Berta Sándor
Mobiltelevíziózás - új tartalmakra van szükség
A Müncheni Médianapok keretében számos szakember szólalt fel a mobiltelevíziózás témakörében. Egybehangzó vélemény volt, hogy mielőbb szükség van egységes mobiltelevíziózási szabvány kidolgozására, valamint olyan új multimédiás tartalmakra, amik alkalmazkodnak a mobil készülékek üzemidejéhez.
A mobil televíziós piac az egyik legdinamikusabban fejlődő terület. Egyre több cég indít mobiltelevíziós szolgáltatásokat. Igaz, ezek még most gyakran hagynak kívánnivalót maguk után és közel sem nevezhetők tökéletesnek. A mobiltelevíziózás egyik jelenlegi fellegvára Dél-Korea, ahol már tizenegy televízió és huszonhat audiocsatorna kínálata elérhető a mobiltelefon-tulajdonosok számára. A felhasználók az ázsiai országban tíz eurónak megfelelő összeget fizetnek a szolgáltatásért. Jelenleg Dél-Koreában mintegy 200 ezer előfizető néz televíziót a mobiltelefonján.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A mobiltelevíziózás tekintetében szintén dinamikusan fejlődő országnak számít Németország. Thomas Künstner, a Booz Allen Hamilton piackutató cég munkatársa szerint a német mobiltelevíziós piac forgalma 2007-re elérheti a 200-300 millió eurót is. "Ahhoz azonban, hogy ez az üzletág sikeres legyen, szükség van speciális, a mobil igényekhez igazított műsorokra. Hiszen senki nem fog megnézni egy 90 vagy 100 perces játékfilmet a mobil készüléke apró kijelzőjén. Ilyen speciális műsorok lehetnek például két- vagy háromperces műsorok, rövidfilmek, minisorozatok" - nyilatkozta Dr. Susanne Stürmer, az UFA Film & TV Produktion üzleti ügyekért felelős igazgatója.
Wolfgang Kasper, az RTL Mobile Business részlegének igazgatója és Henrik Rinnert, az MFD Mobile Fernsehen Deutschland nevű szervezet vezetője szerint hiába vannak már most mobiltelefonokon is elérhető teelvíziós műsorok, a készítőknek számos nehézséggel kell szembenézniük. "Az RTL aktuell nevű hírműsort például új változatban kellett elkészíteni, mert a mobilok kijelzőjén csak kisebb és lassabb kameramozgásokat lehet megjeleníteni és a műsorvezetőknek is másképpen kellett beszélni, hangsúlyozni" - mondta Henrik Rinnert.
A technikai háttér, a szolgáltatások és az egységes mobiltelevíziós szabvány tehát csak az érem egyik oldala, létre kell jönnie egy mobiltelevíziós szakmának, iparágnak is, amely képes a megfelelő műsorok előállítására és amely meg tud felelni a mobiltelefonok kijelzőjének méretéből és teljesítményéből adódó különleges igényeknek.
A mobil televíziós piac az egyik legdinamikusabban fejlődő terület. Egyre több cég indít mobiltelevíziós szolgáltatásokat. Igaz, ezek még most gyakran hagynak kívánnivalót maguk után és közel sem nevezhetők tökéletesnek. A mobiltelevíziózás egyik jelenlegi fellegvára Dél-Korea, ahol már tizenegy televízió és huszonhat audiocsatorna kínálata elérhető a mobiltelefon-tulajdonosok számára. A felhasználók az ázsiai országban tíz eurónak megfelelő összeget fizetnek a szolgáltatásért. Jelenleg Dél-Koreában mintegy 200 ezer előfizető néz televíziót a mobiltelefonján.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A mobiltelevíziózás tekintetében szintén dinamikusan fejlődő országnak számít Németország. Thomas Künstner, a Booz Allen Hamilton piackutató cég munkatársa szerint a német mobiltelevíziós piac forgalma 2007-re elérheti a 200-300 millió eurót is. "Ahhoz azonban, hogy ez az üzletág sikeres legyen, szükség van speciális, a mobil igényekhez igazított műsorokra. Hiszen senki nem fog megnézni egy 90 vagy 100 perces játékfilmet a mobil készüléke apró kijelzőjén. Ilyen speciális műsorok lehetnek például két- vagy háromperces műsorok, rövidfilmek, minisorozatok" - nyilatkozta Dr. Susanne Stürmer, az UFA Film & TV Produktion üzleti ügyekért felelős igazgatója.
Wolfgang Kasper, az RTL Mobile Business részlegének igazgatója és Henrik Rinnert, az MFD Mobile Fernsehen Deutschland nevű szervezet vezetője szerint hiába vannak már most mobiltelefonokon is elérhető teelvíziós műsorok, a készítőknek számos nehézséggel kell szembenézniük. "Az RTL aktuell nevű hírműsort például új változatban kellett elkészíteni, mert a mobilok kijelzőjén csak kisebb és lassabb kameramozgásokat lehet megjeleníteni és a műsorvezetőknek is másképpen kellett beszélni, hangsúlyozni" - mondta Henrik Rinnert.
A technikai háttér, a szolgáltatások és az egységes mobiltelevíziós szabvány tehát csak az érem egyik oldala, létre kell jönnie egy mobiltelevíziós szakmának, iparágnak is, amely képes a megfelelő műsorok előállítására és amely meg tud felelni a mobiltelefonok kijelzőjének méretéből és teljesítményéből adódó különleges igényeknek.