Napi Online
Elégedett eddigi eredményeivel a Freesoft
Bő egy évvel ezelőtt lépett a Budapesti Értéktőzsde parkettjére a Freesoft Rt. A kereskedés kezdetén kissé megemelkedett árfolyam hosszabb távon stabilnak bizonyult. A következő egy-két év legalább organikus, de akár ugrásszerű növekedést is hozhat, állítja Keresztesi János, a társaság vezérigazgatója.
- Egy év alatt egy szinuszgörbe-szerű ívet írt le a Freesoft-részvények tőzsdei árfolyama, azaz visszatért ugyanoda, ahonnan elindult. Ez csalódás az önök számára vagy erre számítottak?
- Semmiképpen sem csalódás, sőt kissé még meglepetésként is ért bennünket, hogy a kibocsátás után rögtön 15-20 százalékkal megemelkedett az árfolyam. Az, hogy most gyakorlatilag ugyanezen a szinten állnak a részvények, azt jelenti, hogy nincsenek eladók. Akik a tőzsdére menetelekor bíztak a cégben, azok tartják a papírjaikat, mert hosszú távon gondolkodnak a Freesofttal kapcsolatban. A spekulánsok persze megmozgatták az árfolyamot, ám ők mostanra realizálták 10-20 százalékos hasznukat, így a jelenlegi szintet, az egyéves tendenciát nem az ő vásárlásaik vagy eladásaik határozzák meg.
- A befektetők kivárása jelentheti azt is, hogy bizonytalanok a társaság jövőjével kapcsolatban, de azt is, hogy bíznak annak hosszabb távú, jó teljesítményében...
- Remélem, hogy az utóbbiról van szó. Ezt támaszthatja alá, hogy az elmúlt egy évben teljesítettük, amit erre az időszakra ígértünk. A tőzsdén szerzett tőke segítségével megvalósítottuk a tervezett három akvizíciót és megnyitottuk németországi és egyesült államokbeli irodáinkat. Az ügyfélkörünk nagyjából ötven százalékkal bővült és a BigFish révén megjelentünk a médiában, a MoolTechnek köszönhetően a mobiltelefoncégek piacán, az Axis megvételével pedig a vezetékes távközlési és a banki szférában is. Termékportfóliónk is jelentősen bővült. Mindezzel megtettük az első lépéseket kitűzött célunk, a multinacionális szoftverházzá válás felé. Annyit bizonyosan bizonyítani tudtunk, hogy nem csak egy felfújt lufi a Freesoft, hanem egy gyorsan fejlődő vállalkozás.
- Mennyire sikerült integrálni az új szerzeményeket?
- A létszám a bevezetéskori 60-ról 160-ra nőtt, úgy, hogy a Freesoft Rt.-től senki sem távozott önként és csak egy embert küldtünk el. Úgy látom, hogy pár hónap alatt elég jól integrálódott a munkatársi gárdánk, talán az Axisból jött kollégák tekintik lassabban magukat "freesoftosnak", mivel ez a cég a miénknél egy kicsit még nagyobb is volt és a két kisebb szerzeménynél később is került hozzánk. Ami az infrastruktúrát, a könyvelést, a könyvvizsgálatot stb. illeti, ezek egységesítése és racionalizálása igen gyorsan lezajlott.
- Feltehetően a szerteágazó termékcsoportokra is ráfért némi konszolidáció...
- A harmincféle termékből álló kínálatunk valóban túlságosan szerteágazó, ezért már az elmúlt időszakban hozzáláttunk ennek leegyszerűsítéséhez, de marad e téren tennivaló a következő egy évre is. BigFish márkanév alatt vontuk össze a két kisebb szerzeményünktől származó internetes portáltechnológiát és mobiltartalom-kezelési megoldásokat. Ezek szorosan összefonódnak a Freesoft eredeti irat- és ügykezelési programcsomagjával, amelyet most frissítettünk (e-ügyintézési képességekkel egészítettük ki és hozzáigazítottuk az új magyar és európai uniós szabványokhoz).
Az üzleti alkalmazások területén inkább szűkíteni szeretnénk a kínálatot, míg legacy modernizációs technológiánkat bővítenénk, azaz sokféle migrációs megoldást akarunk kínálni. Mindezt kiegészítik azok az új termékek, amelyeket egyedi fejlesztések alapján, akár ügyfélre szabott megoldásokból fejlesztünk ki azzal, hogy megteremtjük általános eladhatóságuk anyagi (árazás, licencfeltételek) és technikai (támogatás, termékkövetés) hátterét. Végül beemelhetünk a kínáltunkba olyan új elemeket, például informatikai biztonsági szolgáltatásokat, amelyek eddig nem voltak ennek részei. Ezt újabb cégfelvásárlással vagy szakemberek megszerzésével is megtehetjük. Az ilyen lépések megtételéhez akár újabb tőkét is bevonhatunk.
