SG.hu
Zuckerberg tagadta, hogy monopóliumra törekedne

A Meta vezérigazgatója egy mérföldkőnek számító trösztellenes perben tanúskodva tagadta, hogy meg akart volna szabadulni a versenytársaktól, mindazonáltal a tárgyaláson kitért a kérdések elől, hogy miért vásárolta meg az Instagramot és a WhatsAppot. Elmondta, hogy 2018-ban fontolóra vette az Instagram különálló céggé való alakítását, mivel egyre inkább aggasztotta, hogy a fotó- és videóalkalmazás sikere árt a Facebook közösségi hálózatnak.
"Az amerikai társadalom több mint 100 éve úgy gondolja, hogy a cégeknek versenyezniük kell, ha sikeresek akarnak lenni” - mondta nyitóbeszédében Daniel Matheson, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) vezető peres ügyvivője. "Azért vagyunk itt, mert a Meta megszegte az alkut. Úgy döntöttek, hogy a verseny túl kemény, és könnyebb lenne felvásárolni a riválisaikat, mint versenyezni velük” - tette hozzá. A Meta-per nyitóbeszéde során az FTC részéről elhangzott, hogy a vállalat Instagram és WhatsApp felvásárlásai bebetonozták a cég hatalmát, megfosztva a fogyasztókat más közösségi hálózati lehetőségektől és kiszorítva a versenytársakat. A Meta ügyvédei tagadták a vádakat, azzal ellenkezve, hogy a vállalatnak erős konkurenciával kell szembenéznie a TikTok és más közösségi médiaplatformok részéről. Az ügyvédek szerint veszélyes precedenst teremtene, ha az egy évtizeddel ezelőtt jóváhagyott fúziókat megpróbálnának visszacsinálni.
Az FTC ügyvédei arra kérték Zuckerberget, hogy adjon magyarázatot az Instagram és a WhatsApp megvásárlását megelőző belső kommunikációra. A teltházas tárgyalóteremben bemutattak Zuckerbergnek egy mappát, amely tele volt régi e-mailekkel és az akvizíciós stratégiájáról szóló belső kommunikációval, és arra kérték, hogy védje meg szavait. Zuckerberg feljegyzései - amelyek közül néhány 15 évre nyúlik vissza - részletesen ismertették a Facebook mobileszközökkel kapcsolatos félelmeit. Daniel Matheson, az FTC jogásza rámutatott a Zuckerberg és a felsővezetők között 2012-ben írt e-mailekre, amelyekben gondolatokat cseréltek az alkalmazottak teljesítményéről, a lehetséges és korábbi felvásárlásokról, valamint a feltörekvő versenytársak fenyegetéséről.
Egy Sheryl Sandbergnek, a Meta korábbi operatív igazgatójának küldött e-mailben Zuckerberg azt írta, hogy megtanítaná őt játszani a népszerű Catan telepesei társasjátékkal. A továbbiakban néhány felsővezetőt kritizált, mondván, hogy az elmaradt teljesítményük az egyik oka annak, hogy 1 milliárd dollárért meg kellett vásárolni az Instagramot. "Egymilliárd dollár nagyon sok” - mondta Zuckerberg a tanúk padján. Egy másik, 2013-as e-mailben Zuckerberg azt írta a vezetőknek, hogy tiltsák meg a külföldi versenytársaknak, hogy a Facebookon hirdessenek, beleértve az olyan népszerű ázsiai üzenetküldő alkalmazásokat, mint a Kakao és a WeChat. "Ezek a cégek megpróbálnak közösségi hálózatokat építeni és helyettesíteni minket” - írta. „A bevétel számunkra lényegtelen minden kockázathoz képest”.
