SG.hu
A tinédzserek teljesen függővé váltak a TikToktól és a YouTube-tól
Valószínűleg sok szülőt nem fog meglepni, hogy az amerikai tizenévesek nagy százaléka azt állítja, hogy bizonyos közösségi oldalakat "szinte állandóan" használ - derül ki a Pew Research Center új, a fiatalok közösségi média- és internethasználatáról szóló jelentéséből. Meglepő lehet azonban, hogy hol töltik ezt az időt.
A jelentéshez megkérdezett közel 1500 tizenéves körében a YouTube már második éve megelőzte a TikTokot, mint a leggyakrabban használt platformot. A felmérésben a tizenévesek 93%-a mondta, hogy használja a YouTube-ot, szemben a TikTok 63%-ával, amelyet a Snapchat (60%), az Instagram (59%) és a Facebook (33%) kisebb arányban követett. A megkérdezett tinédzserek egyharmada mondta, hogy "szinte folyamatosan" használja legalább az említett alkalmazások egyikét - jelentette a Pew. A tizenévesek aránya pedig, akik arról számoltak be, hogy szinte állandóan használják az internetet, közel megduplázódott, 46%-ra emelkedett a Pew 2015-ben, a felmérés első kiadása óta eltelt nyolc év alatt. A jelentés elkészítéséhez a Pew Research 1453, 13 és 17 év közötti amerikai tizenévest kérdezett meg, akiket szüleiken keresztül toboroztak szeptember 26. és október 23. között.
A Pew jelentése szerint a közösségi média tinédzserek mentális egészségére és biztonságára gyakorolt hatásával kapcsolatos növekvő aggodalmak ellenére a fiatalok továbbra is intenzíven használják ezeket a platformokat. A jelentés számos, a közösségi médiavállalatok ellen benyújtott, a fiatalok károsításával vádoló per nyomán született, köztük egy, amelyet éppen ezen a héten nyújtott be az új-mexikói főügyész, aki szerint a Facebook- és Instagram-szülői Meta "táptalajt" teremt a gyermekragadozók számára. A Meta tagadta a perben szereplő állításokat, és azt állította, hogy a fiatal felhasználók védelmét szolgáló irányelvekkel és gyakorlatokkal rendelkezik.
A csoport megállapította, hogy míg a Snapchat és az Instagram használata nőtt a 2015-ös jelentés óta, a Facebook és az X (korábban Twitter) használata csökkent; a tizenévesek mindössze 33%-a mondta, hogy idén használja a Facebookot, míg 2015-ben 71%-uk. A Twitter használata a 2015-ös 33%-ról idén mindössze 20%-ra esett vissza. Az idősebb, 15 és 17 év közötti tizenévesek a YouTube kivételével nagyobb valószínűséggel használják a főbb platformok többségét, mint a 13 és 14 év közöttiek. A 13-14 évesek 94%-a számolt be a YouTube használatáról, míg a 15-17 éves tizenévesek 92%-a.
A tinilányok nagyobb valószínűséggel használják az Instagramot (66% vs. 53%), a TikTokot (68% vs. 59%) és a Snapchatet (66% vs. 53%), mint a fiúk, míg a fiúk nagyobb valószínűséggel használják a YouTube-ot (96% vs. 91%), az X-et (21% vs. 19%) és a Redditet (18% vs. 10%). Az online biztonsággal foglalkozó szakértők már korábban aggodalmukat fejezték ki az Instagram - és az Instagram által a felhasználók és a hírességek, valamint a kortársaik közötti úgynevezett társadalmi összehasonlítást elősegítő hatása miatt - a fiatal lányokra gyakorolt hatásával kapcsolatban. A Meta azóta különböző funkciófrissítéseket adott ki, amelyek célja, hogy megnehezítse a felhasználók, különösen a tizenévesek számára, hogy olyan tartalmi nyúlüregekbe essenek, amelyek károsíthatják a mentális egészségüket, beleértve a "tarts szünetet" emlékeztetőket.
A TikTok, a YouTube és a Snapchat az elmúlt években szintén a fiatal felhasználók védelmét szolgáló funkciókat adott ki, válaszul a tizenévesek biztonságával kapcsolatos növekvő ellenőrzésre, például alapértelmezett képernyőidő-korlátokat, szülői felügyeleti lehetőségeket és frissített tartalomajánló rendszereket. A jelentés arra is emlékeztet, hogy a tizenévesek számára nemcsak a közösségi médiához való hozzáférést, hanem az iskolai feladatokhoz való hozzáférést és a házi feladatok elvégzését is megnehezítheti: A megkérdezett tizenévesek 10%-a mondta azt, hogy otthon nincs hozzáférése asztali számítógéphez vagy laptophoz.
