SG.hu
A Samsung új 30 000 dolláros tévéje megmutatja merre tart a vállalat termékpalettája
A dél-koreai technológiai óriáscég bemutatta 115 collos (azaz 292 cm képátlójú) 4K tévéjét, amely teljesen új Micro RGB háttérvilágítási rendszerrel rendelkezik, amelynek köszönhetően a készülék a mai legjobb modelleknél is szélesebb színskálát képes megjeleníteni. De az árnak köszönhetően - amely a kijelző hatalmas méretéből és a vállalat által „forradalmi technológiának” nevezett megoldásból adódik - a legtöbb ember valószínűleg nem fogja otthonában élvezni a Samsung első Micro RGB tévéjét.
Ez azonban idővel változhat. A Samsung kisebb, olcsóbb Micro RGB tévéket készít elő, amelyek ugyanazt a technológiát használják - mondta SW Yong, a Samsung vizuális kijelző üzletágának elnöke. "Reméljük a jövőben piacra dobhatunk 98 és 75 collos modelleket” – mondta, hozzátéve, hogy még neki sincs olyan nagy nappalija, amelybe beférne egy 115 collos tévé. "Ezzel azt is reméljük, hogy növeljük a termék hozzáférhetőségét a átlagos fogyasztók számára, és különböző árkategóriákat kínálunk.” Ezek a kisebb készülékek valószínűleg továbbra is lényegesen drágábbak lesznek, mint a vállalat mainstream tévékészülékei, és a Samsung nem árulta el, hogy a Micro RGB háttérvilágítás beépítésre kerül-e ezekbe a modellekbe.
Az ultranagy tévék egyre népszerűbbek a fogyasztók körében. Mind a gyártók, mind a kiskereskedők azt közlik, hogy a vásárlók sokkal inkább a hatalmas képernyőket választják a szerényebb 55 vagy 65 collos méretek helyett. A 80 collosnál nagyobb tévékészülékek szállítása 24,5%-kal nőtt 2024 negyedik negyedévében az Omdia kutatócég szerint, így ez lett a leggyorsabban növekvő szegmens. Érdemes megjegyezni, hogy ezen óriási tévékészülékek ára a Samsung gigászának töredéke, mivel hagyományosabb kijelzőtechnológiát használnak.
Az LCD tévék háttérvilágítása általában fehér vagy kék. Ezek a LED-ek színes szűrőn keresztül sugározzák a fényt, hogy a képernyőn látható színeket előállítsák. Az elmúlt néhány évben a Samsung, a Hisense és a TCL Technology Group tévégyártók egyre kisebb méretűre csökkentették ezeket a fényforrásokat, és egyre többet zsúfoltak be a tévékbe, hogy erőteljesebb képet, mélyebb feketéket és nagyobb kontrasztot érjenek el.
A Micro RGB technológiával a Samsung felrázza ezt a formulát különálló piros, zöld és kék háttérvilágítással, amely a vállalat szerint „ultratiszta színeket” képes generálni, amelyek még szélesebb színskálát fednek le, mint a vállalat egyéb készülékei. Figyelembe véve, hogy ezek a tévék már most is milyen élénkek, ez lenyűgöző eredmény. A Samsung néhány versenytársa - köztük a Sony és a TCL - már kifejlesztett a Micro RGB-hez hasonló háttérvilágítási technológiákat.
Persze az új megközelítésnek is vannak hátrányai. A Micro RGB-készülékek nem tudják felvenni a versenyt az OLED-televíziók mély feketéjével, amelyek háttérvilágítás nélküli, önkibocsátó pixeleket használnak. "Úgy gondolom, hogy az OLED-technológia és a Micro RGB-technológia még nagyon sokáig egymás mellett fog létezni, mert mindkettőnek megvannak a maga előnyei” - mondta Yong. A Samsung 2025-ös televíziós kínálatában több OLED-modell is szerepel.
A Micro RGB teljesen más technológia, mint a MicroLED, amelyet különböző tévékészülék-gyártók évek óta szerepeltetnek az iparág legnagyobb kiállításán, a Consumer Electronics Show-n. A MicroLED-et az OLED lehetséges utódjaként tartják számon, és sok hasonló előnnyel rendelkezik, ráadásul nagyobb a fényereje, moduláris a kialakítása és hosszabb az élettartama. A Samsung már több éve kínál MicroLED tévéket, de a túlzottan magas árak - egyes méreteknél több mint 200 000 dollár - miatt ezek a modellek az átlagos fogyasztók számára elérhetetlenek. Ez valószínűleg nem fog hamarosan megváltozni.
