SG.hu

Az Apple bevétele 4 százalékkal nőtt a lassuló iPhone-eladások ellenére is

A technológiai óriáscég alkalmazás- és szolgáltatáseladásai segítették a profit 7 százalékos növekedését az egy évvel korábbihoz képest, annak ellenére, hogy a vállalat a kínai eladások visszaesésével küzd.

Miután az Apple tavaly bemutatta az iPhone-ok mesterséges intelligencia funkcióit, a vállalat részvényei az egekbe szöktek annak reményében, hogy az új képességek lendületet adnak majd a pangó üzletágnak. Az eladások fellendülése azonban nem következett be. A technológiai óriás közölte, hogy a legutóbbi negyedévben 69,14 milliárd dollár értékben adott el iPhone-okat, ami 0,8 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest, és 3,5 százalékkal elmarad a 2022 elején jelentett negyedéves értékesítési rekordtól. A vállalat az alkalmazások és szolgáltatások terén, például az Apple Music és az Apple TV+ eladásoknál sokat nőtt, ami segített ellensúlyozni az iPhone-üzletág szerény teljesítményét.

Az Apple negyedéves bevétele 4 százalékkal 124,3 milliárd dollárra nőtt a decemberrel zárult három hónapban. Nyeresége 7 százalékkal 36,33 milliárd dollárra emelkedett, és ezzel nagyot ugrott az előző negyedévről, amikor több milliárd dolláros bírságot fizetett az európai szabályozóknak. A vállalat közölte, hogy a márciusban véget érő folyó negyedévben a bevételek növekedésére számít. A részvények 3,5 százalékkal emelkedtek a zárás utáni kereskedésben a vállalat biztató értékesítési kilátásai miatt. Az Apple két kulcsfontosságú termékének, az iPadnek és a Macnek az eladásai nőttek, de a viselhető termékek, például az Apple Watch és az AirPods eladásai csökkentek. A vállalat teljes termékbevétele 1,6 százalékkal 97,96 milliárd dollárra nőtt.

Annak ellenére, hogy az Apple erőteljesen reklámozta új MI-technológiáját, szeptemberben az iPhone ezen jellegzetes értékesítési pont, azaz az Apple Intelligence nevű MI-rendszer nélkül adták ki a telefonjukat. Az MI funkciók csak körülbelül egy hónappal később váltak elérhetővé az Egyesült Államokban, és végül más angol nyelvű országokra is kiterjesztették. Az Apple még nem adta ki az Apple Intelligence-t Kínában, a második legfontosabb piacán, ami gyengíti az iPhone vonzerejét: közlésük szerint a kínai eladások 11 százalékkal 18,51 milliárd dollárra csökkentek. A Counterpoint Research piackutató cég szerint a vállalat részesedése az okostelefon-eladásokból Kínában tavaly 2,4 százalékponttal 15,5 százalékra csökkent. Az Apple áprilisban további nyelveken is elérhetővé kívánja tenni MI-ajánlatát.

„Azok a piacok, ahol bevezettük az Apple Intelligence-t, jobban teljesítettek éves összehasonlításban, mint azok a piacok, ahol nem” - mondta Tim Cook, az Apple vezérigazgatója. Azokban az országokban, ahol az Apple Intelligence elérhető, néhány funkció csalódást okozott a vásárlóknak. Ebben a hónapban a vállalat közölte, hogy letiltja a hírértesítések összesítésére és összegzésére szolgáló MI-rendszerét, mert az félreértelmezte a médiajelentéseket. "Annyira nagy volt az optimizmus, hogy az iPhone 16-tal megvan az aranytojás, de túl gyorsan haladtak előre, úgy érzem, mintha kihúzták volna a szőnyeget a lábuk alól” - mondta David Wagner, az Aptus Capital Advisors, egy alabamai befektetési cég részvényekért felelős vezetője.

Amellett, hogy az Apple megpróbálja újjáéleszteni iPhone-üzletágát, újabb beszállítói fejfájások lehetőségével is szembesül. Trump elnök további vámokat vetett ki a Kínából származó árukra, ahol az Apple az iPhone-ok többségét gyártja, valamint az olyan országokból szállított termékekre is beígérte azokat - köztük Vietnamból -, ahová az Apple az első Trump-kormányzat idején áthelyezte gyártásának egy részét. Bármilyen vámok csökkenthetnék az Apple nyereségét, vagy áremelésre kényszerítenék. Cook az évek során személyes kapcsolatot épített ki Trumppal. Egymillió dollárt adományozott Trump beiktatási alapjának, és a beiktatáson Trump mögött ült, más technológiai vezetők, köztük Mark Zuckerberg és Jeff Bezos mellett. Amikor egy az elemzőkkel folytatott telefonbeszélgetés során arról kérdezték, hogy mit jelenthet az új kormányzat a vállalat számára, Cook annyit mondott: "Figyeljük a helyzetet, és nincs több hozzáfűznivalónk”.

A szolgáltatások - amelyek az alkalmazások, az Apple TV+ és az Apple Pay értékesítését foglalják magukban - továbbra is az Apple legeredményesebb üzletága. A vállalat az iPhone-okon és iPadeken keresztül értékesített több mint egymilliárd előfizetésből származó bevételből részesedik. A szolgáltatások értékesítése a negyedévben 14 százalékkal 26,34 milliárd dollárra nőtt. A szolgáltatásokból származó bevételek nagy része a Google-től származik, amely azért fizet, hogy a keresőmotorjuk az Apple készülékein alapértelmezett legyen. Tavaly egy szövetségi bíró úgy ítélte meg, hogy a Google monopóliumnak minősül, és az igazságügyi minisztérium kérte a bíróságot, hogy orvosolja ezt a helyzetet, és kényszerítse ki a befejezését. Az Apple, amely meg akarja tartani a Google-től évente beszedett 20 milliárd dollárt, beavatkozást kért az ügybe, de elutasították.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!