SG.hu
Végetért a tizedik magyar Oracle konferencia
Április 4-6. között a siófoki Hotel Azúr adott otthont a Magyarországi Oracle Felhasználók (HOUG) Konferenciájának, az Oracle termékeivel és szolgáltatásaival kapcsolatban állók tizedik, jubileumi összejövetelének.
A számos partner, együttműködő cég előadásaival, valamint kiállításával színesített rendezvényre idén is több mint 400 résztvevő regisztrálta magát a hazai vállalatvezetői és informatikai döntéshozói körből. A konferencia idei fókusztémája a fúzió: nyitó beszédében Füzes Péter, az Oracle Hungary ügyvezető igazgatója a vállalat termék-portfolióját tekintette át az elmúlt időszak felvásárlásainak fényében.
Füzes Péter a tizedik HOUG konferencián tartott előadásában kiemelte: a cég számára az elmúlt évtized legjelentősebb folyamata az volt, ahogy vezető adatbázis-szállítóból egy három lábon álló, az adatbázisok mellett az alkalmazások és a köztesplatform terén is meghatározó szervezetté fejlődött nem csak az anyavállalat, hanem az Oracle Hungary is.
Az adatbázisok terén a felhasználók napjainkban elsősorban arra törekednek, hogy adataikat megbízhatóan, ugyanakkor könnyen hozzáférhetően tárolják - minél olcsóbban. A vállalatok számára általában nem stratégiai megkülönbözető előny, hogy jobb vagy rosszabb adatbázissal rendelkezik, ezért az Oracle dolga a költséghatékony megoldás szállítása. E téren nagy előrelépés volt, amikor az Oracle két évvel ezelőtt bejelentette a Database 10g-t, az első kereskedelemben is kapható, számítóhálózatokhoz készített relációs adatbázis-kezelőt. A közeljövőben további fejlesztések várhatók, ezt az irányvonalat támogatta többek között a - memóriában futó, gyors adatbázis-kezelő fejlesztésével foglalkozó TimesTen cég felvásárlása is.
Gyorsan fejlődő termékkör a köztesszoftver, amely az Oracle-nél a Fusion Middleware névre hallgat. A megoldás a közép- és nagyvállalati felhasználók adathozzáférését, a meglévő alkalmazások összekapcsolását, illetve a rendszerbelépés egyszerűsítését segíti. Az elmúlt egy-két felvásárlásai során birtokába került rendszerek együttes működését minél zökkenőmentesebbé kell tenni. Erre szolgál a Project Fusion, amely a következő néhány évben az Oracle egyik meghatározó projektje lesz, és várhatóan 2008-ra fejeződik be.
Az eredmény olyan alkalmazáshalmaz lesz, amely közös technológiai platformon működik: ugyanazon a nyelven fejlesztik, egyformán lehet menedzselni, egyformán lehet a biztonságát szavatolni. A Fusion Middleware-nek része az alkalmazásszerver, az integrációs eszközök, a folyamatmenedzsment vagy a biztonsági és felügyeleti szoftverek, legfontosabb célja pedig olyan fejlesztési és alkalmazási környezet biztosítása, amely minden tekintetben megfelel a legújabb szoftverek által támasztott követelményeknek és a modern rendszerekkel szembeni elvárásoknak.
A projekt indításakor a technológiai irányt tekintve az Oracle választása a szolgáltatásorientált architektúrára (service oriented architecture, SOA) esett. Ez nem véletlen: elemzők szerint pár éven belül a nagy informatikai projektek 70-80 százaléka eszerint folyik majd. Minden újszerűsége mellett a SOA egyik legnagyobb előnye, hogy nem követeli meg a régi alkalmazások lecserélését: a meglévő környezetet is be lehet kapcsolni az új architektúrába. Ennek megkönnyítése szintén a Fusion Middleware egyik feladata.
