SG.hu

Az OpenAI elképesztő növekedése kihívásokat rejt magában

Az 1 milliárd felhasználó felé száguldva az MI vállalatnak ideje lenne elmagyaráznia, hogy pontosan mire is való a ChatGPT.

Bármilyen hatással is lesz végül az OpenAI és az általa megalkotni kívánt emberi szintű mesterséges intelligencia a világunkra, egy bejegyzést máris magáénak tudhat a történelemkönyvekben: soha egyetlen más vállalat sem épített még ilyen gyorsan fogyasztói internetbirodalmat. A Google-nek 13 évbe telt, mire elérte az 1 milliárd felhasználót, míg a Facebook ugyanezt a mérföldkövet nyolc év alatt érte el. A ChatGPT sikerének köszönhetően az OpenAI jó úton halad, hogy három év alatt elérje ezt a célt.

A sebesség még a vezetőket is meglepte. Egészen a közelmúltig kitartottak amellett, hogy a fő céljuk az, hogy a vállalatot egy olyan mesterséges intelligencia platformmá alakítsák, amelyhez más vállalkozások csatlakozhatnak, nem pedig egy önálló fogyasztói vállalattá. Sam Altman vezérigazgató azonban a múlt héten azt mondta, hogy közönségük néhány hét alatt megduplázódott, és most már a világ lakosságának tizedét teszi ki. Ez elképesztő. A ChatGPT csak tavaly augusztusban lépte át a heti 200 millió látogatót. A gyors növekedés miatt a vállalatnak kevés ideje maradt arra, hogy foglalkozzon a fogyasztói internetes cégek legalapvetőbb kérdéseivel.

Az egyik ilyen kérdés: hogyan tudja az OpenAI fenntartani a felhasználók figyelmét, amikor óriási riválisai irányítják a digitális terjesztés fő csatornáit? A Meta hatalmas, foglyul ejtett közönséggel rendelkezik olyan hálózatokon, mint a WhatsApp és az Instagram. Az Apple-nek ott van az iPhone. Miközben ezek a vállalatok a saját, mindenre alkalmas fogyasztói mesterséges intelligenciáikat népszerűsítik, az OpenAI-nak ugyanazzal a kihívással kell szembenéznie, amellyel a Google-nek is szembe kellett néznie a kezdeti időkben: a felhasználókkal való közvetlen kapcsolat fenntartásával. (A Google esetében a fenyegetést a Microsoft Windows jelentette, amely akkoriban uralta a számítástechnikai világot).

Az OpenAI legalább az Apple-lel tavaly kötött figyelemfelkeltő forgalmazási megállapodásra hivatkozhat. Ennek értelmében az Apple Siri felajánlja, hogy átad bizonyos felhasználói lekérdezéseket a ChatGPT-nek, ha ő maga nem tud rájuk válaszolni. Feltéve azonban, hogy az Apple túl tud lépni a közelmúltbeli kudarcon, amely késleltette saját MI-szolgáltatásainak teljes körű bevezetését, úgy tűnik, hogy ez csak ideiglenes megállapodásnak tűnik. Az OpenAI-nak saját eszközökkel és szoftverekkel kell majd előállnia, hogy megkerülje ezeket az akadályokat.

A Google, amely a kezdeti években ugyanezzel a problémával szembesült, a Microsoft alternatívájaként létrehozta a Chrome böngészőt, és az Androidot használta az iPhone riválisaként. Ennek a védekező stratégiának a sikere most visszaütött: a keresőcég elleni amerikai trösztellenes ügyet felügyelő bíró a következő hónapokban dönt arról, hogy rákényszeríti-e a Google-t a Chrome leválasztására. Ha így tesz, akkor ritka lehetőséget kínálhat az OpenAI számára, hogy megvásároljon egy kész platformot, amelyet a világ internetfelhasználóinak több mint fele használ.

A második alapvető kérdés, amellyel az OpenAI alig kezdett el foglalkozni, az, hogy hogyan lehet ebből az új fogyasztói közönségből pénzt csinálni. A tömegeket célzó internetes cégek eddig a reklámozást részesítették előnyben. Altman eddig elzárkózott ettől az ötlettől, és inkább az előfizetésekre támaszkodik. Ez lenyűgöző eredményeket hozott. A vállalat bevétele tavaly 4 milliárd dollár körülire ugrott, és a befektetők nemrég 300 milliárd dolláros értékelést adtak neki. A Google azonban csak akkor érte el ezt az értékelést, amikor az éves bevétele elérte a 60 milliárd dollárt - ez is jelzi, hogy az OpenAI-nak még mennyit kell bizonyítania.

Altman nemrég azt mondta, hogy inkább azzal szeretne pénzt keresni, hogy a felhasználókat közvetlenül a webáruházakra irányítja, nem pedig hirdetéseken keresztül. Ha a ChatGPT olyan univerzális asszisztenssé és ügynökké fejlődne, akire az internetezők rábíznák, hogy kalauzolja őket a digitális világban, akkor erős profitszerzési pozícióba kerülhetne. De egy teljesen új e-kereskedelmi gazdaság kiépítése a szolgáltatás köré még el sem kezdődött.

A harmadik nagy kérdés az OpenAI előtt: pontosan mire is való a ChatGPT? Legutóbbi felhasználói számának növekedése azt követően következett be, hogy a GPT-4o modellben elindult a képgenerálás, ami online őrületet váltott ki a Studio Ghibli, a híres japán animációs ház stílusában készült képek létrehozásával. Az ilyen hóbortos funkciók növelhetik a használat csúcspontjait, de aligha jelentenek tartós alapot a jövőbeli növekedéshez. Ezzel a dilemmával szemben áll a Google, amelynek felhasználói már az első látogatásukkor tudták, hogy mire való a szolgáltatás: a hatékonyabb internetes keresésre.

A ChatGPT-ben rengeteg ember talált nagy értéket, a házi feladathoz való segítségnyújtástól az alapos kutatásig. De a szolgáltatás gyorsan fejlődik. A webes keresés csak tavaly októberben került be, és ezzel megnyílt a verseny a Google-lal. Ebben a hónapban bővült a memóriája, hogy a felhasználóval folytatott összes korábbi interakcióját felhasználhassa, amikor válaszol egy kérésre - ez nagy lépés afelé, hogy olyan személyre szabott online ügynökké váljon, amilyenről Altman álmodik. Ennek a még kialakulatlan termékstratégiának van értelme egy olyan világban, ahol a mesterséges intelligencia gyorsan fejlődik, és ahol a végső díj még mindig nem világos. Az OpenAI előtt azonban még hosszú út áll, hogy bebizonyítsa, képes lehet a következő fogyasztói internet-óriássá válni, miközben az 1 milliárdos felhasználói mérföldkő felé száguld.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!