Napi Online
Nem fél a Skype-tól a T-Com
A Skype-hoz hasonló internetalapú hangszolgáltatások térnyerése igen jelentős lesz az elkövetkezendő években, de az ilyen jellegű szolgáltatások nem fogják kiszorítani a hagyományos megoldásokat - mondta Lengyel Tamás, a T-Com szolgáltatásinnovációs csoportjának vezetője.
- Hogyan alakult az elmúlt években a beszédforgalom időmennyisége, illetve az abból származó bevétel?
- A teljes beszédforgalom becslésünk szerint nem csökkent, mivel ha az alternatív szolgáltatók forgalmát hozzávesszük, akkor folyamatosan növekszik a vezetékes piac. A 2004-es percforgalomvesztésünk 2005-re jelentősen lelassult, és köszönhetően azoknak a díjcsomagoknak, amelyek egy adott átalánydíj fejében ingyenességet biztosítanak meghatározott hívásirányokba és időszakokban, az év második felében a percforgalom még nőtt is.
- Véleményük szerint van-e reális esélye Magyarországon annak, hogy öt éven belül kiszorítja a Skype-telefon a hagyományos telefóniát?
- A Skype-hoz hasonló internetalapú hangszolgáltatások térnyerése igen jelentős lesz az elkövetkezendő években, de az ilyen jellegű szolgáltatások véleményünk szerint nem fogják kiszorítani a hagyományos megoldásokat, többek között azért sem, mert ezeknek a szolgáltatásoknak a használatához minden esetben széles sávú internetkapcsolatra is szükség van. A széles sávú kapcsolatok számának növelésében a T-Com is aktív szerepet vállal, hiszen a széles sávon nyújtható szolgáltatások jelentik jövőbeni növekedésünk alapját. Mindemellett az internetes telefonálás is fontos húzó tényezője az internetkapcsolatok növekedésének.
Az biztos, hogy az internetes telefonmegoldások a hagyományos telefonszolgáltatókat eddigi működési modelljük átgondolására késztetik, de a Skype-féle megoldás sem technológiai, sem szolgáltatási szempontból nem az egyetlen járható út. A lehetséges új megoldások azonban egyértelműen az IP-alapú szolgáltatások körében keresendők, a várható alacsonyabb költségek és az emelt szintű extraszolgáltatások miatt.
Teljesen természetes jelenség, hogy az internetalapú hangszolgáltatások átrendeződést eredményeznek a telefonálás piacán, ugyanakkor fontos kiemelni, hogy új ügyfelek is csatlakoznak e technológia révén a T-Com hálózatához, és várhatóan a már meglévő ügyfelek is aktívabban használhatják az új kommunikációs lehetőségeket. Az internetalapú szolgáltatásokkal ügyfeleink kommunikációs igényeit emelt szinten tudjuk kiszolgálni, hiszen számos kényelmi szolgáltatást, valamint videotelefonálási és chatelési lehetőséget is biztosítani tudunk számukra. Reményeink szerint így az új IP-alapú szolgáltatások bevezetésével forgalomnövekedés és legfőképpen piacbővülés tapasztalható majd.
- Hogyan alakult az elmúlt években a beszédforgalom időmennyisége, illetve az abból származó bevétel?
- A teljes beszédforgalom becslésünk szerint nem csökkent, mivel ha az alternatív szolgáltatók forgalmát hozzávesszük, akkor folyamatosan növekszik a vezetékes piac. A 2004-es percforgalomvesztésünk 2005-re jelentősen lelassult, és köszönhetően azoknak a díjcsomagoknak, amelyek egy adott átalánydíj fejében ingyenességet biztosítanak meghatározott hívásirányokba és időszakokban, az év második felében a percforgalom még nőtt is.
- Véleményük szerint van-e reális esélye Magyarországon annak, hogy öt éven belül kiszorítja a Skype-telefon a hagyományos telefóniát?
- A Skype-hoz hasonló internetalapú hangszolgáltatások térnyerése igen jelentős lesz az elkövetkezendő években, de az ilyen jellegű szolgáltatások véleményünk szerint nem fogják kiszorítani a hagyományos megoldásokat, többek között azért sem, mert ezeknek a szolgáltatásoknak a használatához minden esetben széles sávú internetkapcsolatra is szükség van. A széles sávú kapcsolatok számának növelésében a T-Com is aktív szerepet vállal, hiszen a széles sávon nyújtható szolgáltatások jelentik jövőbeni növekedésünk alapját. Mindemellett az internetes telefonálás is fontos húzó tényezője az internetkapcsolatok növekedésének.
Az biztos, hogy az internetes telefonmegoldások a hagyományos telefonszolgáltatókat eddigi működési modelljük átgondolására késztetik, de a Skype-féle megoldás sem technológiai, sem szolgáltatási szempontból nem az egyetlen járható út. A lehetséges új megoldások azonban egyértelműen az IP-alapú szolgáltatások körében keresendők, a várható alacsonyabb költségek és az emelt szintű extraszolgáltatások miatt.
Teljesen természetes jelenség, hogy az internetalapú hangszolgáltatások átrendeződést eredményeznek a telefonálás piacán, ugyanakkor fontos kiemelni, hogy új ügyfelek is csatlakoznak e technológia révén a T-Com hálózatához, és várhatóan a már meglévő ügyfelek is aktívabban használhatják az új kommunikációs lehetőségeket. Az internetalapú szolgáltatásokkal ügyfeleink kommunikációs igényeit emelt szinten tudjuk kiszolgálni, hiszen számos kényelmi szolgáltatást, valamint videotelefonálási és chatelési lehetőséget is biztosítani tudunk számukra. Reményeink szerint így az új IP-alapú szolgáltatások bevezetésével forgalomnövekedés és legfőképpen piacbővülés tapasztalható majd.