SG.hu
2008-ban indul a hazai elektronikus autópálya-díjbeszedés
A svájci kormány meghívására magyar szakértői delegáció utazott az elmúlt héten Bernbe a svájci Ascom-Fela konzorcium által kifejlesztett, elektronikus autópálya-díjbeszedő rendszer (Tripon) tanulmányozására. A Svájc területén már 2001 januárja óta működő rendszer nagy előnye, hogy a díj a használattal arányos.
A svájci parlamenti fogadáson és tájékoztató előadáson - a tanulmányút részeként - a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, a Vám és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága és az Állami Autópálya-kezelő Rt. szakértői mellett részt vett Magyarország svájci nagykövete, Boros Jenő is.
A magyar kormányzati döntés értelmében 2008. január 1-én Magyarországon is beinduló elektronikus autópálya-díjbeszedés egyik lehetséges rendszere a svájci Tripon, mely német (Toll Collect) és osztrák (GO) konkurenseitől három tekintetben különbözik alapvetően:
1) fenntartási költsége - a lényegesen alacsonyabb beruházási költséget is figyelembe véve - a mindenkori bevétel 7%-át teszi ki a versenytársak 30-40%-os költséghányadával szemben
2) a leghosszabb idejű (4 éves), kifogástalan működési referenciával rendelkezik
3) ezen rendszer esetében úthasználati díjat nem kizárólag az autópályákon megtett út után, hanem az adott ország területén megtett valamennyi futott kilométert figyelembe véve kell fizetni (ily módon csökkentve a teherforgalmat a kistelepüléseken, alsóbbrendű útvonalakon).
A fentebb említettek alapján elmondható, hogy a 2006. évben közbeszerzési pályáztatásra kerülő projekt egyik esélyes pályázója lehet a svájci fél, valamint megbízottja, az Albafunk Kft. szakmai közreműködésével létrehozandó konzorcium.
A svájci parlamenti fogadáson és tájékoztató előadáson - a tanulmányút részeként - a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, a Vám és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága és az Állami Autópálya-kezelő Rt. szakértői mellett részt vett Magyarország svájci nagykövete, Boros Jenő is.
A magyar kormányzati döntés értelmében 2008. január 1-én Magyarországon is beinduló elektronikus autópálya-díjbeszedés egyik lehetséges rendszere a svájci Tripon, mely német (Toll Collect) és osztrák (GO) konkurenseitől három tekintetben különbözik alapvetően:
1) fenntartási költsége - a lényegesen alacsonyabb beruházási költséget is figyelembe véve - a mindenkori bevétel 7%-át teszi ki a versenytársak 30-40%-os költséghányadával szemben
2) a leghosszabb idejű (4 éves), kifogástalan működési referenciával rendelkezik
3) ezen rendszer esetében úthasználati díjat nem kizárólag az autópályákon megtett út után, hanem az adott ország területén megtett valamennyi futott kilométert figyelembe véve kell fizetni (ily módon csökkentve a teherforgalmat a kistelepüléseken, alsóbbrendű útvonalakon).
A fentebb említettek alapján elmondható, hogy a 2006. évben közbeszerzési pályáztatásra kerülő projekt egyik esélyes pályázója lehet a svájci fél, valamint megbízottja, az Albafunk Kft. szakmai közreműködésével létrehozandó konzorcium.