Az FTC szerint azért vásárolták meg az Instagramot, mert a Facebook nem tudott saját mobilalkalmazást létrehozni, és attól tartott, hogy a fotómegosztó app gyorsan megelőzi majd népszerűségben. Az FTC szerint a vállalat túlfizetett, amikor 2012-ben 1 milliárd dollárért megvásárolta az Instagramot. A tanúk padján a Meta vezérigazgatója elismerte, hogy akkoriban nehéz volt új alkalmazásokat készíteni, és hogy a vállalat lemaradt a fotómegosztó alkalmazás fejlesztésével. Sürgetőnek érezte a helyzetet, "általában nagy elvárásokat támasztok minden csapatunkkal szemben, hogy teljesítsenek” - mondta Zuckerberg. "Új alkalmazást építeni nehéz” - mondta. "Valószínűleg több tucat alkalmazást próbáltunk már létrehozni a cég története során, és a többségük nem jutott sehova. Építhettünk volna egy saját alkalmazást” - tette hozzá. „Hogy sikerült volna vagy sem, az csak spekuláció kérdése”.
Zuckerberg sötét öltönyt és világoskék nyakkendőt viselt, lassan beszélt a tanúk padján, és úgy tűnt, egyre nyugodtabbá válik, miközben elmagyarázta az online közösségi hálózatok működését, és azt, hogy cégének termékei hogyan változtak az évek során. A vallomása központi jelentőségű a trösztellenes perben, amelyet az amerikai Columbia Kerületi Bíróságon tartanak. A vezérigazgató több órán át válaszolt az ügyvédek kérdéseire, akik azt próbálták alátámasztani, hogy Zuckerberg a többi alkalmazást riválisnak tekintette, amelyet ki kell iktatnia. Az időnként vitává fajuló szóváltások során Zuckerberg gyakran mondta, hogy nem emlékszik arra, hogyan gondolkodott bizonyos e-mailekről.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság kontra Meta Platforms ügy komoly fenyegetést jelent Zuckerberg vállalkozására, amelyet 2004-ben a Harvard kollégiumi szobájában alapított Facebook néven. Az FTC arra kéri James E. Boasberg bírót, aki az ügyet vezeti, hogy találja bűnösnek a vállalatot abban, hogy a „vedd meg vagy temesd el” stratégiát alkalmazva kiirtotta a versenyt az olyan születőben lévő riválisok felvásárlásával, mint az Instagram és a WhatsApp. A Meta 2012-ben 1 milliárd dollárért vásárolta meg az Instagramot, a WhatsAppot pedig 2014-ben 19 milliárd dollárért. A várhatóan nyolchetes tárgyalás során a kormány és a Meta várhatóan a vállalat 20 éves növekedési történetének egymással versengő verzióit fogja elmesélni. Ha a versenyfelügyelet sikerrel jár, a kormány valószínűleg azt fogja kérni a bírótól, hogy a két alkalmazás eladásával bontsa szét a Metát.
Jogi szakértők mégis arra figyelmeztettek, hogy az FTC-nek nehéz dolga van. A kormánynak ugyanis olyasmit kell bizonyítania, amit nem lehet tudni: hogy a Meta nem érte volna el ugyanazt a sikert a felvásárlások nélkül. A kormány arra kéri a bírót, hogy több mint egy évtizedre tekintsen vissza, és bizonyítsa be, hogy a Meta csak azért maradt erős, mert felvásárlásai révén elnyomta a versenytársakat. A jogi szakértők szerint az is rendkívül ritka, hogy az évekkel ezelőtt jóváhagyott fúziókat megpróbálják visszacsinálni. A szabályozó hatóságok annak idején jóváhagyták az Instagram és a WhatsApp ügyleteket, ami kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy miért. "A trösztellenes törvények tekintetében az egyik legnehezebb dolog, amikor az iparág vezetői kis potenciális versenytársakat vásárolnak fel” - mondta Gene Kimmelman, az Obama-kormányzat Igazságügyi Minisztériumának egyik vezető tisztviselője. A Meta „sok mindent megvett, ami vagy nem vált be, vagy integrálódott” - tette hozzá. „Miben különbözik az Instagram és a WhatsApp?"
Az FTC érvelése szerint Zuckerberg 2006-ban azt mondta, hogy a Facebookot „tényleges barátok” összekapcsolására használják. Az ügynökség azzal érvelt, hogy a társaság 2011 óta monopolhelyzetben van a közösségi hálózatok terén, és hogy a Snapchat az egyetlen hasonló platform. Zuckerberg viszont a közösségi médiapiacot sokkal nagyobbnak jellemezte, mint ahogyan azt a kormányzat definiálta. A barátok és családtagok összekapcsolása „az egyik alapvető dolog”, amit a vállalat csinál, mondta, de a Meta részt vesz „a szórakoztatás és a világ megismerésének általános gondolatában és a történések felfedezésében is”.
