Figyelőnet,SG.hu

Hat díjat kapott a háromdimenziós érintőképernyős PC

Egy amerikai innovációs versenyen a magyar induló, a 14 kategóriából hatban első helyezést ért el. Rátai Dániel a közönséges személyi számítógépet háromdimenziós készülékké, s egyben érintőképernyős PC-vé képes változtatni.

A versenyen a többszörös előzsűrizést követően a felkért szervezetek nevében több mint 50 ország fiatal tudósjelöltjei vehettek részt. Ebben az évben hazánkat a Magyar Innovációs Szövetség által szervezett 2004. évi Országos Ifjúsági Tudományos és Innovációs Verseny egyik győztese, Rátai Dániel képviselte egy olyan találmánnyal, amely minimális ráfordítással a közönséges személyi számítógépet háromdimenziós készülékké, s egyben érintőképernyős PC-vé képes változtatni. A tudományos-fantasztikus filmekbe illő teljesítményt a nemzetközi zsűri számunkra példa nélküli elismerésben részesítette: összesen hat első díjat ítélt oda a huszadik életévét e hónap végén betöltő feltalálónak.


"A jelenlegi 3D technikák vagy nagyon korlátozott képességekkel bírnak, vagy nagyon sok pénzbe kerülnek, és ezért nem terjedhetnek el a széles közönség előtt. A Leonar3Do megteremtésénél az volt a célom, hogy átlépjem ezt a határvonalat, és olyan technikát fejlesszek ki, amely képes végre a széles közönség elé tárni a háromdimenziós személyi számítógépet."- írja pályázati anyagában az ifjú feltaláló.


A Leonar3Do a térbeli helyzetbemérést és -követést a sztereo képek háromdimenziós rekonstrukciójának elvén végzi. A két képet egy-egy, a kereskedelmi forgalomban kapható legolcsóbb kategóriájú webkamera produkálja. A rendszer, egy eljárásnak köszönhetően, 17’’-os képernyő esetében 1/6-1/8 mm-es érzékenységre képes, még világos szobában is. A Leonar3Do a térhatás eléréséhez redőny 3D szemüveget használ, melynek pozícióját fényforrások segítségével képes követni, így folyamatosan a szemekhez igazított torzulás mentes illúzió valósulhat meg.


A térben a Leonar3Do egy speciális, fényforrással felszerelt, ceruzával képes műveleteket végrehajtani, egyszerűsítve, mintegy az érintőképernyő háromdimenziós analógiájaként. A szemüvegben ülünk a számítógép képernyője előtt, kezünkben magunk előtt tartva a ceruzát. A webkamerák két állványon helyezkednek el úgy, hogy épp-csak rálássanak a képernyőre, és minden fényforrás a látómezejükbe essen, de ne lássák egymást. Ezután már a kamerák által a számítógép meg tudja határozni a szemüveg, illetve a ceruza képernyőhöz viszonyított helyzetét.

Dániel találmánya, mely nem csupán háromdimenziós megjelenítésre, hanem játékok új generációjának létrehozására, a legkülönbözőbb tervező, modellező, animációs, képességfejlesztő és egyéb műveletek térbeli elvégzésére is alkalmas.


A résztvevők a 12-20 éves korosztályból kerülnek ki, és 14 tudományos kategóriában versenyeznek. A tervek közel egy-harmada három kategóriából kerül ki: műszaki tudományok, környezeti tudományok, valamint az orvostudomány és egészségügy témaköre. Az 1950 óta megrendezett versenyen már több mint 30,000 versenyző vett részt, akik közül 267 résztvevő "felfedezését" már szabadalmaztatták, vagy jelenleg is szabadalmazási folyamat alatt áll. Magyar versenyzők már korábban is elértek sikereket, legutóbb a tavalyi ISEF alkalmából Németh Gábor nyerte el a 4. nagydíjat, mérnöki kategóriában - a plazma hangszórók hatásfokának növelése tárgyában készült tanulmányával.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • scoorn #22
    Most akkor mire lehet ezt felhasználni ??
  • Dj Faustus #21
    Ma (2005. Május 28. 19:00, TV2 csatorna) volt a Magellánban Rátai Dani.
    A műsor hozta a TV2-höz méltó szokásos "színvonalát". Az égbe magasztalta a "feltalálót", hogy milyen remekűl lehet majd alkalmazni játékokban, az orvostudományban, stb...