- Eszerint nem bánták meg, hogy egy évvel ezelőtt tőzsdére vitték a céget, és nem valamilyen más formában próbáltak meg forráshoz jutni?
- A tőzsdén könnyebben lehetett pénzhez jutni, mivel az internetgazdaság lufijának kipukkadása nyomán a kockázati tőkealapok nem kapkodnak a szoftvervállalkozások után. Ez persze nem jelenti azt, hogy a nagyobb befektetők egyszer csak nem figyelnek fel a Freesoftra. Legacy modernizációs technológiánkban például óriási lehetőségek rejlenek, ezt bizonyítja, hogy amerikai irodánk megalakulása után azonnal szerzett egy migrációra vonatkozó jelentős megrendelést, és érdeklődőkben sincs hiány.
De nem akarjuk a hazai piacra korlátozni BigFish termékcsaládunk értékesítését sem - a következő év feladata az angol és német nyelvű verzió kialakítása. Az e-ügykezelésre is képes Contentum vállalati tartalommenedzsment programcsomagunk piacvezető a hazai közszolgáltatási intézmények körében, és úgy véljük, jobb a konkurensek termékeinél. Ennek a termékfajtának óriási piacot teremt a meglehetősen nagy bürokráciával működő Európai Unió, ám kétségtelen, hogy a hozzánk hasonló kínálattal rendelkező külföldi versenytársaink sokkal nagyobb tőkeerőt, szélesebb referenciakört tudnak felmutatni nálunk, ami külföldön rontja a Contentum esélyeit.
- Hogyan alakulhat a Freesoft részvényárfolyama a következő egy évben?
- Többféle forgatókönyv is megvalósulhat. Ha nem vásárolunk fel újabb céget, csak organikus növekedéssel fejlődünk, két éven belül akkor is jelentősen növekedhet a Freesoft értéke. Ha közbejön egy ilyen lépés, akkor ez az idő akár egy évre rövidülhet, de bármikor megugorhat a Freesoft tőzsdei árfolyama, ha - mint említettem - felfigyelnek a vállalkozásunkban rejlő lehetőségekre a nagyobb tőkebefektető alapok.
Egy év alatt a Freesoft részvényeiből közel 1,7 milliárd forintnyi fordult meg a Budapesti Értéktőzsdén, miközben az árfolyam az 1800 forintos kibocsátási szintről valamivel kétezer forint fölé emelkedett. Az első hat hónapban 422 millió forint árbevétel mellett 72 millió forint nyereséget termelt a Freesoft. A cég üzemi szinten is nyereséges volt, ám a mérleg szerinti profit legnagyobb része a pénzügyi nyereségből származott.
- Egy év alatt egy szinuszgörbe-szerű ívet írt le a Freesoft-részvények tőzsdei árfolyama, azaz visszatért ugyanoda, ahonnan elindult. Ez csalódás az önök számára vagy erre számítottak?
- Semmiképpen sem csalódás, sőt kissé még meglepetésként is ért bennünket, hogy a kibocsátás után rögtön 15-20 százalékkal megemelkedett az árfolyam. Az, hogy most gyakorlatilag ugyanezen a szinten állnak a részvények, azt jelenti, hogy nincsenek eladók. Akik a tőzsdére menetelekor bíztak a cégben, azok tartják a papírjaikat, mert hosszú távon gondolkodnak a Freesofttal kapcsolatban. A spekulánsok persze megmozgatták az árfolyamot, ám ők mostanra realizálták 10-20 százalékos hasznukat, így a jelenlegi szintet, az egyéves tendenciát nem az ő vásárlásaik vagy eladásaik határozzák meg.
- A befektetők kivárása jelentheti azt is, hogy bizonytalanok a társaság jövőjével kapcsolatban, de azt is, hogy bíznak annak hosszabb távú, jó teljesítményében...
- Remélem, hogy az utóbbiról van szó. Ezt támaszthatja alá, hogy az elmúlt egy évben teljesítettük, amit erre az időszakra ígértünk. A tőzsdén szerzett tőke segítségével megvalósítottuk a tervezett három akvizíciót és megnyitottuk németországi és egyesült államokbeli irodáinkat. Az ügyfélkörünk nagyjából ötven százalékkal bővült és a BigFish révén megjelentünk a médiában, a MoolTechnek köszönhetően a mobiltelefoncégek piacán, az Axis megvételével pedig a vezetékes távközlési és a banki szférában is. Termékportfóliónk is jelentősen bővült. Mindezzel megtettük az első lépéseket kitűzött célunk, a multinacionális szoftverházzá válás felé. Annyit bizonyosan bizonyítani tudtunk, hogy nem csak egy felfújt lufi a Freesoft, hanem egy gyorsan fejlődő vállalkozás.
- Mennyire sikerült integrálni az új szerzeményeket?