Mark Hansen, a Meta vezető peres ügyvédje, a Kellogg, Hansen, Todd, Figel & Frederick ügyvédi iroda partnere elmondta, hogy a Meta a TikTok, a LinkedIn, a YouTube és más platformok által támasztott versennyel néz szembe. Hansen szerint a Facebookon és az Instagramon történő összes rákattintás több mint fele videókat érint, ami a Metát a TikTok, a gyorsan növekvő rövid videós alkalmazás konkurenciájává teszi. Amikor a TikTok januárban egy időre leállt, a Facebookon és az Instagramon, valamint a YouTube-on is megugrott a használat, ami azt mutatta, hogy a vállalatnak rengeteg versenytársa van - mondta. "Ez az ügy az FTC elméleteinek a tényekkel és a törvénnyel hadilábon álló zsákmánya” - mondta Hansen. „A tények be fogják bizonyítani, hogy az FTC teóriái mind tévesek. A Metának nincs monopóliuma” - mondta.
E-mailek és más belső dokumentumok szerint Zuckerberg egyre frusztráltabbá vált amiatt, hogy az Instagram hasznot húzott a Facebookból, de nem adott vissza eleget a vállalatnak. Az FTC egy erről szóló, 2018 májusában írt, a felsővezetőknek szóló levelet mutatott be. "Kezdek elgondolkodni azon, hogy az Instagram kivonása az egyetlen olyan struktúra, amellyel számos fontos célt el lehet érni”. Az egyik előny - írta Zuckerberg -, hogy csökken a „stratégiai adó”, amelyet a két alkalmazás összehangolásával és összehangolt működésének fenntartásával kapcsolatos próbálkozások jelentenek. A másik előny az lenne, ha „azonnal leállítanák az Instagram mesterséges növelését, hogy az ne ássa alá a Facebook hálózatát” - folytatta. Annak idején a Facebook megmutatta a felhasználóknak, ha egy, a hírfolyamukban látott fotó az Instagramról származik, és linkelt az alkalmazáshoz.
Zuckerberg egy alkalommal utasította a vezetőket, hogy több hirdetést helyezzenek el az Instagramon, hogy ne a Facebook viselje az üzleti teher olyan nagy részét. A dokumentumok tanúsága szerint leállította az Instagram egyes alkalmazáson belüli promócióit is a Facebookon, hogy ne küldjék tovább a felhasználói forgalmat a vállalat fő közösségi hálózatáról az Instagramra. Egy másik levélben az áll, hogy szerinte a Meta a következő 5-10 évben felbomolhat, és érdemes lenne megvizsgálni, hogy érdemes-e megelőzniük ezt a lehetséges kimenetelt. "Ismétlem, nem azt mondom, hogy ezt most tényleg meg kell tennünk” - írta. „De miközben ezt fontolgatjuk, szem előtt kell tartanunk, hogy reális esély van arra, hogy az összes munkánk, amit az alkalmazások családjának felépítéséért végeztünk, olyasmi lesz, amit nem tarthatunk meg.” Amikor a bíróságon magyarázta gondolkodását, Zuckerberg azt mondta, hogy „figyelembe kellett vennie azt az irányt, amelybe a politika akkoriban menni látszott."
A Meta elleni per része az amerikai szabályozó hatóságok szélesebb körű törekvésének, hogy megfékezzék a legnagyobb technológiai cégek hatalmát. Az FTC az Amazont is beperelte, azzal vádolva, hogy monopóliumot tart fenn azzal, hogy hatalmas piacteréről kiszorítja az eladókat, és saját szolgáltatásait részesíti előnyben. Az Igazságügyi Minisztérium tavaly pert nyert, amelyben azzal vádolta a Google-t, hogy monopóliumot tart fenn a keresés területén, és a jövő héten indul egy eljárás, amelynek célja a jogsértések orvoslása. A minisztérium a Google-t a hirdetési technológiák terén fennálló erőfölénye miatt is beperelte. Az Apple is célpontja volt a kormány perének, amely azzal vádolta, hogy megnehezítette az iPhone- és iPad-felhasználók számára az ökoszisztémából való kilépést.
