SG.hu
Böngészőt készít az OpenAI
Az OpenAI közel áll egy mesterséges intelligenciával működő webböngésző kiadásához, amely a piacot uraló Google Chrome kihívója lesz.
A böngésző a tervek szerint a következő hetekben kerül piacra, és célja, hogy a mesterséges intelligencia segítségével alapvetően megváltoztassa a fogyasztók webböngészési szokásait. Az OpenAI így közvetlenebb hozzáférést kap a Google sikerének egyik sarokkövéhez: a felhasználói adatokhoz. Ha a ChatGPT heti 500 millió aktív felhasználóját sikerül rávenni a használatára, az OpenAI böngészője nyomást gyakorolhat a rivális Google reklámpénz-csatornájának egyik kulcsfontosságú elemére.
A Chrome fontos pillére az Alphabet hirdetési üzletágának, amely a bevételek közel háromnegyedét teszi ki, mivel a Chrome felhasználói információkkal segíti az Alphabet-et a hirdetések hatékonyabb és jövedelmezőbb célzásban, valamint módot ad a Google-nek arra, hogy a keresési forgalmat alapértelmezetten a saját motorjára irányítsa. Az OpenAI böngészőjét úgy tervezték, hogy a felhasználói interakciók egy részét egy ChatGPT-szerű natív csevegőfelületen belül tartsa ahelyett, hogy weboldalakra kattintana. Az OpenAI azért döntött úgy, hogy saját böngészőt készít, nem pedig egyszerűen egy másik vállalat böngészőjének „plug-injét”, hogy nagyobb kontrollt gyakorolhasson az általa gyűjthető adatok felett.
A böngésző az OpenAI szélesebb körű stratégiájának része, amelynek célja, hogy szolgáltatásait a fogyasztók személyes és munkahelyi életébe is beleszője. A webböngésző lehetővé tenné az OpenAI számára, hogy közvetlenül a böngészési élménybe integrálja MI-ügynök termékeit, például az Operator-t, lehetővé téve a böngésző számára, hogy a felhasználó nevében feladatokat végezzen. A böngésző hozzáférése a felhasználó webes tevékenységéhez ideális platformot jelentene az MI „ügynökök” számára, amelyek közvetlenül az általuk használt weboldalakon belül tudnának a felhasználó nevében műveleteket végezni, például foglalásokat vagy űrlapokat kitölteni.
A Sam Altman által vezetett OpenAI 2022 végén indított ChatGPT nevű mesterséges intelligencia chatbotjával felforgatta a technológiai ipart. A kezdeti sikerek után az OpenAI kemény konkurenciával nézett szembe, többek között a Google és az Anthropic cégekkel, és új növekedési területeket keres. Májusban az OpenAI bejelentette, hogy belép a hardverek területére, 6,5 milliárd dollárt fizetve az io, egy MI-eszközöket fejlesztő startup megvásárlásáért az Apple korábbi dizájnfőnökétől, Jony Ive-tól.
Az OpenAI-nak nem lesz könnyű dolga. A Google Chrome-ot több mint 3 milliárd ember használja, és a StatCounter webelemző cég szerint jelenleg a világ böngészőpiacának több mint kétharmadát birtokolja. Az Apple második helyezett Safarija 16%-os részesedéssel messze le van mögötte maradva. A múlt hónapban az OpenAI közölte, hogy 3 millió fizető üzleti felhasználója van a ChatGPT-nek. Érdekesség, hogy az OpenAI böngészője a Chromiumra, a Google saját nyílt forráskódú böngészőkódjára épül ugyanúgy, mint a Microsoft Edge vagy az Opera. (Az OpenAI tavaly alkalmazta a Google két régi alelnökét, akik a Google Chrome-ot fejlesztő eredeti csapat tagjai voltak.)
A Chrome szerepe a felhasználói információk szolgáltatásában, amelyek segítségével az Alphabet hatékonyabban és nyereségesebben tudja megcélozni a hirdetéseket, olyan sikeresnek bizonyult, hogy az Igazságügyi Minisztérium követeli a Chrome leválasztását, miután egy amerikai bíró tavaly úgy döntött, hogy a Google anyavállalat jogellenes monopóliummal rendelkezik az online keresésben. Az OpenAI egyik vezetője áprilisban azt vallotta, hogy a vállalatot érdekelné a Chrome megvásárlása, ha a trösztellenes hatóságok sikerrel kényszerítenék ki az eladást. A Google nem kínálta eladásra a Chrome-ot. A vállalat közölte, hogy fellebbezni kíván a monopóliumát megállapító ítélet ellen.
