SG.hu

Adótanácsadó chatbotot tesztel a brit kormány

Szeretne tanácsot kérni az Egyesült Királyság kormányzati honlapján az adózással kapcsolatban? Tudni szeretné hogyan alapítson vállalkozást? Beszéljen egy chatrobottal!

15 000 üzleti felhasználót vont be a brit kormány egy chatbot tesztelésébe, akik az adóval és a rendelkezésre álló támogatásokkal kapcsolatos kérdéseket tehetnek fel neki. Az OpenAI GPT-4 technológiájával épített eszköz 30 gov.uk doménen jelenik meg. Az elmélet szerint a felhasználók egyszerűbb kérdéseket - például „vállalkozás alapítása” - beírva jobban eligazodnak majd az ott található információk között, és „egyszerű, személyre szabott válaszokat” kapnak, ahelyett, hogy több tucatnyi oldalt kellene végigbogarászniuk.

Egy korábbi hasonló kísérleti projektben a felhasználók több mint kétharmada találta hasznosnak a chatbotot, és kevesebb mint 15 százalékuk nem értett egyet. Az első próba azonban azt is megmutatta, hogy további tesztelésre és fejlesztésre van szükség. A pontosság pedig fontos, hogy a felhasználók megbízzanak a kapott válaszokban. Az Air Canada emlékezetes módon bukott meg, miután chatbotja téves információkat adott egy ügyfélnek egy repülőjegy-foglalással kapcsolatban.

A chatbot-projekt kísérleti jellegű, de ha minden jól megy, a 700 000 oldalból álló teljes brit kormányzati weboldalon be fogják vezetni. Peter Kyle tudományos miniszter elmondta: „Minden új technológia esetében időbe telik, amíg jól működik, ezért több ezer valódi felhasználóval végezzük el a tesztelést, mielőtt szélesebb körben alkalmaznánk”. Bizonyos tanulságokat már levontak, például védőkorlátokat vezettek be, hogy a gov.uk chatbot felismerje, mely kérdésekre kell és melyekre nem szabad válaszolnia. A DSIT szerint a válaszok pontosságának és teljességének javítása érdekében is végrehajtottak módosításokat és az AI Safety Institute-tal is konzultáltak.

Fontos azonban az a felugró figyelmeztetés, hogy a chatbot pontatlan vagy hiányos válaszokat adhat (és valószínűleg fog is). Elvégre ez még kísérleti jellegű, és továbbra is a felhasználóra hárul a megfelelő szabályok betartásának biztosítása. Az újságírók megkérdezték az Egyesült Királyság adóhatóságát, a His Majesty's Revenue and Customs-t (HMRC), hogyan reagálna, ha egy állampolgár helytelenül adná be az adóbevallását, miután a chatrobottól nem pontos tanácsokat kapott. A HMRC a Tudományos, Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (DSIT) irányította őket, hogy kérjenek állásfoglalást. A DSIT nem válaszolt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!