Napi Online

Nő az elektronikus jegyek szerepe a Malévnál

A jelenlegi három célállomás után újabb hét helyre vezette be a Malév az úgynevezett e-Ticket szolgáltatását.

Az elektronikus jegyrendelés 2006 végétől valamennyi célállomásnál elérhető lesz - mondta sajtótájékoztatóján Gönci János vezérigazgató. Azért nem egy lépésben vezeti be a légitársaság az e-Ticketet, mert az több szempontból is bonyolult feladvány elé állítaná. Az elektronikus vásárlással csökken a repülőjegy ára, hiszen jelenleg a jegykiállítás költsége a Malévnál 5500 forint, s így 2007-re - a rendszer teljes bevezetésének idejére - mintegy 1 milliárd forintot takaríthat meg a társaság. (Az elektronikus jegy egyébként a diszkont-légitársaságok találmánya, költségeik csökkentésére.)

A beruházás költsége néhány száz millió forint, ami néhány hónap alatt megtérül - tette hozzá Gönci János. A vezérigazgató elmondta még, hogy az elektronikus jegyszolgáltatás teljes körű bevezetésével a Malév teljesíti a oneworld-csatlakozás egyik legfontosabb feltételét.

A Nemzetközi Légifuvarozók Szövetsége (IATA) egy felmérésben kimutatta, hogy az elektronikus jegyrendszer 100 százalékos bevezetése esetén évi 2,8 milliárd dollár megtakarítás érhető el iparági szinten. Egy papírjegy ugyanis tízszer drágább, mint egy elektronikus. Ennek szellemében az IATA a légitársaságok számára 2007 végéig írja elő az e-Ticket teljes körű bevezetését, vagyis 2007. december 31-én végképp megszűnik a papíralapú repülőjegy. Például a Lufthansánál az értékesített repülőjegyek 40 százaléka már most is elektronikus, míg a nyáron ez még csak 25 százalék volt - tudtuk meg a társaságtól.

A cég internetes jegyfoglalási rendszerével a heti 112 Budapestről üzemeltetett Lufthansa-járatra, a világ 76 országának 181 városába válthatnak jegyet az utasok. A Lufthansa a jegyfoglalási díjból 3500 forintot elenged és további 2000 forintos kedvezményt biztosít az elektronikus úton vásárolt jegyekre.

A szolgáltatás bevezetése révén a Malév által tervezett dinamikusan bővülő utasforgalom nem igényel létszámbővítést - mutatott rá az Gönci János. Amszterdam, Frankfurt, Hamburg, London, München, Stuttgart, Szófia, Berlin, Tel-Aviv és Madrid valamint január 1-től Helsinki irányában az utasoknak már nem kell papírjegyet váltaniuk, hanem kódszámot kapnak, az elő negyedévben a partner-légitársaságok köre a British Airways és a KLM társaságokkal bővül.

Az e-ticket tapasztalatait ismertetve a vezérigazgató elmondta: Tel Aviv felé az utasok 95 százaléka, Berlin felé 60 százaléka vette igénybe az új szolgáltatást. A vezérigazgató nagy előrelépésnek nevezte, hogy a szolgáltatás az elérhető városok közötti átszállások viszonylatában is működik. Hangsúlyozta: a bővítés sebességét az egyes rendszerek összehangolása, illetve a személyzet oktatása lassítja. Az előnyökről szólva Gönci János kiemelte, hogy a kódot nem lehet elveszíteni, nem lehet vele visszaélni, a légitársaság számára pedig pontosabb, hatékonyabb elszámolást tesz lehetővé.

A tervek szerint az év végére az utazási irodákban is váltható majd e-ticket, 2007 végétől pedig már nem lesz már papír-alapú jegy. Az új rendszer miatt feleslegessé váló mintegy 70 munkaerőről "gondoskodnak" - jegyezte meg az igazgató. 2006 első félévében várhatóan Ferihegyen kiépülnek az e-tickethez kapcsolódó self-check-in portálok is. A két repülőtéren 3-5 ponton válthatják majd ki az utasok saját maguk a beszállókártyákat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pemga #1
    Hmm. A Malév is a jegykiadást automatával akarja megoldani. (Jelenleg Ferihegyen két narancssárga Lufthansa-s check-in automatát láttam). Mivel 2007-től úgymond kötelező lesz az elektronikus jegy, _mindenki_ külön-külön automatákat fog üzemeltetni?!? Jó a különféle csoportosulások (Star Alliance, OneWorld, SkyTeam) remélhetőleg csak egyet-egyet fognak, különben úgy fog kinézni a reptér mint Las Vegas a nyerőautomatáival... :) Rosszul gondolom? :)