Napi Online
Tihany 2005: ebéd után, munkahelyről néz pornót a magyar
A szakmabeliek tapasztalatai szerint a legtöbb látogató ebéd után érkezik a hazai pornó - Kovács István (Kovi) megfogalmazása szerint felnőtt - site-okra.
Bár ezen oldalak olvasói jórészt nagyvállalatok, állami szervek gépei előtt ülve böngészik a friss tartalmat, a potenciális hirdetők egyelőre óvatosak - derült ki az Internet Hungary konferencia egyik beszélgetésén. A tihanyi konferencia egyik beszélgetésén a Goldengate.hu, a Machomedia.hu és a Luxx Video szakértői vitatták meg a szolgáltatás üzleti oldalát.
A Goldengate-et 1999-ben két középiskolás alapította pusztán hobbiból. Az erotikus tartalom kezdetben partikuláris helyet foglalt el a szolgáltatások között, ám az alapítók hamarosan észrevették, hogy - a fórum és viccek mellett - a szex vonzza a legtöbb látogatót. Amióta 2004-ben egy svájci pénzügyi befektető, a Heffner Communications AG felvásárolta a társaság 50 százalékát, sikerült felfuttatni az oldal látogatottságát. A jelenleg napi 2-2,5 millió oldalletöltést összehozó, mintegy 40 ezer egyedi látogató 90 százaléka magyarországi, a fennmaradó 4-5 ezer olvasó főként a környező ország magyar lakosságából kerül ki, mondta Kósa Gábor. Az idén 90-100 millió forint bruttó bevételt tervez a Goldengate.hu, jövőre ennek 3-4-szerese várható, ugyanis a szolgáltatást - amelyben a filmletöltések foglalják el a fő helyet - hamarosan több nyelven, több országban is elindítják.
A Machomedia.hu saját készítésű szöveget, fotót, videót kínál, és sokkal inkább pornóval foglalkozó közösségi fórumként funkcionál, mintsem hagyományos hard-pornóoldalként. A site 50 ezer felé közelítő napi látogatószámában a külföldiek aránya 70 százalékos, ami azzal magyarázható, hogy a hírek angolul is olvashatók a portálon. A Machomedia abban is különbözik a Goldengate-től, hogy nem szolgáltat fizetős tartalmat. "A külföldieket érdeklik az első kézből származó hírek, és honnan máshonnan kaphatnák meg ezeket, mint Budapestről, a pornó egyik fővárosából" - mondta Antal Gergő, a tihanyi beszélgetésben csak keresztnéven szereplő szerkesztő.
A Goldengate a Microsoft által kifejlesztett videotitkosítási eljárást, a DRM-technológiát alkalmazza. Ennek segítségével a letöltött filmet a felhasználó csak egy gépen tudja megnézni, a videót másolni nem lehet. A technológia bevezetése jelentős bevételnövekedést eredményezett a Goldengate-nél, ráadásul immár olyan filmekhez is hozzájutnak, amelyeket korábban - épp az illegális másolások elkerülése érdekében - DVD-n ki sem adtak. A fizetésben még mindig az sms az uralkodó - derült ki a beszélgetésen. A bankkártyát - a biztonsággal és a tranzakció visszakövethetőségével kapcsolatos félelmek miatt - nem szívesen használják a vevők, de a bankok sem engedik használni a fizetési rendszerüket. Az sms hátránya a drágaság - az ilyen úton befolyt pénzek 60 százaléka nem a tartalomszolgáltatóhoz kerül.
Az internet a videokiadóknak még inkább kárt okoz, mint hasznot - fogalmazott Kovács István (Kovi), a Luxx Video tulajdonosa. Szerinte iszonyatos mennyiségű film van jogtalanul a világhálón, és amellett, hogy az emberek többsége nincs tudatában annak, hogy ha felteszi, másolja, letölti az alkotásokat, az lopás, mindezt szankció nélkül meg lehet tenni, véli a producer. A DVD-technológia megjelenése miatt összeomolhat a magyar videopiac, ugyanis a lemezeket - ellentétben a VHS-sel - minőségromlás nélkül lehet másolni. Kovi szerint jelenleg több millió eladatlan DVD van a forgalmazók raktáraiban, hiszen míg a videoszalagokból egy bizonyos kezdőtétel legyártása után a forgalom függvényében lehetett újabbakat rendelni, addig a DVD-kből előre kell egy komolyabb mennyiséget elkészíteni. Kovi szerint problémát jelent, hogy az eladások mellett az árak is visszaestek, a hipermarketek DVD-turkálóiban 990 forintért kínálják a lemezeket.
