MTI
3G - gyorsan fejlődő fizetős mobiltartalmak
Magyarországon a telekommunikációs emelt díjas szolgáltatásokból 12 milliárd forint árbevétel származott tavaly. Ezen belül a fizetős, főleg szórakoztató tartalomszolgáltatásért 3-4 milliárd forintot fizettek az ügyfelek.
Ezzel összefüggésben Tus Tamás, a harmadik generációs mobiltartalmakat is forgalmazó és előállító az MFactory Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: bár a mobilkommunikációs szakma nagy része szerint 2006-ban sem fog előre törni a harmadik generációs mobiltelefónia, az idei év fontos időszak lesz az újszerű tartalmak megjelenése szempontjából. Ennek hátterében részben az áll, hogy a második félévtől egyre több, megfizethető árú 3G-és telefon lesz a piacon, másrészt egyre jobban kiépülnek azok a hálózatok, amelyek lehetővé teszik a széles sávú tartalmak letöltését.
Hozzátette: Magyarországon mindhárom mobilszolgáltató építi, s részben már működteti harmadik generációs hálózatát, amiből adódóan az ilyen típusú tartalmak előállítása is óriási ütemben folyik. Úgy vélte, azáltal, hogy a harmadik generációs hálózatok a jelenleginél sokkal gyorsabb letöltést tesznek lehetővé, hosszú távon megváltoztatják az emberek médiafogyasztási szokásait is.
Az eddigi nemzetközi tapasztalatokat összegezve elmondta: a felhasználók elsősorban az erotikus tartalmakat keresik, de sokan töltenek le zenét, játszanak a mobillal, illetve néznek sportközvetítést online. Várda Eszter, a társaság tartalomfejlesztési igazgatója kifejtette: jelenleg világszerte 72 millió előfizető használja a 42 országban működő mintegy 100 harmadik generációs hálózatot. Az előrejelzések szerint 2010-ben a mobiltartalmakból származó bevétel Európában éves szinten eléri a 11,6 milliárd dollárt, aminek több mint 22 százaléka az úgynevezett felnőtt, azaz erotikus tartalmak eladásból származik majd.
A bevétel 18 százaléka a készülékek perszonalizációjából ered majd, így például a logók és csengőhangok letöltéséből. További 16 százalék bevétel származik majd a zenei, 15 százalék pedig a videók és mozgóképek letöltéséből. A játékokból, például a pókerezésből bejövő bevétel 15 százalék körül lesz, s legalább 12 százaléknyi származik majd a szerencsejátékokból. Szakértők szerint megnő az érdeklődés az úgynevezett mobizódok iránt is, azaz a kifejezetten a mobiltelefonokra gyártott filmek, sorozatok iránt.
Tus Tamás elmondta: a Született feleségek amerikai sorozatot kezdetben mobiltelefonra írták és forgatták, s csak a nagy siker láttán készítettek belőle televíziós adást. A mobiltartalmakban rejlő lehetőségekről Malcsiner Péter, az MFactory tulajdonos cége, a Metacon Holding vezérigazgatója elmondta: miközben Magyarországon is folyamatosan, éves szinten akár 20-30 százalékkal csökken a mozik forgalma, a fizetős szórakoztató mobiltartalmak iránti kereslet nagyságrendileg körülbelül ugyanilyen ütemben nő.
Hozzátette: részben becslések, részben felmérések alapján egy magyar előfizető átlagosan 2500-4500 forintot költ havonta szórakoztató tartalmak elérésére. Malcsiner Péter elmondta azt is: a 3G-és tartalmak fejlesztésében nagy üzlet van, a jelenleg rendelkezésre állókat ugyanis még nem a harmadik generációs készülékekre hozták létre. A vezérigazgató szerint a mobiltartalmak azért is lesznek kapósak, mert az emberek szociálpszichológiai értelemben is vágynak az úgynevezett kis élvezetekre.
