MTI
MasterCard: élen a kártyatechnológiában
A MasterCard fejlesztéseivel élen jár a kártyatechnológiai innovációban és piaci növekedését szeretné felhasználni a technológiai újítások, így a chip technológia elterjesztésére. Erről beszélt Zdenek Houser, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős ügyvezető igazgatója pénteken, az Állami Nyomdában tartott sajtótájékoztatón.
Zsámboki Gábor, a nyomda kereskedelmi és marketing vezérigazgató-helyettese ehhez hozzáfűzte: az Állami Nyomda, amely rendelkezik a MasterCard és a Visa kártyagyártói engedélyekkel, készen áll a chipes bankkártyák szállítására. A társaság EMV bankkártyák megszemélyesítésére vonatkozó minősítése folyamatban van. "A chipkártyák elterjedése mindenekelőtt biztonsági szempontból fontos" - hangsúlyozta Zdenek Houser. Az aktív mikrokontrollert és jelentős kapacitású memóriát tartalmazó chip adattároló egysége ugyanis gyakorlatilag feltörhetetlen, s mivel e kártyák aktívan kommunikálnak az elfogadó terminállal, a felhasználó azonosításának folyamata is jóval biztonságosabb.
"A chip technológia teljesen új felhasználási területeket nyit meg a bankkártya-használatban" - hívta fel a figyelmet a MasterCard ügyvezető igazgatója. Az egyik ilyen terület az érintés nélküli, úgynevezett "contactless" fizetés, amely az egyik legdinamikusabban terjedő új szolgáltatás az Egyesült Államokban. A contactless kártyát elég meglebegtetni a terminál előtt, a kártyába épített chip ugyanis egy apró rádió adóvevő segítségével vált jelet a leolvasóval és bonyolítja le a fizetést. Ezek a rendszerek elsősorban olyan fizetési környezetben hasznosak, amelyekben a tranzakció gyorsasága kiemelten fontos, például tömegközlekedési eszközökön - ahová most kezd belépni a fizetési kártya üzletág -, a benzinkutaknál, a postán vagy a gyógyszertárakban.
A bankok most nagy figyelmet szentelnek annak is, hogy az igényléstől számítva minél hamarabb ki tudják állítani a kártyát. Külföldön akad olyan hitelintézet, amelyik ennek időtartamát már 10 percre leszorította. "Az innováció azonban nem áll meg a technológiánál" - tette hozzá Zdenek Houser -, "hiszen a plasztik külseje is jelentős, a mobiltelefonokhoz hasonló státusz-üzenetet hordoz. A kártyatervezők ezért igyekeznek a lehető legtöbb, a különböző érzékekre ható hatáselemet sűríteni a kártyákba."
A technológia lehetővé teszi például, hogy minden kártyán egyedi kép legyen, így a jövőben a céglogó mellett akár saját családunk vagy kedvenc állatunk képe is díszítheti a kártyánkat. A közeljövőben gyártanak majd olyan bankkártyákat is, amelyek a sötétben világítanak (ez pl. éjszakai szórakozóhelyen előnyös) vagy hologram díszítésével 3D hatást kelt. A tapintással megkülönböztethető vagy az illatos kártyák megint más érzékszervre hatnak. Más kártyák az alakjukkal tűnnek ki a többi közül, pl. egy ország határait szimbolizálják. A mindennapi használathoz a MasterCard egy védőtokba hajtható kártyatípust fejlesztett ki, amelyet a könnyű hordozhatóság érdekében rá lehet fűzni a kulcstartóra vagy a nyakba is akasztható.
Az Állami Nyomda a régió legnagyobb kártyagyártó cége, jelenleg nyolc hazai, két román, három bolgár valamint hat ukrán pénzintézet számára készít bankkártyát - mondta el Zsámboki Gábor. A műanyagkártya-gyártási és -megszemélyesítési tevékenységet 1998-ban kezdte meg a cég, a csipes kártyák gyártása pedig 2000-ben indult el. A fejlesztések eredményeként a társaság havi gyártási kapacitása eléri a 6-8 millió darabot. A tavalyi 11,5 milliárd forintos nettó árbevétel 24 százalékát már a kártyagyártás és megszemélyesítés adta.
A csoport három magyarországi és négy külföldi vállalkozásból áll, termékeivel 17 országban van jelen. A társaság a klasszikus nyomdaipari termékek előállításától jutott el a komplex biztonságtechnikai megoldások szállításáig, tevékenységének fókuszában jelenleg az okmánybiztonsági termékek és szolgáltatások, a műanyagkártya-megoldások, az elektronikus dokumentumkezelés és a nagy tömegű üzleti levelezés lebonyolítása áll.
