Napi Online

A beszerzések közel harmada zajlik e-piactéren

A T-Online, az OTP Bank, illetve három vezető nemzetközi cégcsoport tulajdonában lévő Marketline tapasztalatai szerint a cégek átlagosan a beszerzések 10-30 százalékát bonyolítják le online aukció keretében.

A Marketline Rt. 2001-ben kezdte meg tevékenységét. Ügyfeleinek nagy része olyan vállalat, amely tagja a hazai top 200-nak, ezek a cégek beszerzéseik átlagosan 10-30 százalékát bonyolítják le online aukció keretében. Bár a Marketline nem csupán erre, hanem elektronikus értékesítésre is lehetőséget biztosít, az árverések több mint 95 százaléka beszerzési típusú.

Az online aukciók nyomán beszerzéskor a valószínűsíthető lehető legalacsonyabb ár érhető el, értékesítéskor pedig a lehető legmagasabb (igaz, értékesítés alatt ez esetben elsősorban felesleges készletek, elfekvő anyagok, szükségtelenné vált ingatlanok eladása értendő, nem pedig a hagyományos eladási tevékenység). Emellett csökkennek az adminisztrációs költségek (például a beszerzőknek ki sem kell mozdulniuk irodájukból munkájuk elvégzéséhez), lerövidülnek az átfutási idők, a rutineljárások automatikussá válnak, összességében átlátható, tiszta versenyeztetési folyamat alakul ki.

A valós időben lezajló online árverések során a résztvevők (az aukcióra meghívott beszállítók) egymással versenyeznek az aukció szervezője (a beszerző cég) által kiírt termék vagy szolgáltatás szállításának elnyeréséért. Ezek az aukciók a beszerzés minden területére kiterjedhetnek, az indirekt termékektől és szolgáltatásoktól a stratégiai beszerzésekig.

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy az online beszerzési árveréseken a vállalatok átlagosan - terméktől, szolgáltatástól függően - 14-16 százalékos megtakarítást érhetnek el korábbi legjobb áraikhoz, illetve a hagyományos úton beérkező legjobb ajánlataikhoz képest. Az eladási aukciók elektronikus formája 20-30 százalékos árelőnyt ígér.

A Marketline az árverések sokféle lebonyolítási módját lehetővé tevő szoftvert dolgozott ki. Például adott esetben az ajánlattévők csak azt láthatják, hogy ajánlatukkal hányadikak a sorban, de azt is be lehet állítani, hogy a legjobb árat is lássák vagy azt is, hogy ki adta a legjobb árajánlatot. A rendszer úgy is beállítható, hogy az áron kívül több paraméter kiderüljön a beszállítandó termékről és szolgáltatásról (ebben az esetben nemcsak az árak versenyeznek egymással, hanem az összes fontos paraméter). Az aukciók szabályozott keretek között zajlanak: a résztvevők által adott árajánlatok mind a beszerzési, mind az értékesítési aukciókon ajánlati kötöttséggel bírnak.

Része a szolgáltatásnak az úgynevezett integrált szállítói rendszer, egy internetalapú üzletidokumentum-kezelő alkalmazás, amellyel elektronikus úton megoldható az adásvételekhez kapcsolódó - akár elektronikus aláírással hitelesített - "papírok" cseréje. Az online aukció határok nélküli szolgáltatás, ennek megfelelően a Marketline regionális együttműködést alakított ki egyebek mellett Lengyelország, Szlovákia, Csehország és Ausztria elektronikus piacteret működtető vezető vállalataival, valamint a partnerekkel kapcsolatos kiszolgálási megállapodást kötött a francia Avisium piactérrel.

A technikai rendszer ennek megfelelően a magyar nyelven kívül angolul, németül, szlovákul és horvátul is elérhető, így a nemzetközi szintű versenyeztetések is lebonyolíthatók a segítségével. Az első külföldi ügyfél az osztrák Postbus AG volt négy évvel ezelőtt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!