SG.hu

Számítógépes metróirányítás New York-ban

A New York-i metró 101 éves történetében először indultak útnak számítógép-vezérelt járatok a személyforgalomban.

A brooklyni L vonalon bevezették a Siemens CBTC (Computer Based Train Control) vonatbefolyásoló rendszerét. Az új technika több szerelvény működtetését teszi lehetővé: csúcsforgalomban az eddig 28 helyett 33 szerelvény haladhat majd át egy adott szakaszon. Az automatikusan vezérelt sebesség és megállás növeli a biztonságot.


A CBTC rádióösszeköttetéssel működik, és nincs szüksége vágányba épített vezetékhurkokra. A rendszer telepítése alatt a vonatok folyamatosan működnek. A Siemens Közlekedéstechnika ágazata szállította a szerelvényekbe kerülő technikát, a vonal menti szenzor-vezérlésű sebességmérést, a rádió- és az üvegszálas hálózatot, a központi komputert és az RCC vezérlőközpont berendezéseit, ahová minden információ befut a szolgálattévők számára.


Az első fázisban a vezérélés még félautomatikus, azaz a vonatvezető indít és fékez, a betartandó sebességet egy képernyőn kapja meg (vágány menti jelzőkre nincs szükség). Ha túllépi azt, a vonat automatikusan fékez. Tavasztól, a második fázisban a vezetőnek már csak az ajtók nyitásával-zárásával kell törődnie, és az indítógombot megnyomnia. A rendszert egyre több szerelvényre installálják és egyre hosszabb vonalszakaszra terjesztik ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Lajti #4
    Ha hiszed, ha nem, a 3-as metró már sok éve félautomata működtetésű, ezért is van csak egy személy a vezetőfülkében. A vezető pár dolgot intéz csak: az indítást és gyorsítást egy gombbal (a megállás automatikus), és az ajtók nyitását és zárását.
    A 4-es metróról: Vasútbiztosító berendezés és automatikus vonatvezetés
  • szombi #3
    Állítólag a 4-es metró ilyen lesz.
    De gondolom a közbeszerzés és a korrupció elkerülhetetlen...
  • Sliders #2
    Bkv-nál mikor lesz ilyen? Ja még messze vagyunk tőle. NYomassuk a 40 éves buszainkat meg 20 éves metrokocsiainkat még pár évig mert nincs pénz (értsd kell a külföldön tárolt Lamborginire)
  • mitch2003 #1
    Mondjuk a metróvezetés is tipikusan nem fehér embernek való munka Épp ideje hogy a robot munkákat robotok (értsd: számítógépek) végezzék. Másik ilyen jellegű foglalatosság a pénztárosi meló. Tipikusan olyan jellegű tevékenység, amit ha a pénztáros másképp végez (pl: pofázik, bénázik, rosszul ad vissza, lassan halad, nyavajog) az ember zsebében a bicskát nyitja ki. Szinte senki nem emberként tekint rájuk, hanem robotként, aki ha nem a dolgát teszi bíráljuk. És léteznek olyan mocskos emberi lények a világon akik minimálbért képesek csak fizetni az ilyen tevékenységért.