SG.hu
Kereskedelmi minőségű rajzfilm a HP kísérleti renderelő szoftverével
A hp bejelentette, hogy egy animációs stúdiónak kereskedelmi minőségű rajzfilmet sikerült készítenie a hp Labs hp Utility Data Centeren (UDC) futó kísérleti képalkotási (rendering) szoftverével. A "The Painter" (A festő) című, négyperces rajzfilm a díjnyertes bristoli 422 animációs stúdió alkotása. Készítésében a hp Labs bristoli kutatói is közreműködtek. A hp a világhírű Sundance Filmfesztiválra és más európai rajzfilmversenyekre is szeretné benevezni az új filmet.
A projekt jó példa arra, miként teszi lehetővé a hp Adaptive Enterprise architektúrájában központi szerepet játszó UDC rugalmassága a számítástechnikai erőforrások virtuális összehangolását, rendszerezését és menedzselését. A film a hp Labs Bristol kutatói által kifejlesztett és a létesítmény UDC rendszerén futó "közmű-jellegű" képalkotási szoftver prototípusával készült. Az alkalmazás kereskedelmi forgalomban kapható rendering szoftverekkel is képes együttműködni.
A rendering az a folyamat, amelynek során szín, fény, textúra és egyéb részletek hozzáadásával kész filmkockákká alakítják az animátorok által számítógépen készített "drótmodelleket". Ez a nagy teljesítményigényű, dedikált szerverek és speciális szoftverek segítségével végrehajtott feladat komoly beruházást követel a rajzfilmstúdiók részéről. A film egy másodperce 24 kockából áll össze, és a rendering során akár órákba is telhet egy-egy kocka elkészítése.
A hp közmű jellegű rendering szolgáltatásával a 422-nek 17 nap alatt sikerült elkészítenie a kiváló minőségű filmet - a UDC nélkül ez mintegy kilenc hónapot vett volna igénybe. A filmben végül felhasznált 2500 kockát 19 óra alatt, 72 db 1,4 GHz-es Intel Pentium® III processzor bevonásával készítették el. Ez több mint 130 kocka feldolgozását jelenti óránként.
A kép a címadó robotművészt ábrázolja ecsettel és festékpalettával a kézben
"A film bonyolultsága ellenére teljes mértékben sikerült kihasználnunk a UDC előnyeit. A rajzfilmkészítés végső stádiuma felé haladva, a teljesítményigény növekedésével párhuzamosan egyre több erőforrást tudtunk bevetni" - nyilatkozta Andy Power, a 422 animációs vezetője és a The Painter rendezője. A UDC-n futó hp-s fejlesztésű rendering szoftver kísérleti program, amely kereskedelmi forgalomban egyelőre nem kapható. Eredetileg a UDC-n futtatható különféle szolgáltatások létrehozására kifejlesztett SmartFrog technológia tesztelésére hozták létre. A hp Labs Bristol csapata olyan kísérleti szolgáltatást keresett, amelynek segítségével tesztelheti a SmartFrogot és a hp UDC-t.
"Meggyőződésünk, hogy a gyakorlat teszi a mestert" - jelentette ki Steve Hinde, a prototípus-szoftver projektvezetője. "Sokat tárgyaltunk a bristoli médiatársaságokkal, és valamennyien egyetértettek abban, hogy a rendering komoly problémákat vet fel. Számunkra sokkal inkább érdekesnek, semmint problematikusnak tűnt a terület - óriási számítási teljesítmény kell hozzá, és a felső kategóriás hardverek, valamint a rendering szoftverek drága licencei miatt elég költségigényes is. Kitűnő lehetőséget kínált a közmű-jellegű számítástechnika, és azon belül is a hp UDC teszteléséhez."
Az animációs stúdiók általában több racknyi szervert tartanak fenn kizárólag rendering-feladatokra. A rajzfilmkészítés során azonban erősen hullámzik a kapacitásigény. Kapacitáscsúcs idején soha nincs elég szerver, a mélyponton pedig kihasználatlanul állnak a drága berendezések és rendering-szoftverek. A hp UDC dinamikus kapacitáselosztási képessége révén a 422 csúscsidőszakban is hozzá tudott jutni a szükséges többletkapacitáshoz, az igény visszaesésével pedig más feladatokra tudta átállítani a felszabaduló szervereket.