"Az amerikai társadalom több mint 100 éve úgy gondolja, hogy a cégeknek versenyezniük kell, ha sikeresek akarnak lenni” - mondta nyitóbeszédében Daniel Matheson, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) vezető peres ügyvivője. "Azért vagyunk itt, mert a Meta megszegte az alkut. Úgy döntöttek, hogy a verseny túl kemény, és könnyebb lenne felvásárolni a riválisaikat, mint versenyezni velük” - tette hozzá. A Meta-per nyitóbeszéde során az FTC részéről elhangzott, hogy a vállalat Instagram és WhatsApp felvásárlásai bebetonozták a cég hatalmát, megfosztva a fogyasztókat más közösségi hálózati lehetőségektől és kiszorítva a versenytársakat. A Meta ügyvédei tagadták a vádakat, azzal ellenkezve, hogy a vállalatnak erős konkurenciával kell szembenéznie a TikTok és más közösségi médiaplatformok részéről. Az ügyvédek szerint veszélyes precedenst teremtene, ha az egy évtizeddel ezelőtt jóváhagyott fúziókat megpróbálnának visszacsinálni.
Az FTC ügyvédei arra kérték Zuckerberget, hogy adjon magyarázatot az Instagram és a WhatsApp megvásárlását megelőző belső kommunikációra. A teltházas tárgyalóteremben bemutattak Zuckerbergnek egy mappát, amely tele volt régi e-mailekkel és az akvizíciós stratégiájáról szóló belső kommunikációval, és arra kérték, hogy védje meg szavait. Zuckerberg feljegyzései - amelyek közül néhány 15 évre nyúlik vissza - részletesen ismertették a Facebook mobileszközökkel kapcsolatos félelmeit. Daniel Matheson, az FTC jogásza rámutatott a Zuckerberg és a felsővezetők között 2012-ben írt e-mailekre, amelyekben gondolatokat cseréltek az alkalmazottak teljesítményéről, a lehetséges és korábbi felvásárlásokról, valamint a feltörekvő versenytársak fenyegetéséről.
Egy Sheryl Sandbergnek, a Meta korábbi operatív igazgatójának küldött e-mailben Zuckerberg azt írta, hogy megtanítaná őt játszani a népszerű Catan telepesei társasjátékkal. A továbbiakban néhány felsővezetőt kritizált, mondván, hogy az elmaradt teljesítményük az egyik oka annak, hogy 1 milliárd dollárért meg kellett vásárolni az Instagramot. "Egymilliárd dollár nagyon sok” - mondta Zuckerberg a tanúk padján. Egy másik, 2013-as e-mailben Zuckerberg azt írta a vezetőknek, hogy tiltsák meg a külföldi versenytársaknak, hogy a Facebookon hirdessenek, beleértve az olyan népszerű ázsiai üzenetküldő alkalmazásokat, mint a Kakao és a WeChat. "Ezek a cégek megpróbálnak közösségi hálózatokat építeni és helyettesíteni minket” - írta. „A bevétel számunkra lényegtelen minden kockázathoz képest”.

Az FTC szerint azért vásárolták meg az Instagramot, mert a Facebook nem tudott saját mobilalkalmazást létrehozni, és attól tartott, hogy a fotómegosztó app gyorsan megelőzi majd népszerűségben. Az FTC szerint a vállalat túlfizetett, amikor 2012-ben 1 milliárd dollárért megvásárolta az Instagramot. A tanúk padján a Meta vezérigazgatója elismerte, hogy akkoriban nehéz volt új alkalmazásokat készíteni, és hogy a vállalat lemaradt a fotómegosztó alkalmazás fejlesztésével. Sürgetőnek érezte a helyzetet, "általában nagy elvárásokat támasztok minden csapatunkkal szemben, hogy teljesítsenek” - mondta Zuckerberg. "Új alkalmazást építeni nehéz” - mondta. "Valószínűleg több tucat alkalmazást próbáltunk már létrehozni a cég története során, és a többségük nem jutott sehova. Építhettünk volna egy saját alkalmazást” - tette hozzá. „Hogy sikerült volna vagy sem, az csak spekuláció kérdése”.