Tavaly világszerte 25 százalékkal nőtt a mobilelfizetők száma, s az év végére elérte a 2,2 milliárdot. Az előrejelzések szerint az ügyfelek száma 2008-ra 3 milliárd felett lesz.
Ezzel összefüggésben Tus Tamás, a harmadik generációs mobiltartalmakat is forgalmazó és előállító az MFactory Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: bár a mobilkommunikációs szakma nagy része szerint 2006-ban sem fog előre törni a harmadik generációs mobiltelefónia, az idei év fontos időszak lesz az újszerű tartalmak megjelenése szempontjából. Ennek hátterében részben az áll, hogy a második félévtől egyre több, megfizethető árú 3G-és telefon lesz a piacon, másrészt egyre jobban kiépülnek azok a hálózatok, amelyek lehetővé teszik a széles sávú tartalmak letöltését.
Hozzátette: Magyarországon mindhárom mobilszolgáltató építi, s részben már működteti harmadik generációs hálózatát, amiből adódóan az ilyen típusú tartalmak előállítása is óriási ütemben folyik. Úgy vélte, azáltal, hogy a harmadik generációs hálózatok a jelenleginél sokkal gyorsabb letöltést tesznek lehetővé, hosszú távon megváltoztatják az emberek médiafogyasztási szokásait is.
Az eddigi nemzetközi tapasztalatokat összegezve elmondta: a felhasználók elsősorban az erotikus tartalmakat keresik, de sokan töltenek le zenét, játszanak a mobillal, illetve néznek sportközvetítést online. Várda Eszter, a társaság tartalomfejlesztési igazgatója kifejtette: jelenleg világszerte 72 millió előfizető használja a 42 országban működő mintegy 100 harmadik generációs hálózatot. Az előrejelzések szerint 2010-ben a mobiltartalmakból származó bevétel Európában éves szinten eléri a 11,6 milliárd dollárt, aminek több mint 22 százaléka az úgynevezett felnőtt, azaz erotikus tartalmak eladásból származik majd.
A bevétel 18 százaléka a készülékek perszonalizációjából ered majd, így például a logók és csengőhangok letöltéséből. További 16 százalék bevétel származik majd a zenei, 15 százalék pedig a videók és mozgóképek letöltéséből. A játékokból, például a pókerezésből bejövő bevétel 15 százalék körül lesz, s legalább 12 százaléknyi származik majd a szerencsejátékokból. Szakértők szerint megnő az érdeklődés az úgynevezett mobizódok iránt is, azaz a kifejezetten a mobiltelefonokra gyártott filmek, sorozatok iránt.
Tus Tamás elmondta: a Született feleségek amerikai sorozatot kezdetben mobiltelefonra írták és forgatták, s csak a nagy siker láttán készítettek belőle televíziós adást. A mobiltartalmakban rejlő lehetőségekről Malcsiner Péter, az MFactory tulajdonos cége, a Metacon Holding vezérigazgatója elmondta: miközben Magyarországon is folyamatosan, éves szinten akár 20-30 százalékkal csökken a mozik forgalma, a fizetős szórakoztató mobiltartalmak iránti kereslet nagyságrendileg körülbelül ugyanilyen ütemben nő.
Hozzátette: részben becslések, részben felmérések alapján egy magyar előfizető átlagosan 2500-4500 forintot költ havonta szórakoztató tartalmak elérésére. Malcsiner Péter elmondta azt is: a 3G-és tartalmak fejlesztésében nagy üzlet van, a jelenleg rendelkezésre állókat ugyanis még nem a harmadik generációs készülékekre hozták létre. A vezérigazgató szerint a mobiltartalmak azért is lesznek kapósak, mert az emberek szociálpszichológiai értelemben is vágynak az úgynevezett kis élvezetekre.
Tavaly világszerte 25 százalékkal nőtt a mobilelfizetők száma, s az év végére elérte a 2,2 milliárdot. Az előrejelzések szerint az ügyfelek száma 2008-ra 3 milliárd felett lesz.