Napi Online
IVSZ: Az Év Fiatal Informatikai Vállalkozója
Azonnal látom, hogy cégeimben mit hasznosíthatnék az egyetemi tanulmányaimból - véli a 28 éves Szőke Márton, az IndexTools Inc. ügyvezetője, akit az IVSZ Az Év Fiatal Informatikai Vállalkozójának választott.
2000-2001-ben alapított vállalkozásuk már 2003-ban stratégiát váltott. Rosszul mérték fel a lehetőségeket vagy ilyen gyorsan fejlődik az az üzletág, amelyben tevékenykednek?
- Nem úgy indítottuk el az IndexToolst 2000-2001-ben, hogy két év után lényegesen megváltoztatjuk a piaci orientációját, de tisztában voltunk vele, hogy ez bekövetkezhet. Kezdetben viszonylag egyszerű, kisvállalkozásoknak szánt tömegterméket fejlesztettünk, amelyből sokat akartunk értékesíteni sok ügyfélnek. Ezzel szemben a webanalitika nagyvállalati (enterprise) szegmensében magas a piacra lépés költsége (nagyok az értékesítési, fejlesztési és marketingkiadások), ám ezért "cserébe" kevesebb a versenytárs, nagyobb a növekedési és profitszerzési potenciál. Így a korlátozott tőkeerővel rendelkező cégek közül hosszú távon csak azok lehetnek élet- és fejlődőképesek, amelyek meghatározó szolgáltatóvá válnak a nagyvállalati piacon. Emiatt döntöttünk úgy 2003-ban, hogy addigi tapasztalatainkat kamatoztatva, erőforrásaink átcsoportosításával a komplex megoldások felé fordulunk, s a céget átpozicionáljuk a nagyvállalati piacra.
Mindennek tükrében elég kockázatosnak tűnik, hogy belevágtak ebbe az üzletbe...
- A kockázat része a vállalkozásnak. Magyarországon a szoftvercégek általában viszonylag kis befektetéssel, viszonylag biztos piacot ígérő területen indulnak el, például a megrendelésre készülő egyedi fejlesztések vagy az integrátori tevékenység terén. Ezzel szemben mi olyan újdonságot választottunk a webanalitikával, amiről eleve tudtuk, hogy a hazai piac kicsi az értékesítés felfuttatásához. Emiatt kezdtük el kiépíteni már az elején viszonteladói csatornáinkat, amelynek keretében sok nyugat-európai és amerikai disztribútor partnert szereztünk. Tavaly óta a tengerentúlon saját értékesítési irodával vagyunk jelen.
Mi a lényege ennek az új szolgáltatásnak?
- Az IndexTools márkanév alatt futó webanalitikai alkalmazás elsősorban a marketingfelhasználóknak enged betekintést a vállalatuk web site-jának látogatottságába, méri az online marketingkampányok megtérülését, segítséget nyújt a web site gyenge pontjainak feltárásában, a hatékonyság növelésében és összefoglaló jelentéseket készít a menedzsmentnek.
Az IndexTools azért jutott el két év alatt 8.5-ös változatához, mert iszonyúan gyors tempóban fejlődik a webanalitika. Ma már akár több tíz millió látogató esetén is pontosan meg tudjuk mondani a webes hirdetés vásárlásokban megmutatkozó hatékonyságát és azon dolgozunk, hogy látogatószegmensek szerint kimutassuk, mennyire vásárlásra ösztönző egy-egy site. A szoftverünk a jövőben képes lesz arra is, hogy részben automatikusan tegyen javaslatokat a hibák javítására, például a túl bonyolult navigálás leegyszerűsítésére.
Gyermekkori élmények vezették el az informatikához vagy később ismerkedett meg vele?
- Édesapám villamosmérnök és volt otthon számítógépünk. Így korán kapcsolatba kerültem a műszaki dolgokkal, azon belül a komputerekkel, sőt, az otthoni a pc-n alkalmazásokat is készítettem, hobbiból, pénzszerzés céljából, ám nem vagyok programozó, inkább közgazdásznak tartom magam. A szoftvereknek sem elsősorban a technológiai része érdekel, hanem inkább az üzleti, ágazati vonatkozásuk, a szoftverpiac nemzetközi tendenciái és az abban rejlő gazdasági lehetőségek.
Így már érthetőbb, miért alapított 1998-ban, elsőéves egyetemista korában vállalkozást.
- Akartam valamit csinálni a tanulás mellett, ami gyakorlati tapasztalatokat hoz a vállalkozás terén és persze pénzforrásként is jól jön. Emiatt alapítottam a Tensa Kft.-t, amely a repülőterekről ismert szalagos kordonok forgalmazásával foglalkozott. Ez egy angol termék, én csak a hazai viszonteladója voltam, de sajátos módon ennek nyomán jutottam el a webanalitikához. Az ilyen kordonok vevőköre ugyanis korlátozott, következésképpen nem láttam értelmét, hogy újságokban hirdessek.
