobiltelefon-használat terjedése és a gazdasági növekedés között: a mobilpenetráció 10 százalékos növekedése 0,6 százalékkal növeli az adott ország GDP-jét - áll a Der Spiegel című német hírmagazin internetes kiadásában. Nem is véletlen, hogy manapság a legtöbb készülék a fejlődő országokban talál gazdára.
Az IDC piackutató cég előrejelzése szerint idén egymilliárd új mobiltelefon fog elkelni. Csak a harmadik negyedévben 255 millió készüléket adtak el a gyártók, ami az előző év megfelelő időszakához képest 21 százalékos növekedést jelent. Európában, Japánban és az Amerikai Egyesült Államokban a mobiltelefon elterjedtsége meghaladja a száz százalékot, azaz már mindenkinek van legalább egy készüléke, a kétszámjegyű növekedés így azzal magyarázható, hogy ennek terepe a harmadik világ.
A fejlődő országokban megugró keresletet az okozza, hogy a befektetés gyorsan megtérül, hiszen a mobiltelefon áthidalja az információs szakadékot, az információhoz való hozzáférés hiánya pedig éppen a szegénység egyik legfontosabb oka.
C. K. Prahalad, a Michigan állami egyetem közgazdász professzora (az Esélyek a piramis alján című, magyarul is olvasható könyv szerzője) szerint a mobiltelefon segítségével végre verseny és átláthatóság jöhet létre a harmadik világ agrárpiacán, ami igen előnyös a kistermelőknek. "Egy szegény embernek ugyanúgy nagy segítség a mobiltelefon, mint a közvetítő kereskedőnek": a halász és a földműves mostanáig kénytelen volt kedvezőtlen áron túladni a feleslegen, mert sem az aktuális árakat, sem a kereslet alakulását nem ismerte, most viszont tájékozódhat, több árajánlatot is begyűjthet és megduplázhatja, vagy akár háromszorosára is növelheti a bevételét.
A szinte nevetségesen egyszerű, de rendkívül hatékony mechanizmus Muhammad Yunus, az idei Béke Nobel-díjas bangladesi üzletember, a mikro-hitelezéssel foglalkozó Grameen Bank alapítójának figyelmét is felkeltette. Yunus nemrég megalapította a Grameen Phone nevű vállalkozást, ami pre-paid, azaz előre fizetett kártyás rendszerű mobilszolgáltatásával segíti még a legkietlenebb vidékeken élőket is bekapcsolódni a gazdaság vérkeringésébe.