A tévék vásárlóinak túlnyomó többsége a közeljövőben biztosan jobban jár a Samsung mainstream tévékínálatával, amelyben megtalálhatók a képminőséget előtérbe helyező modellek - mint az OLED-ek és a vállalat Neo QLED sorozata - és mások, amelyek a stílusra koncentrálnak. (Ilyen a Frame, amely a tévé tétlen állapotában műalkotásokat jelenít meg.)
A Samsung 2006 óta vezeti a globális tévékészülék piacot, azonban olyan versenytársak, mint a Hisense és a TCL, az elmúlt években jelentős értékesítési növekedést értek el azzal, hogy kiváló képminőségű tévékészülékeket kínáltak, amelyek megemelték a fogyasztók elvárásait. Riválisaival együtt a Samsung is erőfeszítéseket tett a mesterséges intelligencia funkciók integrálására tévékészülék-kínálatába. Eleinte ezek a funkciók a videó és az audio minőségének javítását szolgálták, anélkül, hogy a felhasználóknak bonyolult beállításokat kellett volna módosítaniuk. Ma azonban a tévék már kifinomultabb hangutasításokat is támogatnak; például egy film vagy tévéműsor ajánlásának kérése sokkal természetesebbnek tűnik, mint egy-két évvel ezelőtt.
"Azt látjuk, és azt várjuk, hogy a tévéképernyő interaktív párbeszédet fog tudni folytatni a fogyasztóinkkal” - mondta Yong. "Hogy felkészüljünk ezekre a változásokra, szorosan együttműködünk a nagy technológiai vállalatokkal, hogy mindannyian újszerű élményeket tudjunk nyújtani fogyasztóinknak.” Augusztus végén a Microsoft elindította a Copilot alkalmazást a Samsung legújabb készülékeihez egy a képernyőn megjelenő barátságos avatár formájában.
A vizuális élmény is tovább fejlődhet. Néhány házimozi-rajongó csalódására a vállalat régóta tartózkodik attól, hogy televízióiban a Dolby Vision nevű, nagy dinamikatartományú videóformátumot kínálja. A Samsung helyette az HDR10+ nyílt szabványt részesíti előnyben, amely hasonló eredményeket nyújt, és széles tartalomválasztékkal érhető el. "Ha a fogyasztók erőteljesen preferálják a Dolby-t, természetesen aktívan megvizsgáljuk ezt a lehetőséget” - mondta Yong. Éppen ezen a héten mutatta be a Dolby a Dolby Vision 2-t, de az eredeti verzióhoz hasonlóan a Samsung nem jelezte, hogy támogatni fogja azt.
Ez azonban idővel változhat. A Samsung kisebb, olcsóbb Micro RGB tévéket készít elő, amelyek ugyanazt a technológiát használják - mondta SW Yong, a Samsung vizuális kijelző üzletágának elnöke. "Reméljük a jövőben piacra dobhatunk 98 és 75 collos modelleket” – mondta, hozzátéve, hogy még neki sincs olyan nagy nappalija, amelybe beférne egy 115 collos tévé. "Ezzel azt is reméljük, hogy növeljük a termék hozzáférhetőségét a átlagos fogyasztók számára, és különböző árkategóriákat kínálunk.” Ezek a kisebb készülékek valószínűleg továbbra is lényegesen drágábbak lesznek, mint a vállalat mainstream tévékészülékei, és a Samsung nem árulta el, hogy a Micro RGB háttérvilágítás beépítésre kerül-e ezekbe a modellekbe.
Az ultranagy tévék egyre népszerűbbek a fogyasztók körében. Mind a gyártók, mind a kiskereskedők azt közlik, hogy a vásárlók sokkal inkább a hatalmas képernyőket választják a szerényebb 55 vagy 65 collos méretek helyett. A 80 collosnál nagyobb tévékészülékek szállítása 24,5%-kal nőtt 2024 negyedik negyedévében az Omdia kutatócég szerint, így ez lett a leggyorsabban növekvő szegmens. Érdemes megjegyezni, hogy ezen óriási tévékészülékek ára a Samsung gigászának töredéke, mivel hagyományosabb kijelzőtechnológiát használnak.
Az LCD tévék háttérvilágítása általában fehér vagy kék. Ezek a LED-ek színes szűrőn keresztül sugározzák a fényt, hogy a képernyőn látható színeket előállítsák. Az elmúlt néhány évben a Samsung, a Hisense és a TCL Technology Group tévégyártók egyre kisebb méretűre csökkentették ezeket a fényforrásokat, és egyre többet zsúfoltak be a tévékbe, hogy erőteljesebb képet, mélyebb feketéket és nagyobb kontrasztot érjenek el.
