MTI
Adóvitában a T-Mobile Magyarország
A T-Mobile Magyarország meggyőződése, hogy a telephelyre vonatkozó jogszabályi értelmezés során helyesen, a törvény szellemében járt el akkor, amikor a helyi iparűzési adót eddig ott fizette, ahol a helyi infrastruktúrát terhelve a társaság jelen volt.
A távközlési társaság közleménye szerint "azt, hogy a Fővárosi Bíróság elutasította keresetünket, sajnálatosnak tekintjük és nem értünk egyet a döntéssel, de ez nem változtathat azon, hogy a jogerős ítéletben foglaltaknak mindenképpen eleget kell tennünk, amely a korábban a helyi önkormányzatoknak megfizetett adóösszeg visszaigénylésével jár".
A jogszabály megfogalmazása szerint telephelynek az olyan üzleti létesítmények tekinthetők, amelyek igénybe vételével a tulajdonos iparűzési, azaz jövedelemtermelő tevékenységet végez, és ezt rendszeres személyes jelenlétével teszi. A rendszeresség fogalmát a jogszabály nem határozza meg, így annak a köznapi értelmét kell figyelembe venni. Ezen jogszabályi feltételeknek a T-Mobile álláspontja szerint a társaság megfelel, hiszen a bázisállomások üzemeltetése, az antennák állítása, kapacitásbővítése munkatársainak rendszeres, azaz időszakonként visszatérő személyes tevékenységét feltételezik.
A mobilszolgáltató a helyi iparűzési adót a fenti elvek szerint a helyi önkormányzatok részére határidőben megfizette, ennek ellenére a Fővárosi Önkormányzat az általa lefolytatott adóvizsgálatot követően ezt az összeget ismételten befizettette. Ezen intézkedés ellen a vállalat keresettel fordult a bírósághoz.
Kedvezőtlen és elfogadhatatlan változás állt be a mobil bázisállomáshoz, telefonközpontokhoz kapcsolódó helyi iparűzési adófizetési kötelezettségben, s ennek megváltoztatására - a pénteki közlés szerint - a Községek, Kistelepülések és Kistérségek Országos Önkormányzati Szövetsége (KÖSZ) törvénymódosítást kezdeményezett, illetve nem zárja ki annak lehetőségét, hogy az Alkotmánybírósághoz fordul. Wekler Ferencnek, a szövetség elnökének állásfoglalása szerint a közelmúltban az egyik távközlési cég számtalan kistelepülési önkormányzatot levélben szólított fel, hogy azok több évre visszamenőleg fizessék vissza a távközlési cég által számukra fizetett, az adott önkormányzat helyi rendeletében foglalt iparűzési adót.
Mindezt a Fővárosi Bíróság május 17-én hozott, írásba még nem foglalt döntésével indokolták, amely szerint a telefonos társaság által üzemeltetett bázisállomások nem minősülnek telephelynek.
Wekler Ferenc szerint a levélből az is kitűnik, hogy a Pénzügyminisztérium és Budapest Főváros Közigazgatási Hivatal állásfoglalása hasonló a bírói jogértelmezéshez, ez viszont a KÖSZ szerint alapvető jogállami értékeket veszélyeztet. A kistelepülési önkormányzati érdekeket sértő és helytelen jogértelmezésből születő döntés következménye, hogy a több száz önkormányzatra jutó adóalap teljes mértékben megszűnik, s a főváros adóalapját fogja növelni - áll a közleményben.
Az állásfoglalás ismertetése szerint 1998 óta közel ezer településen alakítottak ki bázisállomásokat, s az ezeken keresztül folytatott telefonbeszélgetésekből származó nettó árbevétel maximum két százalékát iparűzési adóként a telefon társaság a települések önkormányzatainak fizette be.
A távközlési társaság közleménye szerint "azt, hogy a Fővárosi Bíróság elutasította keresetünket, sajnálatosnak tekintjük és nem értünk egyet a döntéssel, de ez nem változtathat azon, hogy a jogerős ítéletben foglaltaknak mindenképpen eleget kell tennünk, amely a korábban a helyi önkormányzatoknak megfizetett adóösszeg visszaigénylésével jár".
A jogszabály megfogalmazása szerint telephelynek az olyan üzleti létesítmények tekinthetők, amelyek igénybe vételével a tulajdonos iparűzési, azaz jövedelemtermelő tevékenységet végez, és ezt rendszeres személyes jelenlétével teszi. A rendszeresség fogalmát a jogszabály nem határozza meg, így annak a köznapi értelmét kell figyelembe venni. Ezen jogszabályi feltételeknek a T-Mobile álláspontja szerint a társaság megfelel, hiszen a bázisállomások üzemeltetése, az antennák állítása, kapacitásbővítése munkatársainak rendszeres, azaz időszakonként visszatérő személyes tevékenységét feltételezik.
A mobilszolgáltató a helyi iparűzési adót a fenti elvek szerint a helyi önkormányzatok részére határidőben megfizette, ennek ellenére a Fővárosi Önkormányzat az általa lefolytatott adóvizsgálatot követően ezt az összeget ismételten befizettette. Ezen intézkedés ellen a vállalat keresettel fordult a bírósághoz.
Kedvezőtlen és elfogadhatatlan változás állt be a mobil bázisállomáshoz, telefonközpontokhoz kapcsolódó helyi iparűzési adófizetési kötelezettségben, s ennek megváltoztatására - a pénteki közlés szerint - a Községek, Kistelepülések és Kistérségek Országos Önkormányzati Szövetsége (KÖSZ) törvénymódosítást kezdeményezett, illetve nem zárja ki annak lehetőségét, hogy az Alkotmánybírósághoz fordul. Wekler Ferencnek, a szövetség elnökének állásfoglalása szerint a közelmúltban az egyik távközlési cég számtalan kistelepülési önkormányzatot levélben szólított fel, hogy azok több évre visszamenőleg fizessék vissza a távközlési cég által számukra fizetett, az adott önkormányzat helyi rendeletében foglalt iparűzési adót.
Mindezt a Fővárosi Bíróság május 17-én hozott, írásba még nem foglalt döntésével indokolták, amely szerint a telefonos társaság által üzemeltetett bázisállomások nem minősülnek telephelynek.
Wekler Ferenc szerint a levélből az is kitűnik, hogy a Pénzügyminisztérium és Budapest Főváros Közigazgatási Hivatal állásfoglalása hasonló a bírói jogértelmezéshez, ez viszont a KÖSZ szerint alapvető jogállami értékeket veszélyeztet. A kistelepülési önkormányzati érdekeket sértő és helytelen jogértelmezésből születő döntés következménye, hogy a több száz önkormányzatra jutó adóalap teljes mértékben megszűnik, s a főváros adóalapját fogja növelni - áll a közleményben.
Az állásfoglalás ismertetése szerint 1998 óta közel ezer településen alakítottak ki bázisállomásokat, s az ezeken keresztül folytatott telefonbeszélgetésekből származó nettó árbevétel maximum két százalékát iparűzési adóként a telefon társaság a települések önkormányzatainak fizette be.