Zuckerberg sötét öltönyt és világoskék nyakkendőt viselt, lassan beszélt a tanúk padján, és úgy tűnt, egyre nyugodtabbá válik, miközben elmagyarázta az online közösségi hálózatok működését, és azt, hogy cégének termékei hogyan változtak az évek során. A vallomása központi jelentőségű a trösztellenes perben, amelyet az amerikai Columbia Kerületi Bíróságon tartanak. A vezérigazgató több órán át válaszolt az ügyvédek kérdéseire, akik azt próbálták alátámasztani, hogy Zuckerberg a többi alkalmazást riválisnak tekintette, amelyet ki kell iktatnia. Az időnként vitává fajuló szóváltások során Zuckerberg gyakran mondta, hogy nem emlékszik arra, hogyan gondolkodott bizonyos e-mailekről.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság kontra Meta Platforms ügy komoly fenyegetést jelent Zuckerberg vállalkozására, amelyet 2004-ben a Harvard kollégiumi szobájában alapított Facebook néven. Az FTC arra kéri James E. Boasberg bírót, aki az ügyet vezeti, hogy találja bűnösnek a vállalatot abban, hogy a „vedd meg vagy temesd el” stratégiát alkalmazva kiirtotta a versenyt az olyan születőben lévő riválisok felvásárlásával, mint az Instagram és a WhatsApp. A Meta 2012-ben 1 milliárd dollárért vásárolta meg az Instagramot, a WhatsAppot pedig 2014-ben 19 milliárd dollárért. A várhatóan nyolchetes tárgyalás során a kormány és a Meta várhatóan a vállalat 20 éves növekedési történetének egymással versengő verzióit fogja elmesélni. Ha a versenyfelügyelet sikerrel jár, a kormány valószínűleg azt fogja kérni a bírótól, hogy a két alkalmazás eladásával bontsa szét a Metát.

Jogi szakértők mégis arra figyelmeztettek, hogy az FTC-nek nehéz dolga van. A kormánynak ugyanis olyasmit kell bizonyítania, amit nem lehet tudni: hogy a Meta nem érte volna el ugyanazt a sikert a felvásárlások nélkül. A kormány arra kéri a bírót, hogy több mint egy évtizedre tekintsen vissza, és bizonyítsa be, hogy a Meta csak azért maradt erős, mert felvásárlásai révén elnyomta a versenytársakat. A jogi szakértők szerint az is rendkívül ritka, hogy az évekkel ezelőtt jóváhagyott fúziókat megpróbálják visszacsinálni. A szabályozó hatóságok annak idején jóváhagyták az Instagram és a WhatsApp ügyleteket, ami kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy miért. "A trösztellenes törvények tekintetében az egyik legnehezebb dolog, amikor az iparág vezetői kis potenciális versenytársakat vásárolnak fel” - mondta Gene Kimmelman, az Obama-kormányzat Igazságügyi Minisztériumának egyik vezető tisztviselője. A Meta „sok mindent megvett, ami vagy nem vált be, vagy integrálódott” - tette hozzá. „Miben különbözik az Instagram és a WhatsApp?"
Az FTC érvelése szerint Zuckerberg 2006-ban azt mondta, hogy a Facebookot „tényleges barátok” összekapcsolására használják. Az ügynökség azzal érvelt, hogy a társaság 2011 óta monopolhelyzetben van a közösségi hálózatok terén, és hogy a Snapchat az egyetlen hasonló platform. Zuckerberg viszont a közösségi médiapiacot sokkal nagyobbnak jellemezte, mint ahogyan azt a kormányzat definiálta. A barátok és családtagok összekapcsolása „az egyik alapvető dolog”, amit a vállalat csinál, mondta, de a Meta részt vesz „a szórakoztatás és a világ megismerésének általános gondolatában és a történések felfedezésében is”.
