Magyarorszag.hu
Nyolc magyar IT-cég próbálkozott Amerikában
Az informatikai tárca tavaly 200 millió forintos pályázattal támogatta a hazai informatikai kis- és középvállalkozások amerikai piacra jutását. A pályázaton tíz cég nyert, nyolccal kötöttek szerződést, egyikük már meg is alapította amerikai leányvállalatát. A Magyarorszag.hu összeállításában a pályázat utóéletét vizsgálta meg.
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium tavaly májusban egy pályázaton tíz hazai informatikai kis- és középvállalkozásnak nyújtott támogatást ahhoz, hogy innovatív termékeikkel megjelenhessenek az Egyesült Államok piacán. A tengerentúli terjeszkedéshez a Virginia államban működő Hungarian Technology Center (HTEC) nyújt segítséget. A tíz nyertes cég közül kettő - az Itware Kft. és a Trilobita Rt. - még a szerződés megkötése előtt visszalépett, valószínűleg a gazdaságossági vizsgálatok miatt jutottak erre az elhatározásra - mondta a Magyarország.hu-nak Alföldi István, a pályázat utóéletét ellenőrző szakmai ellenőrző testület (SZET) elnöke.
A nyolc szerződött cég közül az AITIA Informatikai Rt. jutott a legtovább, idén januárban megalakult az amerikai leányvállalatuk. A "második helyen" a Freesoft áll, a HTEC jelenleg a vállalat alapításának előkészítésében segédkezik. A cégek közül még az EGROUP Kft. érdeklődik amerikai leányvállalat alapítása iránt, a többi nyertes egyelőre vizsgálja a lehetőségeket, és van olyan cég is (például a Rubik Interaktív Kft.), amely csak termékkel vagy szolgáltatással kíván megjelenni Amerikában.
A pályázat legfontosabb tapasztalata, hogy nemcsak a szoftverek, hanem informatikai-telekommunikációs szolgáltatások exportját is érdemes támogatni - mondta Alföldi István. A SZET elnöke szerint a pályázatra fordított összeg (ez tavaly 200 millió forint volt) semmiképpen sem kidobott pénz, hiszen már az is komoly eredmény, ha a nyertesek közül két-három cégnek sikerül betörnie a hatalmas lehetőségeket rejtő, ám igen nehezen meghódítható amerikai piacra. A pályázat célja az ICT termékek és szolgáltatások exportjának növelésén túl az, hogy amerikai befektetőket vonzzon a magyar piacra. A szakértő szerint a szeptember 11-i terrortámadás és az iraki háború miatt az amerikai cégek óvatosak a terjeszkedést illetően, a HTEC ezen a helyzeten próbál változtatni.
Az iroda amerikai piaci információkkal, üzleti, jogi és adminisztratív tanácsadással, kapcsolati tőkével támogatja a cégeket. Honlapján piacelemzések és az iparág legfontosabb híreinek gyűjteménye is megtalálható. A HTEC-hez egyébként bármely cég fordulhat tanácsokért, amelynek hasonló tervei vannak. A Kürt Rendszerház Rt. már megalapította saját leányvállalatát Ausztriában és Németországban, s most gondolkodik az amerikai hídfőállás kiépítésén is. Tavaly a cég ennek feltérképezésére delegációt küldött az Egyesült Államokba, a csoport munkáját a HTEC segítette.
A szaktárcánál várhatóan 2005-ben is lesz pénz a külföldi terjeszkedés támogatására. A projektben érintett szervezetek és cégek március végén egy konferencián értékelik az első év tapasztalatait, ezután többet lehet majd tudni a jövőről is - magyarázta a szakértő. Ha idén is lesz pályázat, akkor mindenképpen gyorsítani, egyszerűsíteni kell az adminisztrációt, a szerződéskötést. Az IHM külföldi stratégiája három pillérre támaszkodik, ezek az amerikai, az ázsiai és az európai regionális terjeszkedés támogatása. A tárca azt tervezi, hogy a HTEC mintájára Ázsiában is létrehoznak egy, a cégek terjeszkedését támogató központot.
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium tavaly májusban egy pályázaton tíz hazai informatikai kis- és középvállalkozásnak nyújtott támogatást ahhoz, hogy innovatív termékeikkel megjelenhessenek az Egyesült Államok piacán. A tengerentúli terjeszkedéshez a Virginia államban működő Hungarian Technology Center (HTEC) nyújt segítséget. A tíz nyertes cég közül kettő - az Itware Kft. és a Trilobita Rt. - még a szerződés megkötése előtt visszalépett, valószínűleg a gazdaságossági vizsgálatok miatt jutottak erre az elhatározásra - mondta a Magyarország.hu-nak Alföldi István, a pályázat utóéletét ellenőrző szakmai ellenőrző testület (SZET) elnöke.
A nyolc szerződött cég közül az AITIA Informatikai Rt. jutott a legtovább, idén januárban megalakult az amerikai leányvállalatuk. A "második helyen" a Freesoft áll, a HTEC jelenleg a vállalat alapításának előkészítésében segédkezik. A cégek közül még az EGROUP Kft. érdeklődik amerikai leányvállalat alapítása iránt, a többi nyertes egyelőre vizsgálja a lehetőségeket, és van olyan cég is (például a Rubik Interaktív Kft.), amely csak termékkel vagy szolgáltatással kíván megjelenni Amerikában.
A pályázat legfontosabb tapasztalata, hogy nemcsak a szoftverek, hanem informatikai-telekommunikációs szolgáltatások exportját is érdemes támogatni - mondta Alföldi István. A SZET elnöke szerint a pályázatra fordított összeg (ez tavaly 200 millió forint volt) semmiképpen sem kidobott pénz, hiszen már az is komoly eredmény, ha a nyertesek közül két-három cégnek sikerül betörnie a hatalmas lehetőségeket rejtő, ám igen nehezen meghódítható amerikai piacra. A pályázat célja az ICT termékek és szolgáltatások exportjának növelésén túl az, hogy amerikai befektetőket vonzzon a magyar piacra. A szakértő szerint a szeptember 11-i terrortámadás és az iraki háború miatt az amerikai cégek óvatosak a terjeszkedést illetően, a HTEC ezen a helyzeten próbál változtatni.
Az iroda amerikai piaci információkkal, üzleti, jogi és adminisztratív tanácsadással, kapcsolati tőkével támogatja a cégeket. Honlapján piacelemzések és az iparág legfontosabb híreinek gyűjteménye is megtalálható. A HTEC-hez egyébként bármely cég fordulhat tanácsokért, amelynek hasonló tervei vannak. A Kürt Rendszerház Rt. már megalapította saját leányvállalatát Ausztriában és Németországban, s most gondolkodik az amerikai hídfőállás kiépítésén is. Tavaly a cég ennek feltérképezésére delegációt küldött az Egyesült Államokba, a csoport munkáját a HTEC segítette.
A szaktárcánál várhatóan 2005-ben is lesz pénz a külföldi terjeszkedés támogatására. A projektben érintett szervezetek és cégek március végén egy konferencián értékelik az első év tapasztalatait, ezután többet lehet majd tudni a jövőről is - magyarázta a szakértő. Ha idén is lesz pályázat, akkor mindenképpen gyorsítani, egyszerűsíteni kell az adminisztrációt, a szerződéskötést. Az IHM külföldi stratégiája három pillérre támaszkodik, ezek az amerikai, az ázsiai és az európai regionális terjeszkedés támogatása. A tárca azt tervezi, hogy a HTEC mintájára Ázsiában is létrehoznak egy, a cégek terjeszkedését támogató központot.