A weben viszont ha valaki beüti a keresőbe, hogy "kordon", rögtön eljuthat ahhoz, amit a Tensa kínál. Ez hívta fel a figyelmemet arra, hogy vajon milyen lehet a hatékonysága az ilyen reklámoknak. A Tensa bevételéből azután fokozatosan létrehoztam az IndexToolst, amely néhány év alatt vált önfenntartóvá. Ebben a cégben természetesen a technológiához értő szakemberekkel dolgozom együtt, vezetőjük a társam, aki kisebbségi tulajdonos a vállalkozásban.
Ki segítette mindebben? Egy mentora csak volt? Vagy pusztán az egyetemen tanultakat ültette át villámgyorsan a gyakorlatba?
- A Tensa megalapításánál segített egy vállalkozó ismerősöm, akivel máig jó kapcsolatban vagyok. Nevezhetjük őt a "mentoromnak". Az egyetem nem ad közvetlen segítséget a cégvezetéshez, általánosabb szintű ismereteket tanít. Ugyanakkor nagyon hasznos volt, hogy úgy tudtam beülni az előadásokra és a gyakorlatokra, hogy azonnal láttam, mit hasznosíthatnék az ott hallottakból.
Hogyan bírta a tanulást és a vállalkozásai irányítását?
- Az első cégemnél még meg tudtam oldani egyszerre a kettőt, ám az IndexTools esetében már nem, ez már késleltet például abban, hogy letegyem az utolsó szigorlataimat.
Az IVSZ-pályázatra beadott jelentkezési lapja szerint a jövőben szóba jöhet a cég értékesítése. Ha ez megtörténik, mekkora befektetéssel milyen összeghez juthat?
- Az IndexToolsra nagyjából 20-30 millió forintot fordítottam, mielőtt "önjáró" lett, jelenlegi piaci értéke az árbevétel - az idei évre 500-600 millió forintot tervezünk - többszöröse lenne. Egyelőre azonban az önálló továbbfejlődésen dolgozunk.
Szőke Márton (28 éves) a budapesti német-magyar kétnyelvű gimnázium elvégzése után a bécsi közgazdaság-tudományi egyetemre jelentkezett, amelyet hamarosan befejez. 1998-ban megalapította a Tensa Kft.-t, amely angol gyártmányú szalagos kordonok forgalmazásával foglalkozik, 2000-ben létrehozta a webanalitikai szoftverek fejlesztésével foglalkozó IndexTools Inc.-t, amely 2005-ben nyitotta meg New York-i irodáját, de viszonteladói működnek Észak-Amerikán kívül az európai piacon is. A társaság, amelynek az ügyvezető többségi tulajdonosa, 95 százalékban a nemzetközi piacon értékesíti szolgáltatásait.
2000-2001-ben alapított vállalkozásuk már 2003-ban stratégiát váltott. Rosszul mérték fel a lehetőségeket vagy ilyen gyorsan fejlődik az az üzletág, amelyben tevékenykednek?
- Nem úgy indítottuk el az IndexToolst 2000-2001-ben, hogy két év után lényegesen megváltoztatjuk a piaci orientációját, de tisztában voltunk vele, hogy ez bekövetkezhet. Kezdetben viszonylag egyszerű, kisvállalkozásoknak szánt tömegterméket fejlesztettünk, amelyből sokat akartunk értékesíteni sok ügyfélnek. Ezzel szemben a webanalitika nagyvállalati (enterprise) szegmensében magas a piacra lépés költsége (nagyok az értékesítési, fejlesztési és marketingkiadások), ám ezért "cserébe" kevesebb a versenytárs, nagyobb a növekedési és profitszerzési potenciál. Így a korlátozott tőkeerővel rendelkező cégek közül hosszú távon csak azok lehetnek élet- és fejlődőképesek, amelyek meghatározó szolgáltatóvá válnak a nagyvállalati piacon. Emiatt döntöttünk úgy 2003-ban, hogy addigi tapasztalatainkat kamatoztatva, erőforrásaink átcsoportosításával a komplex megoldások felé fordulunk, s a céget átpozicionáljuk a nagyvállalati piacra.
Mindennek tükrében elég kockázatosnak tűnik, hogy belevágtak ebbe az üzletbe...
- A kockázat része a vállalkozásnak. Magyarországon a szoftvercégek általában viszonylag kis befektetéssel, viszonylag biztos piacot ígérő területen indulnak el, például a megrendelésre készülő egyedi fejlesztések vagy az integrátori tevékenység terén. Ezzel szemben mi olyan újdonságot választottunk a webanalitikával, amiről eleve tudtuk, hogy a hazai piac kicsi az értékesítés felfuttatásához. Emiatt kezdtük el kiépíteni már az elején viszonteladói csatornáinkat, amelynek keretében sok nyugat-európai és amerikai disztribútor partnert szereztünk. Tavaly óta a tengerentúlon saját értékesítési irodával vagyunk jelen.
Mi a lényege ennek az új szolgáltatásnak?
