SG.hu

A szurkolóknak nagyon nem tetszik, hogy influencerekkel reklámozzák a focit

Sok influencer ingyenjegyet kap a futballmérkőzésekre reklámcélokból, akár az Európa-bajnokságra is. Az internetezők keményen elítélik ezt a gyakorlatot.

Akár spanyol mezben, oroszlánokkal a mellükön, akár fekete-piros-aranyra festett arccal szurkolnak, influencereket az Európa-bajnokság szinte minden csúcsmeccsén látni lehet a lelátón. Egyikük "ViscaBarca", aki közel 1,9 millió követőjével az egyik legnépszerűbb YouTuber. A hozzá hasonló influencerek egyre gyakrabban töltenek fel videókat stadionélményeikről, többek között az Európa-bajnokság alatt is. Nemcsak az eseményeket, hanem saját magukat és a meccs közbeni, általában túláradó érzelmeiket is filmre veszik. Az ilyen klipekre néha több százezren kattintanak.

Sok futballrajongó azonban kevéssé szimpatizál ezzel a fejleménnyel. Azzal vádolják az influencereket, hogy elveszik az "igazi" szurkolóktól az áhított helyeket a stadionban, és reklámcélokra visszaélnek velük. A websztárok ugyanis általában ingyen kapják a jegyeket az üzleti partnereiktől. Thomas Kessen, az "Unsere Kurve" szurkolói szövetség szóvivője nagyon kritikusan áll a fejleményekhez: "Ha a szurkolóktól elveszik a helyeket - különösen, ha a Dortmundról, a Bayernről vagy a Schalkéról beszélünk, ahol a stadionok mindig teltházasak és nehéz jegyet szerezni -, akkor ezt egyértelműen kritizálni kell".

Számos influencer nézi közelről az Európa-bajnokság ot: "ViscaBarca" bejelentette, hogy minden egyes német mérkőzésre el fog menni. Az Európa-bajnokság alatt egy lakókocsival járja Németországot, amelyen a reklámpartnereit ábrázoló plakátok vannak. Menedzsmentje nem nyilatkozott arról, hogyan fog hozzájutni a jegyekhez. Más YouTuberek, például "Trymacs" és "EliasN97" videóikban nyíltan beszélnek az Európa-bajnokság reklámpartnerségeiről. Az azonban továbbra is kérdéses, hogy a "normál" stadionlátogatók számára egyáltalán elérhetőek lennének-e a jegyeik, mivel ezeket a helyeket gyakran kizárólag az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) partnerei vagy szponzorai számára tartják fenn, és a partnerek döntenek arról, hogy kit hívnak meg.


"Az, hogy itt néhány olyan ember jut jegyhez, aki nem is szurkoló, hanem csak saját magát akarja reklámozni - ez finoman szólva is furcsa" - mondja Kessen. Javasolata szerint világosabb különbséget kell tenni a szurkolók és az influencerek között: "Valaki szurkolóként és a játék iránti érdeklődésből jön a stadionba? Arra ott vannak a normál lelátói területek. Vagy azért jönnek a stadionba, hogy dolgozzanak? Akkor ott vannak a sajtótribünök". Kessen szerint egyértelmű, hogy az influencerek nem végeznek újságírói munkát: "De azt a feladatuknak tekintik, hogy a futballról és a stadionélményről tudósítsanak. Ez azt jelenti, hogy nem tartoznak a szurkolók közé, akik megteremtik a stadionélményt, de bizonyos párhuzamokat lehet vonni az újságírókkal, akik szintén a stadionban végzik a munkájukat.". Az újságírói tudósításoknak "van értelme és jó, míg a privát videók hozzáadott értéke megkérdőjelezhető. Különösen, mivel ezekre nem vonatkoznak újságírói normák".

Az influencerek stadionposztjai alatti kommentekben nem ennyire óvatosan fogalmaznak az emberek. "Influencerek ki a stadionokból" - ez már egy gyakran ismételt szlogen. Ez a mély ellenszenv nem újdonság: a #GegenInfluencerImStadion hashtag már egy évvel ezelőtt is keringett a Twitteren. Christoph Bertling, a kölni Német Sportegyetem médiakutatója viszont a reklámpartnerek és az influencerek közötti eljárást általános gyakorlatnak nevezi. Szerinte nagyon különbség van a különböző influencercsoportok között. "Vannak nano-befolyásolók kis eléréssel, de nagy hitelességgel, és mega-befolyásolók nagyon nagy eléréssel, de kevesebb kapcsolattal a rajongókkal" - mondja Bertling. A rendezvényszervezők és a reklámpartnerek számára a stratégiailag okosan felépített struktúra előnye, hogy hitelességre és elérésre tesznek szert anélkül, hogy nagy költséggel saját fiókokat kellene létrehozniuk és működtetniük.

Az UEFA kijelentette, hogy reklámpartnerei szabadon dolgozhatnak influencerekkel az Európa-bajnokság ideje alatt. A futballszövetség azonban nem hozza nyilvánosságra az influencerek, a reklámpartnerek és az UEFA közötti pontos megállapodásokat. Az UEFA csupán annyit közöl, hogy az influencerek által létrehozott tartalmaknak meg kell felelniük "bizonyos irányelveknek", például a YouTuberek nem közvetíthetnek élőben a stadionokból.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!