A legjelentősebb felvásárlások az üzleti alkalmazásokat illetően mentek végbe azzal a céllal, hogy az Oracle a világpiac vezetője legyen e téren is. Az alkalmazáspiacon erős konszolidáció megy végbe, amit a Goldman-Sachs 2005-ös felmérésének eredménye is alátámaszt: eszerint a vállalati felhasználók 50 százaléka csökkenteni tervezi IT-szállítói számát, s 74 százalékuk pedig az alkalmazásszállítók számát mérsékelné.
Jelenleg széles alkalmazásportfolió áll a vállalat rendelkezésére: a cég most azon dolgozik, hogy a saját, illetve a felvásárlások jóvoltából hozzá került Peoplesoft, J.D. Edwards, Siebel és Retek alkalmazások legjobb elemeit összeválogassa, s ezeket egységes csomaggá gyúrja Fusion Application néven. Az Oracle ugyanakkor nem szeretné elbizonytalanítani az egyes alkalmazások felhasználóit, ezért garanciát vállal egyrészt arra, hogy hosszá távon támogatja a jelenleg futó verziókat - a Peoplesoft esetében például 2013-ig - , másrészt arra, hogy "fájdalommentes" lesz az áttérés az egyesített termékre. Ezenfelül az Oracle bejelentette a Lifetime Support nevű szolgáltatását, amellyel a hátra levő 7 év akár korlátlan ideig meghosszabbítható.
Az Oracle felvásárlásaink több oka is volt, ezek közül egyik a méretgazdaságosságra való törekvés, amelyet a piaci konszolidáció kényszerít ki. Az Oracle számára egyértelműen ezt szolgálta a Peoplesoft felvásárlása, hiszen ezzel nemcsak az eredeti Peoplesoft-programokat használó ügyfelekhez jutott hozzá, hanem szert tett a Peoplesoft által korábban felvásárolt JD Edwards - Magyarországon is jelentős - ügyfélkörére is. Ezzel a felvásárlással a társaság a fontos észak-amerikai ERP-piac vezetőjévé lépett elő, s fej-fej mellett halad legfőbb versenytársával néhány európai országban is. Az egyes megoldásterületeket nézve, az Oracle vezeti a humánerőforrás-gazdálkodás (HR), a beszállítóilánc-kezelés (SCM) és - a Siebel felvásárlása révén - az ügyfélkapcsolat-kezelés (CRM) világpiacát.
A többi akvizíciós lépés a termékportfóliónak már nem a szélesítését, hanem a mélyítését szolgálja. Ebből a meggondolásból vásárolta fel az Oracle a kiskereskedelmi megoldásokat fejlesztő Retek céget, a szállítmányozási logisztikai programokkal foglalkozó G-Logot, illetve szerzett többségi részesedést a banki szoftverekben piacvezető i-flex cégben. A jövő tehát a vertikális alkalmazásoké; a horizontális alkalmazásokat ugyanis egyre inkább csak iparági szemlélettel lehet eladni, azaz egybegyúrva a vertikális alkalmazásokkal.
Magyarországon az Oracle látványosan növelte piaci részesedését az alkalmazáspiacon az elmúlt két esztendőben. Ezt egyrészt a felvásárlásokkal és folyamatos fejlesztéssel bővülő portfólió támogatta, másrészt a hazai leányvállalat aktív piacra lépése a középvállalati szegmensben. Ezen a piacon a fokozódó verseny és a GVOP-s pályázati támogatások miatt számos informatikai projekt indult, s az Oracle mind a saját Pénzügyesével, mind a JD EdDwards révén szép sikereket ért el. Az új ügyfelek közé került a Dunavarsányban zöldmezős beruházásként felépült s kerámiaszűrők gyártásával foglalkozó japán Ibiden, a Lapcom kiadóvállalat, a dél-magyarországi MÉH vagy a Drótkötél- és Drótárugyár. A piaci erősödés másik oka, hogy a régi nagy ügyfeleknél - például a MÁV-nál, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.-nél vagy a Danubius Hotelsnél - olyan szoftverfrissítések történtek, amelyek lehetővé teszik az új fejlesztések használatát. A nagyvállalati piacon elsősorban a CRM-termékeknek köszönhetően sikerült új ügyfeleket szerezni, várhatóan a Siebel színre lépésével ez a trend folytatódik.