Online filmnézésre (streaming, video on demand, VOD) egyébként sem a Goldengate-nél, sem a Luxxnál nincs lehetőség - előbbi szolgáltató csak letöltésre kínál filmeket. A VOD más árazási modell, mint a letöltés, fogalmazott Gergő. Ott csak a filmnézéssel töltött idő után fizet a felhasználó, vagyis nem a filmgyűjtő-típusú fogyasztók igényeit elégíti ki. A Machomedia szerkesztője szerint a VOD-szolgáltatást sokan csak azért vezetik be, mert másutt már elérhető, és nem akarnak kimaradni. Gergő mindemellett nem hiszi, hogy ez jövedelmezőbb volna, mint a letöltés.
A tapasztalatok szerint a nem az iparághoz tartozó cégek még nemigen hirdetnek a felnőtt tartalmat kínáló oldalakon - nem akarják "bemocskolni" a brandjüket. Az is ok lehet a hirdetők távolmaradására, hogy sok helyen még rengeteg az illegális tartalom. Ha lassan is, de némi változás azért érzékelhető. A Machomedia abban bízik, hogy miután már többször sikerült értékesítenie egy-egy felületet, ez a többi hirdető kedvét is meghozhatja. A Goldengate a hirdetések terén az utolsó fél évben pozitív változást érzékel, a bevételen belül immár közel 50 százalékot hoznak a reklámok, míg a többi a filmek letöltése után fizetett összegekből áll össze. Korábban 10 százalék alatt volt a hirdetések súlya.
A szakmabeliek szerint abból a szempontból furcsa a hirdetők távolságtartása, hogy az oldalakat épp a célközönség olvassa: a kimutatások arról tanúskodnak, hogy a nagyvállalatok, állami szervezetek számítógépeiről érkezik a legtöbb találat. A téma iránt érdeklődők elsősorban a munkahelyükről látogatják ezeket az oldalakat, a Luxx honlapjának látogatottsága például ebéd után kezd meredeken emelkedni és 15 óra tájban éri el a csúcsot.
Bár ezen oldalak olvasói jórészt nagyvállalatok, állami szervek gépei előtt ülve böngészik a friss tartalmat, a potenciális hirdetők egyelőre óvatosak - derült ki az Internet Hungary konferencia egyik beszélgetésén. A tihanyi konferencia egyik beszélgetésén a Goldengate.hu, a Machomedia.hu és a Luxx Video szakértői vitatták meg a szolgáltatás üzleti oldalát.
A Goldengate-et 1999-ben két középiskolás alapította pusztán hobbiból. Az erotikus tartalom kezdetben partikuláris helyet foglalt el a szolgáltatások között, ám az alapítók hamarosan észrevették, hogy - a fórum és viccek mellett - a szex vonzza a legtöbb látogatót. Amióta 2004-ben egy svájci pénzügyi befektető, a Heffner Communications AG felvásárolta a társaság 50 százalékát, sikerült felfuttatni az oldal látogatottságát. A jelenleg napi 2-2,5 millió oldalletöltést összehozó, mintegy 40 ezer egyedi látogató 90 százaléka magyarországi, a fennmaradó 4-5 ezer olvasó főként a környező ország magyar lakosságából kerül ki, mondta Kósa Gábor. Az idén 90-100 millió forint bruttó bevételt tervez a Goldengate.hu, jövőre ennek 3-4-szerese várható, ugyanis a szolgáltatást - amelyben a filmletöltések foglalják el a fő helyet - hamarosan több nyelven, több országban is elindítják.
A Machomedia.hu saját készítésű szöveget, fotót, videót kínál, és sokkal inkább pornóval foglalkozó közösségi fórumként funkcionál, mintsem hagyományos hard-pornóoldalként. A site 50 ezer felé közelítő napi látogatószámában a külföldiek aránya 70 százalékos, ami azzal magyarázható, hogy a hírek angolul is olvashatók a portálon. A Machomedia abban is különbözik a Goldengate-től, hogy nem szolgáltat fizetős tartalmat. "A külföldieket érdeklik az első kézből származó hírek, és honnan máshonnan kaphatnák meg ezeket, mint Budapestről, a pornó egyik fővárosából" - mondta Antal Gergő, a tihanyi beszélgetésben csak keresztnéven szereplő szerkesztő.
