Napi Online

Elolvashatja a munkáltató a dolgozók e-mailjeit?

A magyar jog nem ad egyértelmű választ arra, hogy ellenőrizheti-e a vállalat az alkalmazottak e-mailjeit.

Az emberek többsége nem a munkahelyi e-mailről küldi el jelentkezését egy másik álláslehetőségre, nem levéltéma a nemi életünk és általában nem használjuk nagyon személyes kérdésekben. Ez nem véletlen: a rendszergazda ugyanis elvileg bármikor láthatja a levelezést, de az is előfordul, hogy a vállalat direkt figyelemmel kíséri az e-maileket. Magyarországon ugyan még nem voltak ilyen jellegű bírósági esetek, az azonban biztos: nem egy vállalat bevett gyakorlata, hogy belenéznek a kollégák levelezésébe. Van olyan cég, ahol direkt erre a feladatra vesznek fel egy embert, van, ahol a rendszergazdák bizonyos szavakra keresnek rá.

A munkahely által biztosított elektronikus postafiók használatának feltételeire vonatkozó közvetlen és egyértelmű szabályozás nincs a magyar jogban, a kérdésben segíthet, ha erről a két fél megegyezik a munkaszerződésben - tudtuk meg Gyepes Péter ügyvédtől. Véleménye szerint a munkáltató által biztosított számítógép, internetkapcsolat és postafiók a vállalat tulajdonát képezi, így a munkáltató szerződésben lefektetheti - és a későbbi félreértések elkerülése céljából érdemes is erre kitérni a munkaszerződésben -, hogy ezeket csak üzleti célokra lehet használni.

Arra is kell utalni, hogy a munkavállaló által is üzletinek minősített leveleket a munkafolyamatok ellenőrzése végett a munkáltató olvashatja. Ebben az esetben a cég ellenőrizheti is a levelezést, hogy vizsgálja, az valóban csak a munkáltató által meghatározott célokra valósul-e meg. Amennyiben ez nem így van, tehát magánlevelezés folyik, akkor a munkáltató intézkedést tehet a munkavállaló ellen, a magán-e-mail-forgalom jogtalanságára hivatkozva. Arra azonban figyelemmel kell lennie, hogy ezek az elektronikus levelek személyes adatokat, magántitkokat tartalmazhatnak, amiket nem ismerhetne meg. Ez azonban a gyakorlatban nehezebben kivitelezhető, ha ellenőrzés céljából nyitja meg a leveleket - mondta Gyepes.

Az alkotmány szerint mindenkit megillet a személyes adatok védelméhez való jog - a munkahelyi e-mail-használatot azonban csak egy adatvédelmi biztosi ajánlás tartalmazza. Erre a bírósági eljárás során figyelemmel kell lenni, de nincs törvényereje. Az ajánlás szerint ha az e-mail-címet a munkavállaló személyes használatra kapta - tartalmazza a nevét vagy annak egy részét -, akkor a levelezést adatvédelmi szempontból ugyanúgy kell megítélni, mint a hagyományos személyes levelezést és telefonálást. A munkáltató csak abban az esetben jogosult a személyes e-mail-címre érkező és az onnan elküldött levelek tartalmának megismerésére, azok továbbítására vagy törlésére, ha ehhez az érintett hozzájárulását adja.

A legtöbb cégnél van valamiféle e-mail-policy; ezzel korlátozzák a postafiók használhatóságát, biztonságosabbá téve a levelezést. Erre többféle lehetőség van: bizonyos méret feletti e-maileket nem fogad a postafiók, automatikusan törli a hotmailről, freemailről érkező leveleket, a melléklet pedig nem tartalmazhat bizonyos kiterjesztésű file-okat.

Az amerikai Proofpoint - amely ilyen biztonsági jellegű üzleti szoftverek fejlesztésével foglalkozik - tavaly májusi felmérése szerint a vállalatok több mint harmada alkalmazott embereket arra, hogy ellenőrizzék a kimenő levelek tartalmát. A megkérdezett 330 vállalat szerint négyből egy kimenő e-mail olyan tartalmú, amely jogi rizikót rejt magában - ezek többsége bizalmas üzleti információt tartalmaz. A cégek negyede küldött el alkalmazottat az utóbbi egy év alatt az e-mailezésre vonatkozó szabályok megsértése miatt, és több mint felük fenyítette meg a dolgozókat emiatt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kobaltaelezo #9
    Magánemailenként 1000 ft jogdíjat fogok szedni.
  • Manoi #8
    amikor megfizetnek érte! :D
    De, félre a tréfával!
    Szerintem ez egy igen kényes kérdés mindakét oldalról. Ismerek olyan emberkét, aki igenis a céges meilt használja privátra is, mert nem érdekli a dolog... Ő tudja!
    Viszont vannak páran akiknek van 1 céges, 1 warez,1 privát, 1 szeretős, stb... e-mail címük (Én is ilyen vagyok) és szerintem ezek az arcok magasról sz@rnak bele, hogy ki nézi meg a céges maileket a postafókban, mert úgyis csak azok vannak benne.

    Na és a cégek oldaláról:
    Szerintem az egy egészséges paranoia a cégek részéről, hogy a maileket ellenőrizni akarják amit a dolgozók a munkahelyeiken kapnak! Mert miért ne lehetne céges adatokat direkt, vagy véletlenül olyan helyre juttatni, ahol tudnak is vele mit kezdeni... Nekem cégem lenne, akkor biztos, hogy a mailforgalmat figyeltetném.
  • Komolytalan #7
    Ennyi erővel a céges klotyó is be lehetne kamerázva, meg a fiókomat is átnézhetné a főnök, vagy az ebédembe is belekóstolhatna. Tudjátok mikor dolgoznék olyan cégnél, ahol turkálnak a cuccaim között...
  • kicsizoz #6
    Ezt nem értem miért kérdés egyáltalán, a céges mail rendszer a cégé, azt néz meg benne amit akar....
    Vagy ha mégsem, akkor legközelebb elviszem a céges teherautót, és nem mondom meg hol voltam vele, mert személyes adataimat sértené :)
  • Hegyikecske #5
    Valóban ne a cégest használja de itt arról van szó h jogában áll-e ellenőrizni az adatforgalmadat? (és benne mindent) mer ha saját címről küldöd sztem abba nem lenne semmi hiba szolgáltató ugyis ugyanannyit fizet a netért ha filmet töltenél is le mintha mki szabadságon van is...
  • Hegyikecske #4
    Hülyeség néhány mailen ennyire aggódni sztem, azzal még az adatforgalmat se terheli le, és sokkal jobb ha a saját címén használja levelezésre, mintha a cégessel tenné ugyanezt, valamint ma már eléggé elterjedt lett az internet, én meg se kockáztatnám az ilyeneket ha nem muszáj, ha muszáj akko viszont jobb ha elintézi mintha egész nap azon szorong h mi történt a mittoménkijével vagy akármi!
  • klastrom #3
    Barom aki cégest használja privát célokra ennyire ne legyünk már lusták !Ha nincs otthon net akkor ballagjunk be egy Internet Café-ba oszt annyi...Nem ?
  • Cat #2
    csak éppen nagyon sok helyen az internet teljesen le van tiltva, a levelezés pedig belső hálózaton (pl. exchange) keresztül megy. Ilyenkor a kérdés megkerülhetetlen.
  • Chappy #1
    Ezért nem kell használni a céges mélt a cégnél használni személyes dolgokra. Legyen egy othhoni, saját is. A céges jó az ügyfeleknek.