A jelentéshez megkérdezett közel 1500 tizenéves körében a YouTube már második éve megelőzte a TikTokot, mint a leggyakrabban használt platformot. A felmérésben a tizenévesek 93%-a mondta, hogy használja a YouTube-ot, szemben a TikTok 63%-ával, amelyet a Snapchat (60%), az Instagram (59%) és a Facebook (33%) kisebb arányban követett. A megkérdezett tinédzserek egyharmada mondta, hogy "szinte folyamatosan" használja legalább az említett alkalmazások egyikét - jelentette a Pew. A tizenévesek aránya pedig, akik arról számoltak be, hogy szinte állandóan használják az internetet, közel megduplázódott, 46%-ra emelkedett a Pew 2015-ben, a felmérés első kiadása óta eltelt nyolc év alatt. A jelentés elkészítéséhez a Pew Research 1453, 13 és 17 év közötti amerikai tizenévest kérdezett meg, akiket szüleiken keresztül toboroztak szeptember 26. és október 23. között.
A Pew jelentése szerint a közösségi média tinédzserek mentális egészségére és biztonságára gyakorolt hatásával kapcsolatos növekvő aggodalmak ellenére a fiatalok továbbra is intenzíven használják ezeket a platformokat. A jelentés számos, a közösségi médiavállalatok ellen benyújtott, a fiatalok károsításával vádoló per nyomán született, köztük egy, amelyet éppen ezen a héten nyújtott be az új-mexikói főügyész, aki szerint a Facebook- és Instagram-szülői Meta "táptalajt" teremt a gyermekragadozók számára. A Meta tagadta a perben szereplő állításokat, és azt állította, hogy a fiatal felhasználók védelmét szolgáló irányelvekkel és gyakorlatokkal rendelkezik.
A csoport megállapította, hogy míg a Snapchat és az Instagram használata nőtt a 2015-ös jelentés óta, a Facebook és az X (korábban Twitter) használata csökkent; a tizenévesek mindössze 33%-a mondta, hogy idén használja a Facebookot, míg 2015-ben 71%-uk. A Twitter használata a 2015-ös 33%-ról idén mindössze 20%-ra esett vissza. Az idősebb, 15 és 17 év közötti tizenévesek a YouTube kivételével nagyobb valószínűséggel használják a főbb platformok többségét, mint a 13 és 14 év közöttiek. A 13-14 évesek 94%-a számolt be a YouTube használatáról, míg a 15-17 éves tizenévesek 92%-a.
A tinilányok nagyobb valószínűséggel használják az Instagramot (66% vs. 53%), a TikTokot (68% vs. 59%) és a Snapchatet (66% vs. 53%), mint a fiúk, míg a fiúk nagyobb valószínűséggel használják a YouTube-ot (96% vs. 91%), az X-et (21% vs. 19%) és a Redditet (18% vs. 10%). Az online biztonsággal foglalkozó szakértők már korábban aggodalmukat fejezték ki az Instagram - és az Instagram által a felhasználók és a hírességek, valamint a kortársaik közötti úgynevezett társadalmi összehasonlítást elősegítő hatása miatt - a fiatal lányokra gyakorolt hatásával kapcsolatban. A Meta azóta különböző funkciófrissítéseket adott ki, amelyek célja, hogy megnehezítse a felhasználók, különösen a tizenévesek számára, hogy olyan tartalmi nyúlüregekbe essenek, amelyek károsíthatják a mentális egészségüket, beleértve a "tarts szünetet" emlékeztetőket.
A TikTok, a YouTube és a Snapchat az elmúlt években szintén a fiatal felhasználók védelmét szolgáló funkciókat adott ki, válaszul a tizenévesek biztonságával kapcsolatos növekvő ellenőrzésre, például alapértelmezett képernyőidő-korlátokat, szülői felügyeleti lehetőségeket és frissített tartalomajánló rendszereket. A jelentés arra is emlékeztet, hogy a tizenévesek számára nemcsak a közösségi médiához való hozzáférést, hanem az iskolai feladatokhoz való hozzáférést és a házi feladatok elvégzését is megnehezítheti: A megkérdezett tizenévesek 10%-a mondta azt, hogy otthon nincs hozzáférése asztali számítógéphez vagy laptophoz.