A böngésző a tervek szerint a következő hetekben kerül piacra, és célja, hogy a mesterséges intelligencia segítségével alapvetően megváltoztassa a fogyasztók webböngészési szokásait. Az OpenAI így közvetlenebb hozzáférést kap a Google sikerének egyik sarokkövéhez: a felhasználói adatokhoz. Ha a ChatGPT heti 500 millió aktív felhasználóját sikerül rávenni a használatára, az OpenAI böngészője nyomást gyakorolhat a rivális Google reklámpénz-csatornájának egyik kulcsfontosságú elemére.
A Chrome fontos pillére az Alphabet hirdetési üzletágának, amely a bevételek közel háromnegyedét teszi ki, mivel a Chrome felhasználói információkkal segíti az Alphabet-et a hirdetések hatékonyabb és jövedelmezőbb célzásban, valamint módot ad a Google-nek arra, hogy a keresési forgalmat alapértelmezetten a saját motorjára irányítsa. Az OpenAI böngészőjét úgy tervezték, hogy a felhasználói interakciók egy részét egy ChatGPT-szerű natív csevegőfelületen belül tartsa ahelyett, hogy weboldalakra kattintana. Az OpenAI azért döntött úgy, hogy saját böngészőt készít, nem pedig egyszerűen egy másik vállalat böngészőjének „plug-injét”, hogy nagyobb kontrollt gyakorolhasson az általa gyűjthető adatok felett.
A böngésző az OpenAI szélesebb körű stratégiájának része, amelynek célja, hogy szolgáltatásait a fogyasztók személyes és munkahelyi életébe is beleszője. A webböngésző lehetővé tenné az OpenAI számára, hogy közvetlenül a böngészési élménybe integrálja MI-ügynök termékeit, például az Operator-t, lehetővé téve a böngésző számára, hogy a felhasználó nevében feladatokat végezzen. A böngésző hozzáférése a felhasználó webes tevékenységéhez ideális platformot jelentene az MI „ügynökök” számára, amelyek közvetlenül az általuk használt weboldalakon belül tudnának a felhasználó nevében műveleteket végezni, például foglalásokat vagy űrlapokat kitölteni.
A Sam Altman által vezetett OpenAI 2022 végén indított ChatGPT nevű mesterséges intelligencia chatbotjával felforgatta a technológiai ipart. A kezdeti sikerek után az OpenAI kemény konkurenciával nézett szembe, többek között a Google és az Anthropic cégekkel, és új növekedési területeket keres. Májusban az OpenAI bejelentette, hogy belép a hardverek területére, 6,5 milliárd dollárt fizetve az io, egy MI-eszközöket fejlesztő startup megvásárlásáért az Apple korábbi dizájnfőnökétől, Jony Ive-tól.
Az OpenAI-nak nem lesz könnyű dolga. A Google Chrome-ot több mint 3 milliárd ember használja, és a StatCounter webelemző cég szerint jelenleg a világ böngészőpiacának több mint kétharmadát birtokolja. Az Apple második helyezett Safarija 16%-os részesedéssel messze le van mögötte maradva. A múlt hónapban az OpenAI közölte, hogy 3 millió fizető üzleti felhasználója van a ChatGPT-nek. Érdekesség, hogy az OpenAI böngészője a Chromiumra, a Google saját nyílt forráskódú böngészőkódjára épül ugyanúgy, mint a Microsoft Edge vagy az Opera. (Az OpenAI tavaly alkalmazta a Google két régi alelnökét, akik a Google Chrome-ot fejlesztő eredeti csapat tagjai voltak.)
A Chrome szerepe a felhasználói információk szolgáltatásában, amelyek segítségével az Alphabet hatékonyabban és nyereségesebben tudja megcélozni a hirdetéseket, olyan sikeresnek bizonyult, hogy az Igazságügyi Minisztérium követeli a Chrome leválasztását, miután egy amerikai bíró tavaly úgy döntött, hogy a Google anyavállalat jogellenes monopóliummal rendelkezik az online keresésben. Az OpenAI egyik vezetője áprilisban azt vallotta, hogy a vállalatot érdekelné a Chrome megvásárlása, ha a trösztellenes hatóságok sikerrel kényszerítenék ki az eladást. A Google nem kínálta eladásra a Chrome-ot. A vállalat közölte, hogy fellebbezni kíván a monopóliumát megállapító ítélet ellen.