"Projektünk jól érzékelteti, miként ösztönözhetik a technikai újítások az igénybe vett kapacitás szerinti díjfizetést alkalmazó (pay-as-you-go), közmű-jellegű számítástechnikai szolgáltatások bevezetését" - mutatott rá John Sontag, a hp Labs globális UDC-installációkért felelős vezetője. "A modell a gáz- vagy az áramszolgáltatáshoz hasonló módon működik. A felhasználó szükség esetén több számítástechnikai erőforrást kapcsolhat be, és kizárólag az igénybe vett kapacitásért kell fizetnie. A UDC több szempontból is ideális infrastruktúra lehet az animációs piacon, hiszen a rajzfilmesek erősen változó szintű feldolgozási kapacitást igényelnek a filmkészítés különböző szakaszaiban. Ez pedig komoly üzleti lehetőség, tekintve, hogy a piac forgalma néhány éven belül akár az évi 50 milliárd dollárt is elérheti."
A hp nagy hagyományokkal rendelkezik az animációs szektorral folytatott együttműködés terén. Első értékesítési tranzakciója során, 1939-ben hangoszcillátorokat adott el a Walt Disney Studiosnak a "Fantázia" című rajzfilm elkészítéséhez. A társaság technológiai szövetségre lépett a Dreamworks SKG stúdióval, és központi szerepet játszott az első Oscar-díjjal jutalmazott rajzfilm, a 2002-ben forgatott "Shrek" technológiai hátterének kidolgozásában. A hp más filmek készítésében is részt vett, pl. "Szilaj: a vad völgy paripája", "Szindbád, a hét tenger legendája", és a még vetítés előtt álló "Shrek 2".
Rendkívüli sokoldalúsága folytán a hp UDC sokféle ágazatban felhasználható. Különösen a valós idejű kapacitás-átrendezést igénylő területeken ígér komoly előnyöket. A hp UDC az informatikai piac egyetlen ma kapható, adatközpontokhoz szánt, átfogó virtualizációs megoldása.
A hp Labs saját rendszerén belül a UDC négyszeres kapacitásbővülést eredményezett mindenféle pótlólagos hely- és munkaerőigény nélkül. Ez éves szinten több millió dollár megtakarítást jelent a szervezet számára. A hp Labs a UDC-t használja globális IT-infrastruktúrája konszolidálására, folyamatos kutatási tevékenysége támogatására, és napi rendszerességű informatikai feladatainak kezelésére. Tervei szerint a jövőben több egyetemmel és kutatólaborral (köztük a CERN néven ismert európai részecskefizikai laboratóriummal) is szeretné megosztani a UDC erőforrásait.
Az 1988-ban alapított 422 a televíziós műsorkészítő társaságok preferált tervezési és számítógépes grafikai partnere. Három Emmy díj birtokosa, négy ízben jelölték a British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) televíziós és filmművészeti díjra, és több nemzetközi fórumon részesült már szakmai elismerésben. Ügyfélkörében a legnagyobb brit televíziós csatornák mellett számos európai és amerikai szervezet (pl. a National Geographic TV, a The Discovery Channel és több független nemzetközi műsorkészítő társaság) is megtalálható.
A projekt jó példa arra, miként teszi lehetővé a hp Adaptive Enterprise architektúrájában központi szerepet játszó UDC rugalmassága a számítástechnikai erőforrások virtuális összehangolását, rendszerezését és menedzselését. A film a hp Labs Bristol kutatói által kifejlesztett és a létesítmény UDC rendszerén futó "közmű-jellegű" képalkotási szoftver prototípusával készült. Az alkalmazás kereskedelmi forgalomban kapható rendering szoftverekkel is képes együttműködni.
A rendering az a folyamat, amelynek során szín, fény, textúra és egyéb részletek hozzáadásával kész filmkockákká alakítják az animátorok által számítógépen készített "drótmodelleket". Ez a nagy teljesítményigényű, dedikált szerverek és speciális szoftverek segítségével végrehajtott feladat komoly beruházást követel a rajzfilmstúdiók részéről. A film egy másodperce 24 kockából áll össze, és a rendering során akár órákba is telhet egy-egy kocka elkészítése.
A hp közmű jellegű rendering szolgáltatásával a 422-nek 17 nap alatt sikerült elkészítenie a kiváló minőségű filmet - a UDC nélkül ez mintegy kilenc hónapot vett volna igénybe. A filmben végül felhasznált 2500 kockát 19 óra alatt, 72 db 1,4 GHz-es Intel Pentium® III processzor bevonásával készítették el. Ez több mint 130 kocka feldolgozását jelenti óránként.
A kép a címadó robotművészt ábrázolja ecsettel és festékpalettával a kézben
"A film bonyolultsága ellenére teljes mértékben sikerült kihasználnunk a UDC előnyeit. A rajzfilmkészítés végső stádiuma felé haladva, a teljesítményigény növekedésével párhuzamosan egyre több erőforrást tudtunk bevetni" - nyilatkozta Andy Power, a 422 animációs vezetője és a The Painter rendezője. A UDC-n futó hp-s fejlesztésű rendering szoftver kísérleti program, amely kereskedelmi forgalomban egyelőre nem kapható. Eredetileg a UDC-n futtatható különféle szolgáltatások létrehozására kifejlesztett SmartFrog technológia tesztelésére hozták létre. A hp Labs Bristol csapata olyan kísérleti szolgáltatást keresett, amelynek segítségével tesztelheti a SmartFrogot és a hp UDC-t.