A Micro RGB technológiával a Samsung felrázza ezt a formulát különálló piros, zöld és kék háttérvilágítással, amely a vállalat szerint „ultratiszta színeket” képes generálni, amelyek még szélesebb színskálát fednek le, mint a vállalat egyéb készülékei. Figyelembe véve, hogy ezek a tévék már most is milyen élénkek, ez lenyűgöző eredmény. A Samsung néhány versenytársa - köztük a Sony és a TCL - már kifejlesztett a Micro RGB-hez hasonló háttérvilágítási technológiákat.
Persze az új megközelítésnek is vannak hátrányai. A Micro RGB-készülékek nem tudják felvenni a versenyt az OLED-televíziók mély feketéjével, amelyek háttérvilágítás nélküli, önkibocsátó pixeleket használnak. "Úgy gondolom, hogy az OLED-technológia és a Micro RGB-technológia még nagyon sokáig egymás mellett fog létezni, mert mindkettőnek megvannak a maga előnyei” - mondta Yong. A Samsung 2025-ös televíziós kínálatában több OLED-modell is szerepel.
A Micro RGB teljesen más technológia, mint a MicroLED, amelyet különböző tévékészülék-gyártók évek óta szerepeltetnek az iparág legnagyobb kiállításán, a Consumer Electronics Show-n. A MicroLED-et az OLED lehetséges utódjaként tartják számon, és sok hasonló előnnyel rendelkezik, ráadásul nagyobb a fényereje, moduláris a kialakítása és hosszabb az élettartama. A Samsung már több éve kínál MicroLED tévéket, de a túlzottan magas árak - egyes méreteknél több mint 200 000 dollár - miatt ezek a modellek az átlagos fogyasztók számára elérhetetlenek. Ez valószínűleg nem fog hamarosan megváltozni.
A tévék vásárlóinak túlnyomó többsége a közeljövőben biztosan jobban jár a Samsung mainstream tévékínálatával, amelyben megtalálhatók a képminőséget előtérbe helyező modellek - mint az OLED-ek és a vállalat Neo QLED sorozata - és mások, amelyek a stílusra koncentrálnak. (Ilyen a Frame, amely a tévé tétlen állapotában műalkotásokat jelenít meg.)
A Samsung 2006 óta vezeti a globális tévékészülék piacot, azonban olyan versenytársak, mint a Hisense és a TCL, az elmúlt években jelentős értékesítési növekedést értek el azzal, hogy kiváló képminőségű tévékészülékeket kínáltak, amelyek megemelték a fogyasztók elvárásait. Riválisaival együtt a Samsung is erőfeszítéseket tett a mesterséges intelligencia funkciók integrálására tévékészülék-kínálatába. Eleinte ezek a funkciók a videó és az audio minőségének javítását szolgálták, anélkül, hogy a felhasználóknak bonyolult beállításokat kellett volna módosítaniuk. Ma azonban a tévék már kifinomultabb hangutasításokat is támogatnak; például egy film vagy tévéműsor ajánlásának kérése sokkal természetesebbnek tűnik, mint egy-két évvel ezelőtt.
"Azt látjuk, és azt várjuk, hogy a tévéképernyő interaktív párbeszédet fog tudni folytatni a fogyasztóinkkal” - mondta Yong. "Hogy felkészüljünk ezekre a változásokra, szorosan együttműködünk a nagy technológiai vállalatokkal, hogy mindannyian újszerű élményeket tudjunk nyújtani fogyasztóinknak.” Augusztus végén a Microsoft elindította a Copilot alkalmazást a Samsung legújabb készülékeihez egy a képernyőn megjelenő barátságos avatár formájában.
A vizuális élmény is tovább fejlődhet. Néhány házimozi-rajongó csalódására a vállalat régóta tartózkodik attól, hogy televízióiban a Dolby Vision nevű, nagy dinamikatartományú videóformátumot kínálja. A Samsung helyette az HDR10+ nyílt szabványt részesíti előnyben, amely hasonló eredményeket nyújt, és széles tartalomválasztékkal érhető el. "Ha a fogyasztók erőteljesen preferálják a Dolby-t, természetesen aktívan megvizsgáljuk ezt a lehetőséget” - mondta Yong. Éppen ezen a héten mutatta be a Dolby a Dolby Vision 2-t, de az eredeti verzióhoz hasonlóan a Samsung nem jelezte, hogy támogatni fogja azt.