SG.hu

ProArt: a másolás legnagyobb vesztese a zene

A technológiai fejlődés, az újabb és újabb eszközök, illetve felhasználási formák, lehetőségek megjelenése évek óta komoly kihívás elé állítja a szellemi alkotások egyik jelentős részét előállító zeneipart.

A zene népszerűsége töretlen, sőt, részben épp az újabb és újabb fajta felhasználások miatt egyre szélesebb közönséget ér el: zenét hallgatunk mindig és mindenütt, kedvenc dalaink már régesrég nem csak a rádióban vagy a lemezjátszón szólnak, hanem számítógépes játékokban, internetes weboldalakon, mobiltelefonokon, mindenféle hordozható eszközökön, és persze minden diszkóban, bárban és presszóban.

A zene oly mértékben körülvesz bennünket, hogy már-már úgy érezzük, olyan, mint a víz és a levegő: mindig is itt volt és itt lesz. Sokan hajlamosak azonban megfeledkezni arról, hogy a zene is csak akkor tud megszületni, ha valaki létrehozza: szerzők, előadók, hangfelvétel-kiadók és persze sok-sok további, "láthatatlan" közreműködő munkája fekszik minden egyes dalban, amit valaha is hallunk.

Míg korábban létezett egyfajta piaci egyensúly a fogyasztók és az alkotók érdekei között, mára ez az egyensúly sajnos felborult. Míg 1999-ben közel 8,5 milliárd forint értékben fogytak hanghordozók Magyarországon (ez mai jelenértéken kb. 11 milliárd forint lenne), a 2005-ös év folyamán alig 6 milliárd forintnyi értékesítés történt. (További részletes adatokkal a piac állapotáról, a kalózkodás mértékéről, stb. szívesen szolgálunk a rendezvényen.) A piac tehát közel felére esett vissza, ennek következményeként egyre kevesebb lemez jelenik meg, egyre kevésbé kapnak teret a fiatal, tehetséges alkotók: a kiadók számára nagyon kockázatos befektetés egy lemez elkészítése, így egyre inkább csak azok kapnak lehetőséget, akik már sokszor bizonyítottak, és akik "biztos" eladásokat produkálnak.

A közönség érthető módon sok-sok zenét szeretne hallani, s ehhez ma már szinte korlátlanok a lehetőségei. Ami egyfelől örvendetes, azonban ez a bizonyos egyensúly nem csak anyagi oldalról borult fel: nemcsak hogy a fogyasztó valahogy nemigen akar fizetni a zenéért, de sokakban már föl sem merül a gondolat, hogy valakiknek temérdek munkája fekszik abban, hogy a hallgatónak a zene által kellemes percekben lehessen része.

Mindezen alkotók munkájának elismeréséről és az általuk létrehozott alkotások tiszteletéről is szól a szellemi tulajdon világnapja, amely természetesen sok más művészeti és alkotói területet is magába foglal, a képzőművészettől kezdve a filmeken át az ipari szabadalmakig. Ezen a napon kíván a ProArt is a közönséghez szólni. Ha szeretjük a zenét, ne pusztítsuk azt el: tiszteljük az alkotókat s tegyük lehetővé, hogy továbbra is dolgozhassanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sokoo #4
    Én fordítanék egyet a címen: A gagyi zene legnagyobb nyertese a másolás

    Meg kapjatok a fejetekhez! 5 rugó egy zenei CD-ért?! 2 rugóért komoly DVD filemet kap az ember, nem dzsunkapopot.
  • Dave77 #3
    Szerintem meg a másolás legnagyobb vesztese a kiadó mert az ő profitja az eladásokból van. [-Dobjatok már be pár cikket, hogy szegény előadók meg minden, mert csökkennek a bevételeim..meg csináljatok már egy új lányzenekart is!]Egy zenekar, meg a többi "művész" szvsz a koncertekből és fellépésekből él abból van a gázsijuk. Persze, hogy "hajlamosak vagyunk elfeledkezni a mögötte lévő munkáról" de mondjuk x éve választhattam mondjuk 10 zenész közül, manapság meg van 269,5 és ahogy mondják amiből minnél több van az ugye annál értéktelenebbé és közönyösebbé válik számunkra. Ezek az álszent síránkozó cikkek... szerintem gyűjtsünk pénzt a "megasztárok" megsegítésére.
  • Dying Soul #2
    Az ismeretlenekre gondoltam, bocsi, kimaradt. Legtöbbször az ismeretlen zenekarok a piacon újak, tehát még csórók.
  • Dying Soul #1
    Egy új előadó megismernének leghatékonyabb módja az, ha letöltöd. A tévében nagyon valószínű, hogy nem adják a klipjüket, lehet, hogy azért, mert nincs is. Aki kommersz zenét akar, nézze meg a klippet vagy hallgassa meg a rádióban. És utána megveheti a lemezt a boltban, ha tetszik.
    Aki viszont nem tömegcikk fogyasztója akar lenni, nem akar beállni a sorba, annak marad a letöltés. Értelmes ember megveszi a lemezt, miután letöltötte és tetszik neki.

    Az más kérdés, mikor egy híres, nagy banda lemezét automatán megveszed a boltban, mert már ismered őket.