JohnnyCage
Egyre nő a pénzügyi szakadék a játékkiadók között
Alig egy évvel ezelőtt az elemzők még, mint végtelen pénzforrást látták maguk előtt a videójáték ipart. A piaci kép azóta drasztikusan megváltozott, és bár egyes cégek helyzete továbbra is stabil, számos játékkiadó helyzete egyre nehezebbé válik.
Az évi 30 milliárd dolláros bevételt termelő videójáték piac az idei évben jelentős változásokat hozott. Amíg egyes cégek sikeres játékaiknak köszönhetően megerősödtek, a toplistás játékkal nem büszkélkedő cégek anyagi helyzete megingott.
Az Activision, amely a közelmúltban még a második legnagyobb játékkiadó címét viselte, a napokban a vártnál kedvezőtlenebbül alakuló eredményeire figyelmeztette a befektetőket. Ezzel egyidőben a Take-Two elsősorban rendkívül sikeres "Grand Cheft Auto: Vice City" elnevezésű játékszoftverének köszönhetően megelőzte a társaságot.
Az elemzők a Microsoft Xbox és Nintendo GameCube játékszoftverek kiadását követően a videójáték piac virágzására számítottak, jelenleg azonban úgy tűnik, hogy a játékkiadók többsége a fennmaradásért küzd. "Az idei karácsonyi időszak az erőviszonyok körvonalazódását hozta. Az Electronic Arts és a Take-Two szárnyal, amíg a többiek egyre lejjebb sodródnak a lejtőn" - mondta Mike Wallace, a UBS Warburg elemzője.
"Jelenleg úgy tűnik, hogy a viszonylag jelentéktelenebb játékprogramok iránt rendkívül gyenge kereslet mutatkozik, ezért a legtöbb kiadó nem tud várakozásainak megfelelően teljesíteni" - mondta Jeetil Patel, a Deutsche Bank Securities elemzője. Ami a részvényárfolyamokat illeti, az idei évben csak az Electronic Arts, és a Take-Two tudott növekedést elérni.
A teljesen eltérő eredményeket egyes szakértők részben a kiskereskedők hozzáállásával magyarázzák. Egyes játékszoftver szaküzletek újabban ugyanis csak néhány darabot rendelnek az egyes játékokból, és később csak azokból adnak le utánrendelést, amelyek iránt nagy volt a kereslet. Ezzel a "kisebb" játékok kiadói háttérbe szorulnak, és bevételeik a legtöbb esetben még a fejlesztési költségeket sem fedezik.
"Véleményünk szerint az interaktív szórakoztatóipar egyre inkább egy sikerorientált üzletággá válik, amelyet néhány domináns cég irányít népszerű játéksorozataival" - mondta Patel. "Bár ebből a trendből mind az Electronic Arts, mind az Activision előnyt szerezhet, az előbbi cég az egyetlen, amely kifejezetten a népszerű sorozatokra koncentrál" - tette hozzá az elemző.
Az évi 30 milliárd dolláros bevételt termelő videójáték piac az idei évben jelentős változásokat hozott. Amíg egyes cégek sikeres játékaiknak köszönhetően megerősödtek, a toplistás játékkal nem büszkélkedő cégek anyagi helyzete megingott.
Az Activision, amely a közelmúltban még a második legnagyobb játékkiadó címét viselte, a napokban a vártnál kedvezőtlenebbül alakuló eredményeire figyelmeztette a befektetőket. Ezzel egyidőben a Take-Two elsősorban rendkívül sikeres "Grand Cheft Auto: Vice City" elnevezésű játékszoftverének köszönhetően megelőzte a társaságot.
Az elemzők a Microsoft Xbox és Nintendo GameCube játékszoftverek kiadását követően a videójáték piac virágzására számítottak, jelenleg azonban úgy tűnik, hogy a játékkiadók többsége a fennmaradásért küzd. "Az idei karácsonyi időszak az erőviszonyok körvonalazódását hozta. Az Electronic Arts és a Take-Two szárnyal, amíg a többiek egyre lejjebb sodródnak a lejtőn" - mondta Mike Wallace, a UBS Warburg elemzője.
"Jelenleg úgy tűnik, hogy a viszonylag jelentéktelenebb játékprogramok iránt rendkívül gyenge kereslet mutatkozik, ezért a legtöbb kiadó nem tud várakozásainak megfelelően teljesíteni" - mondta Jeetil Patel, a Deutsche Bank Securities elemzője. Ami a részvényárfolyamokat illeti, az idei évben csak az Electronic Arts, és a Take-Two tudott növekedést elérni.
A teljesen eltérő eredményeket egyes szakértők részben a kiskereskedők hozzáállásával magyarázzák. Egyes játékszoftver szaküzletek újabban ugyanis csak néhány darabot rendelnek az egyes játékokból, és később csak azokból adnak le utánrendelést, amelyek iránt nagy volt a kereslet. Ezzel a "kisebb" játékok kiadói háttérbe szorulnak, és bevételeik a legtöbb esetben még a fejlesztési költségeket sem fedezik.
"Véleményünk szerint az interaktív szórakoztatóipar egyre inkább egy sikerorientált üzletággá válik, amelyet néhány domináns cég irányít népszerű játéksorozataival" - mondta Patel. "Bár ebből a trendből mind az Electronic Arts, mind az Activision előnyt szerezhet, az előbbi cég az egyetlen, amely kifejezetten a népszerű sorozatokra koncentrál" - tette hozzá az elemző.