A Goldengate a Microsoft által kifejlesztett videotitkosítási eljárást, a DRM-technológiát alkalmazza. Ennek segítségével a letöltött filmet a felhasználó csak egy gépen tudja megnézni, a videót másolni nem lehet. A technológia bevezetése jelentős bevételnövekedést eredményezett a Goldengate-nél, ráadásul immár olyan filmekhez is hozzájutnak, amelyeket korábban - épp az illegális másolások elkerülése érdekében - DVD-n ki sem adtak. A fizetésben még mindig az sms az uralkodó - derült ki a beszélgetésen. A bankkártyát - a biztonsággal és a tranzakció visszakövethetőségével kapcsolatos félelmek miatt - nem szívesen használják a vevők, de a bankok sem engedik használni a fizetési rendszerüket. Az sms hátránya a drágaság - az ilyen úton befolyt pénzek 60 százaléka nem a tartalomszolgáltatóhoz kerül.
Az internet a videokiadóknak még inkább kárt okoz, mint hasznot - fogalmazott Kovács István (Kovi), a Luxx Video tulajdonosa. Szerinte iszonyatos mennyiségű film van jogtalanul a világhálón, és amellett, hogy az emberek többsége nincs tudatában annak, hogy ha felteszi, másolja, letölti az alkotásokat, az lopás, mindezt szankció nélkül meg lehet tenni, véli a producer. A DVD-technológia megjelenése miatt összeomolhat a magyar videopiac, ugyanis a lemezeket - ellentétben a VHS-sel - minőségromlás nélkül lehet másolni. Kovi szerint jelenleg több millió eladatlan DVD van a forgalmazók raktáraiban, hiszen míg a videoszalagokból egy bizonyos kezdőtétel legyártása után a forgalom függvényében lehetett újabbakat rendelni, addig a DVD-kből előre kell egy komolyabb mennyiséget elkészíteni. Kovi szerint problémát jelent, hogy az eladások mellett az árak is visszaestek, a hipermarketek DVD-turkálóiban 990 forintért kínálják a lemezeket.
Online filmnézésre (streaming, video on demand, VOD) egyébként sem a Goldengate-nél, sem a Luxxnál nincs lehetőség - előbbi szolgáltató csak letöltésre kínál filmeket. A VOD más árazási modell, mint a letöltés, fogalmazott Gergő. Ott csak a filmnézéssel töltött idő után fizet a felhasználó, vagyis nem a filmgyűjtő-típusú fogyasztók igényeit elégíti ki. A Machomedia szerkesztője szerint a VOD-szolgáltatást sokan csak azért vezetik be, mert másutt már elérhető, és nem akarnak kimaradni. Gergő mindemellett nem hiszi, hogy ez jövedelmezőbb volna, mint a letöltés.
A tapasztalatok szerint a nem az iparághoz tartozó cégek még nemigen hirdetnek a felnőtt tartalmat kínáló oldalakon - nem akarják "bemocskolni" a brandjüket. Az is ok lehet a hirdetők távolmaradására, hogy sok helyen még rengeteg az illegális tartalom. Ha lassan is, de némi változás azért érzékelhető. A Machomedia abban bízik, hogy miután már többször sikerült értékesítenie egy-egy felületet, ez a többi hirdető kedvét is meghozhatja. A Goldengate a hirdetések terén az utolsó fél évben pozitív változást érzékel, a bevételen belül immár közel 50 százalékot hoznak a reklámok, míg a többi a filmek letöltése után fizetett összegekből áll össze. Korábban 10 százalék alatt volt a hirdetések súlya.
A szakmabeliek szerint abból a szempontból furcsa a hirdetők távolságtartása, hogy az oldalakat épp a célközönség olvassa: a kimutatások arról tanúskodnak, hogy a nagyvállalatok, állami szervezetek számítógépeiről érkezik a legtöbb találat. A téma iránt érdeklődők elsősorban a munkahelyükről látogatják ezeket az oldalakat, a Luxx honlapjának látogatottsága például ebéd után kezd meredeken emelkedni és 15 óra tájban éri el a csúcsot.