- A létszám a bevezetéskori 60-ról 160-ra nőtt, úgy, hogy a Freesoft Rt.-től senki sem távozott önként és csak egy embert küldtünk el. Úgy látom, hogy pár hónap alatt elég jól integrálódott a munkatársi gárdánk, talán az Axisból jött kollégák tekintik lassabban magukat "freesoftosnak", mivel ez a cég a miénknél egy kicsit még nagyobb is volt és a két kisebb szerzeménynél később is került hozzánk. Ami az infrastruktúrát, a könyvelést, a könyvvizsgálatot stb. illeti, ezek egységesítése és racionalizálása igen gyorsan lezajlott.
- Feltehetően a szerteágazó termékcsoportokra is ráfért némi konszolidáció...
- A harmincféle termékből álló kínálatunk valóban túlságosan szerteágazó, ezért már az elmúlt időszakban hozzáláttunk ennek leegyszerűsítéséhez, de marad e téren tennivaló a következő egy évre is. BigFish márkanév alatt vontuk össze a két kisebb szerzeményünktől származó internetes portáltechnológiát és mobiltartalom-kezelési megoldásokat. Ezek szorosan összefonódnak a Freesoft eredeti irat- és ügykezelési programcsomagjával, amelyet most frissítettünk (e-ügyintézési képességekkel egészítettük ki és hozzáigazítottuk az új magyar és európai uniós szabványokhoz).
Az üzleti alkalmazások területén inkább szűkíteni szeretnénk a kínálatot, míg legacy modernizációs technológiánkat bővítenénk, azaz sokféle migrációs megoldást akarunk kínálni. Mindezt kiegészítik azok az új termékek, amelyeket egyedi fejlesztések alapján, akár ügyfélre szabott megoldásokból fejlesztünk ki azzal, hogy megteremtjük általános eladhatóságuk anyagi (árazás, licencfeltételek) és technikai (támogatás, termékkövetés) hátterét. Végül beemelhetünk a kínáltunkba olyan új elemeket, például informatikai biztonsági szolgáltatásokat, amelyek eddig nem voltak ennek részei. Ezt újabb cégfelvásárlással vagy szakemberek megszerzésével is megtehetjük. Az ilyen lépések megtételéhez akár újabb tőkét is bevonhatunk.
- Eszerint nem bánták meg, hogy egy évvel ezelőtt tőzsdére vitték a céget, és nem valamilyen más formában próbáltak meg forráshoz jutni?
- A tőzsdén könnyebben lehetett pénzhez jutni, mivel az internetgazdaság lufijának kipukkadása nyomán a kockázati tőkealapok nem kapkodnak a szoftvervállalkozások után. Ez persze nem jelenti azt, hogy a nagyobb befektetők egyszer csak nem figyelnek fel a Freesoftra. Legacy modernizációs technológiánkban például óriási lehetőségek rejlenek, ezt bizonyítja, hogy amerikai irodánk megalakulása után azonnal szerzett egy migrációra vonatkozó jelentős megrendelést, és érdeklődőkben sincs hiány.
De nem akarjuk a hazai piacra korlátozni BigFish termékcsaládunk értékesítését sem - a következő év feladata az angol és német nyelvű verzió kialakítása. Az e-ügykezelésre is képes Contentum vállalati tartalommenedzsment programcsomagunk piacvezető a hazai közszolgáltatási intézmények körében, és úgy véljük, jobb a konkurensek termékeinél. Ennek a termékfajtának óriási piacot teremt a meglehetősen nagy bürokráciával működő Európai Unió, ám kétségtelen, hogy a hozzánk hasonló kínálattal rendelkező külföldi versenytársaink sokkal nagyobb tőkeerőt, szélesebb referenciakört tudnak felmutatni nálunk, ami külföldön rontja a Contentum esélyeit.
- Hogyan alakulhat a Freesoft részvényárfolyama a következő egy évben?
- Többféle forgatókönyv is megvalósulhat. Ha nem vásárolunk fel újabb céget, csak organikus növekedéssel fejlődünk, két éven belül akkor is jelentősen növekedhet a Freesoft értéke. Ha közbejön egy ilyen lépés, akkor ez az idő akár egy évre rövidülhet, de bármikor megugorhat a Freesoft tőzsdei árfolyama, ha - mint említettem - felfigyelnek a vállalkozásunkban rejlő lehetőségekre a nagyobb tőkebefektető alapok.
Egy év alatt a Freesoft részvényeiből közel 1,7 milliárd forintnyi fordult meg a Budapesti Értéktőzsdén, miközben az árfolyam az 1800 forintos kibocsátási szintről valamivel kétezer forint fölé emelkedett. Az első hat hónapban 422 millió forint árbevétel mellett 72 millió forint nyereséget termelt a Freesoft. A cég üzemi szinten is nyereséges volt, ám a mérleg szerinti profit legnagyobb része a pénzügyi nyereségből származott.