Berta Sándor
Doménnév- és spamcsatává vált a német kancellári vita
Az internet és a politika napjainkra egyre jobban összefonódik. Ma már számos politikusnak van internetes naplója és sok politikus e-mailen küldött hírlevélben tartja a kapcsolatot a választópolgáraival. Egy ideje pedig megindult a harc a doménnevekért, és megjelentek a politikai tartalmú kéretlen elektronikus reklámlevelek is.
A legjobb példa minderre a nemrég véget ért nyilvános német televíziós vita, amelyen Gerhard Schröder (SPD) még hivatalban lévő, de már lemondott kancellár és kihívója Angela Merkel (CDU) vitatkoztak egymással. A politikai vonatkozásokba nem akarunk belemenni, ám az igencsak elgondolkoztató, hogy a Lycos portál szerint az elmúlt időszakban 500 százalékkal nőtt a politikai tartalmú spam e-mailek száma. Ez derült ki akkor, amikor a Lycos kielemezte a levelezőrendszere által használt spamszűrő tevékenységét.
A leggyakrabban a különböző pártok és képviselőik arra kérik a felhasználókat, hogy nyilvánítsanak véleményt egy-egy kérdésben vagy töltsenek ki egy online kérdőívet. Jól megfigyelhető volt, hogy az említett televíziós vita első órájában 540 százalékkal nőtt a politikai spam e-mailek száma. A leggyakrabban ilyen kéretlen elektronikus leveleket az SPD küldött, utána következett a CDU, az FDP, a PDS, míg ilyen szempontból a legtisztességesebb német pártnak a Zöldek bizonyultak.
Nagy a keletje a politikai tartalmú, az ellenfél lejáratását célzó doménnevek regisztrálásának és üzemeltetésének is. A CDU a Die-falsche-wahl.de (a hamis választás), az SPD a Leere-versprechen.de (üres ígéret(ek)) nevű doménnevet regisztrálta, ám a többi német párt sem marad el sokban a két nagy mögött. Hol szatirikus hangvételben (Zöldek - CSU-mal-ehrlich.de - CSU őszintén), hol visszafogottan (CDU/CSU - Wahlfakten.de - "Választási tények"), de minden párt rájött, hogy milyen jó dolog is a politikai tartalom megjelenítése az interneten.
A Domain-recht.de nevű német doménnév-jogi oldal által összeállított lista nem kevesebb, mint 21 olyan doménnevet tartalmaz, amelyen a közelgő német választásokon felhasználható lesz. Ilyenek például a bier-kanzler.de (sörkancellár) vagy a merkel-nein.de (merkel-nem).
Magyarországon a kormány által nemrég indított SMS-kampány, illetve a mind a két oldal által szívesen alkalmazott e-mailes megkeresések borzolják a kedélyeket. Talán nem ártana a politikusoknak világszerte azon elgondolkozniuk, hogy a felhasználókat legalább az interneten hagyják békén...
A legjobb példa minderre a nemrég véget ért nyilvános német televíziós vita, amelyen Gerhard Schröder (SPD) még hivatalban lévő, de már lemondott kancellár és kihívója Angela Merkel (CDU) vitatkoztak egymással. A politikai vonatkozásokba nem akarunk belemenni, ám az igencsak elgondolkoztató, hogy a Lycos portál szerint az elmúlt időszakban 500 százalékkal nőtt a politikai tartalmú spam e-mailek száma. Ez derült ki akkor, amikor a Lycos kielemezte a levelezőrendszere által használt spamszűrő tevékenységét.
A leggyakrabban a különböző pártok és képviselőik arra kérik a felhasználókat, hogy nyilvánítsanak véleményt egy-egy kérdésben vagy töltsenek ki egy online kérdőívet. Jól megfigyelhető volt, hogy az említett televíziós vita első órájában 540 százalékkal nőtt a politikai spam e-mailek száma. A leggyakrabban ilyen kéretlen elektronikus leveleket az SPD küldött, utána következett a CDU, az FDP, a PDS, míg ilyen szempontból a legtisztességesebb német pártnak a Zöldek bizonyultak.
Nagy a keletje a politikai tartalmú, az ellenfél lejáratását célzó doménnevek regisztrálásának és üzemeltetésének is. A CDU a Die-falsche-wahl.de (a hamis választás), az SPD a Leere-versprechen.de (üres ígéret(ek)) nevű doménnevet regisztrálta, ám a többi német párt sem marad el sokban a két nagy mögött. Hol szatirikus hangvételben (Zöldek - CSU-mal-ehrlich.de - CSU őszintén), hol visszafogottan (CDU/CSU - Wahlfakten.de - "Választási tények"), de minden párt rájött, hogy milyen jó dolog is a politikai tartalom megjelenítése az interneten.
A Domain-recht.de nevű német doménnév-jogi oldal által összeállított lista nem kevesebb, mint 21 olyan doménnevet tartalmaz, amelyen a közelgő német választásokon felhasználható lesz. Ilyenek például a bier-kanzler.de (sörkancellár) vagy a merkel-nein.de (merkel-nem).
Magyarországon a kormány által nemrég indított SMS-kampány, illetve a mind a két oldal által szívesen alkalmazott e-mailes megkeresések borzolják a kedélyeket. Talán nem ártana a politikusoknak világszerte azon elgondolkozniuk, hogy a felhasználókat legalább az interneten hagyják békén...