A számos partner, együttműködő cég előadásaival, valamint kiállításával színesített rendezvényre idén is több mint 400 résztvevő regisztrálta magát a hazai vállalatvezetői és informatikai döntéshozói körből. A konferencia idei fókusztémája a fúzió: nyitó beszédében Füzes Péter, az Oracle Hungary ügyvezető igazgatója a vállalat termék-portfolióját tekintette át az elmúlt időszak felvásárlásainak fényében.
Füzes Péter a tizedik HOUG konferencián tartott előadásában kiemelte: a cég számára az elmúlt évtized legjelentősebb folyamata az volt, ahogy vezető adatbázis-szállítóból egy három lábon álló, az adatbázisok mellett az alkalmazások és a köztesplatform terén is meghatározó szervezetté fejlődött nem csak az anyavállalat, hanem az Oracle Hungary is.
Az adatbázisok terén a felhasználók napjainkban elsősorban arra törekednek, hogy adataikat megbízhatóan, ugyanakkor könnyen hozzáférhetően tárolják - minél olcsóbban. A vállalatok számára általában nem stratégiai megkülönbözető előny, hogy jobb vagy rosszabb adatbázissal rendelkezik, ezért az Oracle dolga a költséghatékony megoldás szállítása. E téren nagy előrelépés volt, amikor az Oracle két évvel ezelőtt bejelentette a Database 10g-t, az első kereskedelemben is kapható, számítóhálózatokhoz készített relációs adatbázis-kezelőt. A közeljövőben további fejlesztések várhatók, ezt az irányvonalat támogatta többek között a - memóriában futó, gyors adatbázis-kezelő fejlesztésével foglalkozó TimesTen cég felvásárlása is.
Gyorsan fejlődő termékkör a köztesszoftver, amely az Oracle-nél a Fusion Middleware névre hallgat. A megoldás a közép- és nagyvállalati felhasználók adathozzáférését, a meglévő alkalmazások összekapcsolását, illetve a rendszerbelépés egyszerűsítését segíti. Az elmúlt egy-két felvásárlásai során birtokába került rendszerek együttes működését minél zökkenőmentesebbé kell tenni. Erre szolgál a Project Fusion, amely a következő néhány évben az Oracle egyik meghatározó projektje lesz, és várhatóan 2008-ra fejeződik be.
Az eredmény olyan alkalmazáshalmaz lesz, amely közös technológiai platformon működik: ugyanazon a nyelven fejlesztik, egyformán lehet menedzselni, egyformán lehet a biztonságát szavatolni. A Fusion Middleware-nek része az alkalmazásszerver, az integrációs eszközök, a folyamatmenedzsment vagy a biztonsági és felügyeleti szoftverek, legfontosabb célja pedig olyan fejlesztési és alkalmazási környezet biztosítása, amely minden tekintetben megfelel a legújabb szoftverek által támasztott követelményeknek és a modern rendszerekkel szembeni elvárásoknak.
A projekt indításakor a technológiai irányt tekintve az Oracle választása a szolgáltatásorientált architektúrára (service oriented architecture, SOA) esett. Ez nem véletlen: elemzők szerint pár éven belül a nagy informatikai projektek 70-80 százaléka eszerint folyik majd. Minden újszerűsége mellett a SOA egyik legnagyobb előnye, hogy nem követeli meg a régi alkalmazások lecserélését: a meglévő környezetet is be lehet kapcsolni az új architektúrába. Ennek megkönnyítése szintén a Fusion Middleware egyik feladata.
A legjelentősebb felvásárlások az üzleti alkalmazásokat illetően mentek végbe azzal a céllal, hogy az Oracle a világpiac vezetője legyen e téren is. Az alkalmazáspiacon erős konszolidáció megy végbe, amit a Goldman-Sachs 2005-ös felmérésének eredménye is alátámaszt: eszerint a vállalati felhasználók 50 százaléka csökkenteni tervezi IT-szállítói számát, s 74 százalékuk pedig az alkalmazásszállítók számát mérsékelné.