A 153 éves társaságot 1993-ban privatizálták, azóta a társaság dinamikusan növekszik, a nemzetközi számviteli szabványok (IFRS) szerinti konszolidált árbevétele 2004-re meghaladta a 11,5 milliárd forintot, adózás előtti nyeresége pedig az 1,3 milliárd forintot.
Zsámboki Gábor, a nyomda kereskedelmi és marketing vezérigazgató-helyettese ehhez hozzáfűzte: az Állami Nyomda, amely rendelkezik a MasterCard és a Visa kártyagyártói engedélyekkel, készen áll a chipes bankkártyák szállítására. A társaság EMV bankkártyák megszemélyesítésére vonatkozó minősítése folyamatban van. "A chipkártyák elterjedése mindenekelőtt biztonsági szempontból fontos" - hangsúlyozta Zdenek Houser. Az aktív mikrokontrollert és jelentős kapacitású memóriát tartalmazó chip adattároló egysége ugyanis gyakorlatilag feltörhetetlen, s mivel e kártyák aktívan kommunikálnak az elfogadó terminállal, a felhasználó azonosításának folyamata is jóval biztonságosabb.
"A chip technológia teljesen új felhasználási területeket nyit meg a bankkártya-használatban" - hívta fel a figyelmet a MasterCard ügyvezető igazgatója. Az egyik ilyen terület az érintés nélküli, úgynevezett "contactless" fizetés, amely az egyik legdinamikusabban terjedő új szolgáltatás az Egyesült Államokban. A contactless kártyát elég meglebegtetni a terminál előtt, a kártyába épített chip ugyanis egy apró rádió adóvevő segítségével vált jelet a leolvasóval és bonyolítja le a fizetést. Ezek a rendszerek elsősorban olyan fizetési környezetben hasznosak, amelyekben a tranzakció gyorsasága kiemelten fontos, például tömegközlekedési eszközökön - ahová most kezd belépni a fizetési kártya üzletág -, a benzinkutaknál, a postán vagy a gyógyszertárakban.
A bankok most nagy figyelmet szentelnek annak is, hogy az igényléstől számítva minél hamarabb ki tudják állítani a kártyát. Külföldön akad olyan hitelintézet, amelyik ennek időtartamát már 10 percre leszorította. "Az innováció azonban nem áll meg a technológiánál" - tette hozzá Zdenek Houser -, "hiszen a plasztik külseje is jelentős, a mobiltelefonokhoz hasonló státusz-üzenetet hordoz. A kártyatervezők ezért igyekeznek a lehető legtöbb, a különböző érzékekre ható hatáselemet sűríteni a kártyákba."
A technológia lehetővé teszi például, hogy minden kártyán egyedi kép legyen, így a jövőben a céglogó mellett akár saját családunk vagy kedvenc állatunk képe is díszítheti a kártyánkat. A közeljövőben gyártanak majd olyan bankkártyákat is, amelyek a sötétben világítanak (ez pl. éjszakai szórakozóhelyen előnyös) vagy hologram díszítésével 3D hatást kelt. A tapintással megkülönböztethető vagy az illatos kártyák megint más érzékszervre hatnak. Más kártyák az alakjukkal tűnnek ki a többi közül, pl. egy ország határait szimbolizálják. A mindennapi használathoz a MasterCard egy védőtokba hajtható kártyatípust fejlesztett ki, amelyet a könnyű hordozhatóság érdekében rá lehet fűzni a kulcstartóra vagy a nyakba is akasztható.
Az Állami Nyomda a régió legnagyobb kártyagyártó cége, jelenleg nyolc hazai, két román, három bolgár valamint hat ukrán pénzintézet számára készít bankkártyát - mondta el Zsámboki Gábor. A műanyagkártya-gyártási és -megszemélyesítési tevékenységet 1998-ban kezdte meg a cég, a csipes kártyák gyártása pedig 2000-ben indult el. A fejlesztések eredményeként a társaság havi gyártási kapacitása eléri a 6-8 millió darabot. A tavalyi 11,5 milliárd forintos nettó árbevétel 24 százalékát már a kártyagyártás és megszemélyesítés adta.
A csoport három magyarországi és négy külföldi vállalkozásból áll, termékeivel 17 országban van jelen. A társaság a klasszikus nyomdaipari termékek előállításától jutott el a komplex biztonságtechnikai megoldások szállításáig, tevékenységének fókuszában jelenleg az okmánybiztonsági termékek és szolgáltatások, a műanyagkártya-megoldások, az elektronikus dokumentumkezelés és a nagy tömegű üzleti levelezés lebonyolítása áll.
A 153 éves társaságot 1993-ban privatizálták, azóta a társaság dinamikusan növekszik, a nemzetközi számviteli szabványok (IFRS) szerinti konszolidált árbevétele 2004-re meghaladta a 11,5 milliárd forintot, adózás előtti nyeresége pedig az 1,3 milliárd forintot.