Berta Sándor
A számítástechnikában is jó üzlet az iskolakezdés
Korábban a papír-, írószer- és a könyvesboltok tettek szert nagy bevételre az iskolakezdéskor, de napjainkban ezt már egyre inkább a számítástechnikai és más, műszaki készülékeket árusító üzletek mondhatják el magukról.
Az Egyesült Államokban évente 40 milliárd dollárt költenek a családok iskolaszerekre és ennek az összegnek a negyedét, körülbelül 10,6 milliárd dollárt elektronikai készülékekre. A tanulók és a szüleik körében egyre népszerűbbek a notebookok, az MP3-lejátszók és a kamerával ellátott mobiltelefonok. A gyártók is felfigyeltek az új divatra és egyre több az olyan termék, amelyek kifejezetten iskolakezdésre kerülnek a boltok polcaira, vagy főleg az iskolások számára dobják őket piacra. Ezek közé a cégek közé tartozik például már az Apple is, amely nem véletlenül a múlt héten jelentette be az új iMacet.
A notebookok közül főleg a WLAN-kompatibilis készülékek a keresettek. Az NPD piackutató cég szerint 2003-hoz képest a laptop-eladások 30 százalékkal növekedtek az iskolások körében. Egy 300 amerikai iskolában elvégzett a felmérés szerint azonban nem a notebook, hanem az MP3-lejátszó áll a diákok kívánságlistájának első helyén. 2004-ben a becslések szerint 10,8 millió ilyen készüléket fognak eladni a kereskedők világszerte - ez kétszer annyi, mint amennyit tavaly értékesítettek. Ezek közül az Apple iPod-ja a legnépszerűbb modell. Nemrég például az amerikai Duke Egyetemen az elsőévesek a köszöntő csomagjukban a hagyományosan járó póló és sapka mellett egy-egy iPodot is találtak, amelyet az egyetem emblémájával és a 2008-ik évi osztály felirattal láttak el a figyelmes tanárok.
Szintén népszerűek és kelendőek a legújabb mobiltelefonok is. Szinte minden diáknak van már ilyen készüléke, ám a legtöbben a legújabb modelleket szeretnék megvenni. A legnépszerűbb a Danger cég Sidekick nevű telefonja, amely képes e-maileket küldeni és fogadni, a világhálóra csatlakozni, azonnali üzenetküldő szolgáltatásokhoz (ICQ, MSN) kapcsolódni, valamint vannak benne játékok is.
Persze, azt könnyen elfelejti mindenki, hogy ami a diákoknak fontos és tetsző ajándék, illetve az életstílusukat jelképező készülék, az a szülőknek komoly kiadás. Ez a csemetéket persze általában egy cseppet sem érdekli.
Az Egyesült Államokban évente 40 milliárd dollárt költenek a családok iskolaszerekre és ennek az összegnek a negyedét, körülbelül 10,6 milliárd dollárt elektronikai készülékekre. A tanulók és a szüleik körében egyre népszerűbbek a notebookok, az MP3-lejátszók és a kamerával ellátott mobiltelefonok. A gyártók is felfigyeltek az új divatra és egyre több az olyan termék, amelyek kifejezetten iskolakezdésre kerülnek a boltok polcaira, vagy főleg az iskolások számára dobják őket piacra. Ezek közé a cégek közé tartozik például már az Apple is, amely nem véletlenül a múlt héten jelentette be az új iMacet.
A notebookok közül főleg a WLAN-kompatibilis készülékek a keresettek. Az NPD piackutató cég szerint 2003-hoz képest a laptop-eladások 30 százalékkal növekedtek az iskolások körében. Egy 300 amerikai iskolában elvégzett a felmérés szerint azonban nem a notebook, hanem az MP3-lejátszó áll a diákok kívánságlistájának első helyén. 2004-ben a becslések szerint 10,8 millió ilyen készüléket fognak eladni a kereskedők világszerte - ez kétszer annyi, mint amennyit tavaly értékesítettek. Ezek közül az Apple iPod-ja a legnépszerűbb modell. Nemrég például az amerikai Duke Egyetemen az elsőévesek a köszöntő csomagjukban a hagyományosan járó póló és sapka mellett egy-egy iPodot is találtak, amelyet az egyetem emblémájával és a 2008-ik évi osztály felirattal láttak el a figyelmes tanárok.
Szintén népszerűek és kelendőek a legújabb mobiltelefonok is. Szinte minden diáknak van már ilyen készüléke, ám a legtöbben a legújabb modelleket szeretnék megvenni. A legnépszerűbb a Danger cég Sidekick nevű telefonja, amely képes e-maileket küldeni és fogadni, a világhálóra csatlakozni, azonnali üzenetküldő szolgáltatásokhoz (ICQ, MSN) kapcsolódni, valamint vannak benne játékok is.
Persze, azt könnyen elfelejti mindenki, hogy ami a diákoknak fontos és tetsző ajándék, illetve az életstílusukat jelképező készülék, az a szülőknek komoly kiadás. Ez a csemetéket persze általában egy cseppet sem érdekli.