SG.hu

Az Apple és a Meta is fellebbez az általuk kapott EU bírságok ellen

Mindkét cég jogi lépéseket tesz a Bizottság jogsértési megállapításainak megváltoztatása érdekében.

Az Apple és a Meta is fellebbezést nyújtott be a Bizottság korábbi, a digitális piacokról szóló uniós törvény (DMA) szerinti jogsértési megállapításai ellen - ez egy jelentős végrehajtási eljárás, amelynek következtében a két un. kapuőr összesen 700 millió eurós bírságot kapott. Márciusban az iPhone-gyártóját 500 millió eurós bírsággal sújtották az EU nagyszabású technológiai szabályzata alapján, miután az uniós végrehajtó testület megállapította, hogy nem engedélyezte a fejlesztőknek, hogy a felhasználókat a saját mobilalkalmazás-piacterén kívüli ajánlatokra irányítsák. Ez az úgynevezett "anti-steering" a DMA értelmében illegális gyakorlat.

"Ma benyújtottuk a fellebbezésünket, mert úgy véljük, hogy az Európai Bizottság döntése - és a példátlan bírságuk - messze túlmutat azon, amit a törvény előír" - mondta az Apple szóvivője. "A Bizottság előírja, hogyan működtessük az áruházunkat, és olyan üzleti feltételeket kényszerít ki, amelyek zavaróak a fejlesztők számára és rosszat tesznek a felhasználóknak" - olvasható az Apple közleményében. A technológiai óriás júniusban változtatásokat vezetett be App Store-jában annak érdekében, hogy elkerülje a Bizottság további bírságait - amely napi bírságokat szabhat ki a folyamatos meg nem felelés esetén. "A júniusi változtatásokat azért vezettük be, hogy elkerüljük a napi büntető bírságokat, és a tényeket meg fogjuk osztani a bírósággal" - tette hozzá az Apple szóvivője.

Márciusban a Bizottság azt is megállapította, hogy a Meta megsértette a DMA-t a "fizet vagy beleegyezik" hirdetési gyakorlatával kapcsolatban - ezt a változást a közösségi médiaóriás még 2023 novemberében kezdte alkalmazni a Facebook és az Instagram esetében. A Meta szóvivője hétfőn megerősítette, hogy a vállalat ma reggel nyújtotta be fellebbezését a DMA döntése ellen. A közösségi médiaóriás a múlt héten a blogján írva támadta a Bizottság DMA-határozatát, azt állítva, hogy annak megállapítása "téves és jogellenes".

A Meta a Bizottság DMA-vizsgálatának ideje alatt módosította az Európában kínált hirdetési modelljét. A cég 2024 novemberében bejelentette, hogy kevesebb személyes adatot fog felhasználni a hirdetések célzásához azoknál a felhasználóknál, akik nem hajlandóak havi díjat fizetni a közösségi hálózatainak reklámmentes változataihoz való hozzáférésért. Azóta azt állította, hogy ez a "kevésbé személyre szabott" hirdetési modell elegendő ahhoz, hogy megfeleljen a DMA azon követelményeinek, amelyek szerint a felhasználók beleegyezését kell kérni az adataik reklámcélú felhasználásához - a Bizottság azonban még nem erősítette meg álláspontját a Meta módosított hirdetési modelljéről.

Júniusban a Meta bejelentette, hogy további változtatásokat eszközölt a jelenlegi fizetős vagy beleegyezéses ajánlatán - módosította a szövegezést és a tervezési folyamatot, amelyet az emberek látnak, amikor arra kérik őket, hogy válasszák ki, hogyan kívánnak hozzáférni az alkalmazásaihoz. A Bizottság azóta ezeket a változtatásokat kisebb jelentőségűnek nevezte.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!