Napi Online
Napilapok: zsíros profit egy hanyatló ágazatban
Tovább hanyatlik az USA-ban a napilapok példányszáma, kiadásuk ennek ellenére még mindig nagyon jó üzlet.
Az elmúlt 15 év legjelentősebb hat hónapos forgalomcsökkenését szenvedték ez az amerikai napilapok a szeptember 30-ával zárult féléves periódusban - derül ki az ottani példányszám-auditáló szervezet, az Audit Bureau of Circulations jelentéséből. A lapok példányszáma 2,8 százalékkal, ezen belül a vasárnapi kiadásoké 3,4 százalékkal esett.
A fő ok természetesen az olvasók átvándorlása az internetre, de szerepet játszott a csökkenésben az is, hogy néhány újságnál megszűnt az úgynevezett tömegterjesztés, amikor is egy támogató segítségével ingyen osztogatják az újságot például egyes szállodákban. (Ezt a formát nem szeretik a hirdetők, mert az ingyen kapott jószágnak nincs értéke a felhasználók szemében, s így viszonyulnak az abban található reklámokhoz is.)
A Los Angeles Times 8, a The Boston Globe 6,7, a New York Times - amely a korábbi mérések során tartotta példányszámát - 3,5 százalékkal adott el kevesebb újságot az egy évvel korábbihoz képest. Az USA-ba összesen eladott - auditált - napilappéldányszám napi 43,6 millióra esett a vizsgált periódusban az 1984 regisztrált 63,3 milliós csúcsról.
Mindez nem jelenti azt, hogy vége a nyomtatott sajtó e formájának. Még mindig vannak nagyon gazdag vevők, akik érdeklődnek a napilapok iránt, s ennek csak a legenyhébb indoka az, hogy van egyfajta presztízsértéke annak, ha valakinek rendelkezik egy újsággal. Ennél sokkal fontosabb, hogy a napilapok még mindig érdeklik a hirdetőket, s ennek nyomán összességében sok újság nagyobb profitot termel, mint amennyit a Fortune 500-as listáján szereplő világcégek átlagosan produkálnak.
További érv ezek mellett a sajtótermékek mellett, hogy erős online-kiadásokkal rendelkeznek, amelyek olvasói tábora például a New York Times esetében két számjegyű ütemben nő, és már meghaladta a nyomtatott változat olvasóinak számát. Az is igaz ugyanakkor, hogy a kiadók bevételének egyelőre sokkal kisebb részét hozzák az internetes újságportálok, mint maguk a lapok, s egyes szakértők szerint sok év telik még el addig, amíg e téren az előbbiek beérik az utóbbiakat.
Az elmúlt 15 év legjelentősebb hat hónapos forgalomcsökkenését szenvedték ez az amerikai napilapok a szeptember 30-ával zárult féléves periódusban - derül ki az ottani példányszám-auditáló szervezet, az Audit Bureau of Circulations jelentéséből. A lapok példányszáma 2,8 százalékkal, ezen belül a vasárnapi kiadásoké 3,4 százalékkal esett.
A fő ok természetesen az olvasók átvándorlása az internetre, de szerepet játszott a csökkenésben az is, hogy néhány újságnál megszűnt az úgynevezett tömegterjesztés, amikor is egy támogató segítségével ingyen osztogatják az újságot például egyes szállodákban. (Ezt a formát nem szeretik a hirdetők, mert az ingyen kapott jószágnak nincs értéke a felhasználók szemében, s így viszonyulnak az abban található reklámokhoz is.)
A Los Angeles Times 8, a The Boston Globe 6,7, a New York Times - amely a korábbi mérések során tartotta példányszámát - 3,5 százalékkal adott el kevesebb újságot az egy évvel korábbihoz képest. Az USA-ba összesen eladott - auditált - napilappéldányszám napi 43,6 millióra esett a vizsgált periódusban az 1984 regisztrált 63,3 milliós csúcsról.
Mindez nem jelenti azt, hogy vége a nyomtatott sajtó e formájának. Még mindig vannak nagyon gazdag vevők, akik érdeklődnek a napilapok iránt, s ennek csak a legenyhébb indoka az, hogy van egyfajta presztízsértéke annak, ha valakinek rendelkezik egy újsággal. Ennél sokkal fontosabb, hogy a napilapok még mindig érdeklik a hirdetőket, s ennek nyomán összességében sok újság nagyobb profitot termel, mint amennyit a Fortune 500-as listáján szereplő világcégek átlagosan produkálnak.
További érv ezek mellett a sajtótermékek mellett, hogy erős online-kiadásokkal rendelkeznek, amelyek olvasói tábora például a New York Times esetében két számjegyű ütemben nő, és már meghaladta a nyomtatott változat olvasóinak számát. Az is igaz ugyanakkor, hogy a kiadók bevételének egyelőre sokkal kisebb részét hozzák az internetes újságportálok, mint maguk a lapok, s egyes szakértők szerint sok év telik még el addig, amíg e téren az előbbiek beérik az utóbbiakat.