    De legalább megtudtuk belőle, hogy Dani tényleg használja a "redőnyös" szemüvegű megoldást, csak eldurrantotta a párhuzamos (LPT) portját a gépen.

    Levelemre (melyben megkérdeztem, hogy a redőnyös szemüveg tévedés, vagy létező megoldás-e, idáig sem a National Graphic Magyarországtól, sem Rátai Dánieltől (a szerkesztőségnek megírtam, ha lehetséges küldjék el e-mailemet Daninak) nem válaszolt (ennyit a NG Magyarországról).
  • Bandee1987 #20
    osztnévsorban megnéztem, ott nincs feltüntetve. (Azért mert magántanuló)
  • dez #19
    Nekem az egyik szemem sír, a másik nevet. Lehet, hogy kicsit negatívnak tűnök, de csak tárgyilagos vagyok. Egy felől örülök a magyar sikernek, de más részről attól tartok, hogy aki kicsit is járatosabb ezen a téren, kicsit csóválja a fejét.
  • Cat #18
    még nem végzett, 5-kes
  • Dj Faustus #17
    "De a legszánalmasabb, ahogy előadta azt a történetet, hogy úgy elképedt az egyik Inteles boss a látványtól, hogy másnap a családját is visszavitte..."
    Egy kicsit Dani védelmében:
    Nem látott még anaglyph szemüvegből, hurkapácikából, két webkamerából, led/karácsonyfaizzókból, két webkamerából+számítógépből álló, 25-30 ezer forintból kihozható motion capture-rendszerű rajzoló/koordináló rendszert. Olcsó, egyszerű, mégis jó ötlet.

    Másrészt: azért dicséretes, hogy egy olyan országban, ahol folyamatosan építik le az oktatást, a PISA-felmérésben sem járunk annyire elől, és nem vagyunk egy gazdaságilag vezető ország (sajnos), 6 díjat ilyen egyszerűen megszerezhetett egy 19-20 éves fiatal. Egyszóval: gratula. Fiatalok, csináljátok csak utána! (Annak mindenki örűl.)

    (Csak azt nem értem, miért emlegetett eltakargatós szemüveget??? Így nevezi az anaglyph technológiát? Ezt megkérdem a Figyelőnet, és a National Geographic szerkesztőitől...)
  • Bandee1987 #16
    A srác is oda járt, asszem tavaly végzett ott.
  • Bandee1987 #15
    Én is a Neumannba járok, és gratula a srácnak.
  • dez #14
    De a legszánalmasabb, ahogy előadta azt a történetet, hogy úgy elképedt az egyik Inteles boss a látványtól, hogy másnap a családját is visszavitte... Jahh, hogy nem látott még anaglyph-et...
  • dez #13
    Most ez a Dani vagy nem ismerte eddig az anaglyph-et, mint pl. PC-s játékokban is alkalmazható módszert [Nvidia 3D driver, stb.] (ami igencsak hihetetlen), vagy rájött, hogy sokan mások nem ismerik... És igaza is lett, a rendezvényen lévők és az újságírók nagy része tényleg nem ismerte... (Ahogy az lenni szokott.) De ha shutteres lenne, ugyancsak hülyén hangzana: "Dani feltalálta az LCD shutter-glasses-t [by ASUS, eDimensional, és még 100 másik gyártó]".

    Amit ő valójában csinált: egy program, ami a két kamera képe alapján meghatározza a toll végén lévő, illetve a szemüvegre erősített fényforrások térbeli helyzetét. (Csak kíváncsi vagyok, hány algoritmust dob ki a net, ha beírjuk: "mocap" [motion capture].) Az egyedüli új ötlet - azt hiszem, legalábbis én még nem találkoztam ilyennel - az, hogy a szemüveg, azaz a néző helyzetének megfelelően változtatja a 3D-s "scene" (egy wireframe kocka) látószögét.