Jelenleg széles alkalmazásportfolió áll a vállalat rendelkezésére: a cég most azon dolgozik, hogy a saját, illetve a felvásárlások jóvoltából hozzá került Peoplesoft, J.D. Edwards, Siebel és Retek alkalmazások legjobb elemeit összeválogassa, s ezeket egységes csomaggá gyúrja Fusion Application néven. Az Oracle ugyanakkor nem szeretné elbizonytalanítani az egyes alkalmazások felhasználóit, ezért garanciát vállal egyrészt arra, hogy hosszá távon támogatja a jelenleg futó verziókat - a Peoplesoft esetében például 2013-ig - , másrészt arra, hogy "fájdalommentes" lesz az áttérés az egyesített termékre. Ezenfelül az Oracle bejelentette a Lifetime Support nevű szolgáltatását, amellyel a hátra levő 7 év akár korlátlan ideig meghosszabbítható.
Az Oracle felvásárlásaink több oka is volt, ezek közül egyik a méretgazdaságosságra való törekvés, amelyet a piaci konszolidáció kényszerít ki. Az Oracle számára egyértelműen ezt szolgálta a Peoplesoft felvásárlása, hiszen ezzel nemcsak az eredeti Peoplesoft-programokat használó ügyfelekhez jutott hozzá, hanem szert tett a Peoplesoft által korábban felvásárolt JD Edwards - Magyarországon is jelentős - ügyfélkörére is. Ezzel a felvásárlással a társaság a fontos észak-amerikai ERP-piac vezetőjévé lépett elő, s fej-fej mellett halad legfőbb versenytársával néhány európai országban is. Az egyes megoldásterületeket nézve, az Oracle vezeti a humánerőforrás-gazdálkodás (HR), a beszállítóilánc-kezelés (SCM) és - a Siebel felvásárlása révén - az ügyfélkapcsolat-kezelés (CRM) világpiacát.
A többi akvizíciós lépés a termékportfóliónak már nem a szélesítését, hanem a mélyítését szolgálja. Ebből a meggondolásból vásárolta fel az Oracle a kiskereskedelmi megoldásokat fejlesztő Retek céget, a szállítmányozási logisztikai programokkal foglalkozó G-Logot, illetve szerzett többségi részesedést a banki szoftverekben piacvezető i-flex cégben. A jövő tehát a vertikális alkalmazásoké; a horizontális alkalmazásokat ugyanis egyre inkább csak iparági szemlélettel lehet eladni, azaz egybegyúrva a vertikális alkalmazásokkal.
Magyarországon az Oracle látványosan növelte piaci részesedését az alkalmazáspiacon az elmúlt két esztendőben. Ezt egyrészt a felvásárlásokkal és folyamatos fejlesztéssel bővülő portfólió támogatta, másrészt a hazai leányvállalat aktív piacra lépése a középvállalati szegmensben. Ezen a piacon a fokozódó verseny és a GVOP-s pályázati támogatások miatt számos informatikai projekt indult, s az Oracle mind a saját Pénzügyesével, mind a JD EdDwards révén szép sikereket ért el. Az új ügyfelek közé került a Dunavarsányban zöldmezős beruházásként felépült s kerámiaszűrők gyártásával foglalkozó japán Ibiden, a Lapcom kiadóvállalat, a dél-magyarországi MÉH vagy a Drótkötél- és Drótárugyár. A piaci erősödés másik oka, hogy a régi nagy ügyfeleknél - például a MÁV-nál, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.-nél vagy a Danubius Hotelsnél - olyan szoftverfrissítések történtek, amelyek lehetővé teszik az új fejlesztések használatát. A nagyvállalati piacon elsősorban a CRM-termékeknek köszönhetően sikerült új ügyfeleket szerezni, várhatóan a Siebel színre lépésével ez a trend folytatódik.