Mark Hansen, a Meta vezető peres ügyvédje, a Kellogg, Hansen, Todd, Figel & Frederick ügyvédi iroda partnere elmondta, hogy a Meta a TikTok, a LinkedIn, a YouTube és más platformok által támasztott versennyel néz szembe. Hansen szerint a Facebookon és az Instagramon történő összes rákattintás több mint fele videókat érint, ami a Metát a TikTok, a gyorsan növekvő rövid videós alkalmazás konkurenciájává teszi. Amikor a TikTok januárban egy időre leállt, a Facebookon és az Instagramon, valamint a YouTube-on is megugrott a használat, ami azt mutatta, hogy a vállalatnak rengeteg versenytársa van - mondta. "Ez az ügy az FTC elméleteinek a tényekkel és a törvénnyel hadilábon álló zsákmánya” - mondta Hansen. „A tények be fogják bizonyítani, hogy az FTC teóriái mind tévesek. A Metának nincs monopóliuma” - mondta.
E-mailek és más belső dokumentumok szerint Zuckerberg egyre frusztráltabbá vált amiatt, hogy az Instagram hasznot húzott a Facebookból, de nem adott vissza eleget a vállalatnak. Az FTC egy erről szóló, 2018 májusában írt, a felsővezetőknek szóló levelet mutatott be. "Kezdek elgondolkodni azon, hogy az Instagram kivonása az egyetlen olyan struktúra, amellyel számos fontos célt el lehet érni”. Az egyik előny - írta Zuckerberg -, hogy csökken a „stratégiai adó”, amelyet a két alkalmazás összehangolásával és összehangolt működésének fenntartásával kapcsolatos próbálkozások jelentenek. A másik előny az lenne, ha „azonnal leállítanák az Instagram mesterséges növelését, hogy az ne ássa alá a Facebook hálózatát” - folytatta. Annak idején a Facebook megmutatta a felhasználóknak, ha egy, a hírfolyamukban látott fotó az Instagramról származik, és linkelt az alkalmazáshoz.
Zuckerberg egy alkalommal utasította a vezetőket, hogy több hirdetést helyezzenek el az Instagramon, hogy ne a Facebook viselje az üzleti teher olyan nagy részét. A dokumentumok tanúsága szerint leállította az Instagram egyes alkalmazáson belüli promócióit is a Facebookon, hogy ne küldjék tovább a felhasználói forgalmat a vállalat fő közösségi hálózatáról az Instagramra. Egy másik levélben az áll, hogy szerinte a Meta a következő 5-10 évben felbomolhat, és érdemes lenne megvizsgálni, hogy érdemes-e megelőzniük ezt a lehetséges kimenetelt. "Ismétlem, nem azt mondom, hogy ezt most tényleg meg kell tennünk” - írta. „De miközben ezt fontolgatjuk, szem előtt kell tartanunk, hogy reális esély van arra, hogy az összes munkánk, amit az alkalmazások családjának felépítéséért végeztünk, olyasmi lesz, amit nem tarthatunk meg.” Amikor a bíróságon magyarázta gondolkodását, Zuckerberg azt mondta, hogy „figyelembe kellett vennie azt az irányt, amelybe a politika akkoriban menni látszott."
A Meta elleni per része az amerikai szabályozó hatóságok szélesebb körű törekvésének, hogy megfékezzék a legnagyobb technológiai cégek hatalmát. Az FTC az Amazont is beperelte, azzal vádolva, hogy monopóliumot tart fenn azzal, hogy hatalmas piacteréről kiszorítja az eladókat, és saját szolgáltatásait részesíti előnyben. Az Igazságügyi Minisztérium tavaly pert nyert, amelyben azzal vádolta a Google-t, hogy monopóliumot tart fenn a keresés területén, és a jövő héten indul egy eljárás, amelynek célja a jogsértések orvoslása. A minisztérium a Google-t a hirdetési technológiák terén fennálló erőfölénye miatt is beperelte. Az Apple is célpontja volt a kormány perének, amely azzal vádolta, hogy megnehezítette az iPhone- és iPad-felhasználók számára az ökoszisztémából való kilépést.