- Az IndexTools márkanév alatt futó webanalitikai alkalmazás elsősorban a marketingfelhasználóknak enged betekintést a vállalatuk web site-jának látogatottságába, méri az online marketingkampányok megtérülését, segítséget nyújt a web site gyenge pontjainak feltárásában, a hatékonyság növelésében és összefoglaló jelentéseket készít a menedzsmentnek.
Az IndexTools azért jutott el két év alatt 8.5-ös változatához, mert iszonyúan gyors tempóban fejlődik a webanalitika. Ma már akár több tíz millió látogató esetén is pontosan meg tudjuk mondani a webes hirdetés vásárlásokban megmutatkozó hatékonyságát és azon dolgozunk, hogy látogatószegmensek szerint kimutassuk, mennyire vásárlásra ösztönző egy-egy site. A szoftverünk a jövőben képes lesz arra is, hogy részben automatikusan tegyen javaslatokat a hibák javítására, például a túl bonyolult navigálás leegyszerűsítésére.
Gyermekkori élmények vezették el az informatikához vagy később ismerkedett meg vele?
- Édesapám villamosmérnök és volt otthon számítógépünk. Így korán kapcsolatba kerültem a műszaki dolgokkal, azon belül a komputerekkel, sőt, az otthoni a pc-n alkalmazásokat is készítettem, hobbiból, pénzszerzés céljából, ám nem vagyok programozó, inkább közgazdásznak tartom magam. A szoftvereknek sem elsősorban a technológiai része érdekel, hanem inkább az üzleti, ágazati vonatkozásuk, a szoftverpiac nemzetközi tendenciái és az abban rejlő gazdasági lehetőségek.
Így már érthetőbb, miért alapított 1998-ban, elsőéves egyetemista korában vállalkozást.
- Akartam valamit csinálni a tanulás mellett, ami gyakorlati tapasztalatokat hoz a vállalkozás terén és persze pénzforrásként is jól jön. Emiatt alapítottam a Tensa Kft.-t, amely a repülőterekről ismert szalagos kordonok forgalmazásával foglalkozott. Ez egy angol termék, én csak a hazai viszonteladója voltam, de sajátos módon ennek nyomán jutottam el a webanalitikához. Az ilyen kordonok vevőköre ugyanis korlátozott, következésképpen nem láttam értelmét, hogy újságokban hirdessek.
A weben viszont ha valaki beüti a keresőbe, hogy "kordon", rögtön eljuthat ahhoz, amit a Tensa kínál. Ez hívta fel a figyelmemet arra, hogy vajon milyen lehet a hatékonysága az ilyen reklámoknak. A Tensa bevételéből azután fokozatosan létrehoztam az IndexToolst, amely néhány év alatt vált önfenntartóvá. Ebben a cégben természetesen a technológiához értő szakemberekkel dolgozom együtt, vezetőjük a társam, aki kisebbségi tulajdonos a vállalkozásban.
Ki segítette mindebben? Egy mentora csak volt? Vagy pusztán az egyetemen tanultakat ültette át villámgyorsan a gyakorlatba?
- A Tensa megalapításánál segített egy vállalkozó ismerősöm, akivel máig jó kapcsolatban vagyok. Nevezhetjük őt a "mentoromnak". Az egyetem nem ad közvetlen segítséget a cégvezetéshez, általánosabb szintű ismereteket tanít. Ugyanakkor nagyon hasznos volt, hogy úgy tudtam beülni az előadásokra és a gyakorlatokra, hogy azonnal láttam, mit hasznosíthatnék az ott hallottakból.
Hogyan bírta a tanulást és a vállalkozásai irányítását?
- Az első cégemnél még meg tudtam oldani egyszerre a kettőt, ám az IndexTools esetében már nem, ez már késleltet például abban, hogy letegyem az utolsó szigorlataimat.
Az IVSZ-pályázatra beadott jelentkezési lapja szerint a jövőben szóba jöhet a cég értékesítése. Ha ez megtörténik, mekkora befektetéssel milyen összeghez juthat?
- Az IndexToolsra nagyjából 20-30 millió forintot fordítottam, mielőtt "önjáró" lett, jelenlegi piaci értéke az árbevétel - az idei évre 500-600 millió forintot tervezünk - többszöröse lenne. Egyelőre azonban az önálló továbbfejlődésen dolgozunk.
Szőke Márton (28 éves) a budapesti német-magyar kétnyelvű gimnázium elvégzése után a bécsi közgazdaság-tudományi egyetemre jelentkezett, amelyet hamarosan befejez. 1998-ban megalapította a Tensa Kft.-t, amely angol gyártmányú szalagos kordonok forgalmazásával foglalkozik, 2000-ben létrehozta a webanalitikai szoftverek fejlesztésével foglalkozó IndexTools Inc.-t, amely 2005-ben nyitotta meg New York-i irodáját, de viszonteladói működnek Észak-Amerikán kívül az európai piacon is. A társaság, amelynek az ügyvezető többségi tulajdonosa, 95 százalékban a nemzetközi piacon értékesíti szolgáltatásait.