"Meggyőződésünk, hogy a gyakorlat teszi a mestert" - jelentette ki Steve Hinde, a prototípus-szoftver projektvezetője. "Sokat tárgyaltunk a bristoli médiatársaságokkal, és valamennyien egyetértettek abban, hogy a rendering komoly problémákat vet fel. Számunkra sokkal inkább érdekesnek, semmint problematikusnak tűnt a terület - óriási számítási teljesítmény kell hozzá, és a felső kategóriás hardverek, valamint a rendering szoftverek drága licencei miatt elég költségigényes is. Kitűnő lehetőséget kínált a közmű-jellegű számítástechnika, és azon belül is a hp UDC teszteléséhez."
Az animációs stúdiók általában több racknyi szervert tartanak fenn kizárólag rendering-feladatokra. A rajzfilmkészítés során azonban erősen hullámzik a kapacitásigény. Kapacitáscsúcs idején soha nincs elég szerver, a mélyponton pedig kihasználatlanul állnak a drága berendezések és rendering-szoftverek. A hp UDC dinamikus kapacitáselosztási képessége révén a 422 csúscsidőszakban is hozzá tudott jutni a szükséges többletkapacitáshoz, az igény visszaesésével pedig más feladatokra tudta átállítani a felszabaduló szervereket.
"Projektünk jól érzékelteti, miként ösztönözhetik a technikai újítások az igénybe vett kapacitás szerinti díjfizetést alkalmazó (pay-as-you-go), közmű-jellegű számítástechnikai szolgáltatások bevezetését" - mutatott rá John Sontag, a hp Labs globális UDC-installációkért felelős vezetője. "A modell a gáz- vagy az áramszolgáltatáshoz hasonló módon működik. A felhasználó szükség esetén több számítástechnikai erőforrást kapcsolhat be, és kizárólag az igénybe vett kapacitásért kell fizetnie. A UDC több szempontból is ideális infrastruktúra lehet az animációs piacon, hiszen a rajzfilmesek erősen változó szintű feldolgozási kapacitást igényelnek a filmkészítés különböző szakaszaiban. Ez pedig komoly üzleti lehetőség, tekintve, hogy a piac forgalma néhány éven belül akár az évi 50 milliárd dollárt is elérheti."
A hp nagy hagyományokkal rendelkezik az animációs szektorral folytatott együttműködés terén. Első értékesítési tranzakciója során, 1939-ben hangoszcillátorokat adott el a Walt Disney Studiosnak a "Fantázia" című rajzfilm elkészítéséhez. A társaság technológiai szövetségre lépett a Dreamworks SKG stúdióval, és központi szerepet játszott az első Oscar-díjjal jutalmazott rajzfilm, a 2002-ben forgatott "Shrek" technológiai hátterének kidolgozásában. A hp más filmek készítésében is részt vett, pl. "Szilaj: a vad völgy paripája", "Szindbád, a hét tenger legendája", és a még vetítés előtt álló "Shrek 2".
Rendkívüli sokoldalúsága folytán a hp UDC sokféle ágazatban felhasználható. Különösen a valós idejű kapacitás-átrendezést igénylő területeken ígér komoly előnyöket. A hp UDC az informatikai piac egyetlen ma kapható, adatközpontokhoz szánt, átfogó virtualizációs megoldása.
A hp Labs saját rendszerén belül a UDC négyszeres kapacitásbővülést eredményezett mindenféle pótlólagos hely- és munkaerőigény nélkül. Ez éves szinten több millió dollár megtakarítást jelent a szervezet számára. A hp Labs a UDC-t használja globális IT-infrastruktúrája konszolidálására, folyamatos kutatási tevékenysége támogatására, és napi rendszerességű informatikai feladatainak kezelésére. Tervei szerint a jövőben több egyetemmel és kutatólaborral (köztük a CERN néven ismert európai részecskefizikai laboratóriummal) is szeretné megosztani a UDC erőforrásait.
Az 1988-ban alapított 422 a televíziós műsorkészítő társaságok preferált tervezési és számítógépes grafikai partnere. Három Emmy díj birtokosa, négy ízben jelölték a British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) televíziós és filmművészeti díjra, és több nemzetközi fórumon részesült már szakmai elismerésben. Ügyfélkörében a legnagyobb brit televíziós csatornák mellett számos európai és amerikai szervezet (pl. a National Geographic TV, a The Discovery Channel és több független nemzetközi műsorkészítő társaság) is megtalálható.