SG.hu
Örül az Nvidia, aranylázban jó ásókat gyártani
Tiszta szerencse, hogy az Nvidia hatalmas számítási kapacitású GPU-kat gyárt, mert így meg tudják számolni mennyi pénzük van.
A mesterséges intelligencia-gyorsítók iránti töretlen kereslet 843 százalékos(!) profitnövekedést eredményezett az Nvidia számára a július 30-ig tartó három hónapban tavalyhoz képest. A 2024-es pénzügyi év ezen második negyedévében a GPU-óriás 6,2 milliárd dolláros nettó nyereséget könyvelhetett el 13,5 milliárd dolláros bevétel mellett, ami kétszerese az egy évvel korábbi negyedévnek. Azt gondolhatnánk, hogy az Nvidia számai azért tűnnek erősnek idén, mert egy pocsék előző évhez hasonlítjuk őket, de a számokat nézve a félvezető titánnak mostanában nagyon jól megy a sora.
Az eladások hatalmas növekedését nem kis részben a Hopper és Ampere GPU-k iránti erős keresletnek köszönheti, amelyekből gyakran több ezer darabot kapcsolnak össze InfiniBand hálózat segítségével, hogy olyan nagyméretű nyelvi modelleket képezzenek, mint az OpenAI GPT-4. Ezt bizonyítja a chiptervező HGX és más adatközponti eszközökből származó bevétele is, amely a negyedév során meghaladta a 10,3 milliárd dollárt, ami 171 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
A cég második negyedéves pénzügyi eredményei az elmúlt hat évben
"Felhőszolgáltatóink a negyedévben kivételesen erős keresletet támasztottak a HGX rendszerek iránt, mivel generációváltásra vállalkoznak, hogy felkészítsék adatközponti infrastruktúrájukat az új MI-korszakra" - mondta Colette Kress, az Nvidia pénzügyi igazgatója a szerdai eredménybeszélgetésen. Az eladások többsége az Egyesült Államokból származott, bár Kress gyorsan rámutatott, hogy az adatközpontokból származó bevételek 20-25 százaléka Kínából származik. A kínai felhőszolgáltatók imádják az Nvidia gyorsítóit, hiába vannak azok lebutítva. Hírek szerint 5 milliárd dollárnyi A800-as GPU-t rendeltek, amelyeket 2024-ig kell leszállítania az Nvidiának - feltéve, ha az amerikai szabályozó hatóságok nem lépnek fel keményebben az MI-gyorsítók Kínába irányuló exportja ellen.
Kress kitért ezekre az aggályokra, és kifejtette, hogy a mostani szabályok - amelyek tavaly ősszel léptek életbe - "elérik a kívánt eredményeket". Ezzel valószínűleg diplomatikusan azt akarta mondani, hogy a Kínába irányuló félvezető-exportra vonatkozó korlátozásoknak van hatásuk, de nincs miért aggódni, és nincs szükség semmilyen változtatásra. A cég nyilván ezt szeretné, de éppen a múlt hónapban amerikai törvényhozók felszólították a Biden-kormányt, hogy szigorítsa a mesterséges intelligencia hardverek kínai exportját.
"Tekintettel a termékeink iránt világszerte tapasztalható erős keresletre, nem számítunk arra, hogy az adatközponti GPU-inkra vonatkozó további exportkorlátozások, ha el is fogadják azokat, azonnali, lényeges hatással lennének a pénzügyi eredményekre" - mondta Kress. "Hosszú távon azonban az adatközponti GPU-ink Kínába történő értékesítését tiltó korlátozások, amennyiben bevezetésre kerülnek, azt eredményezik, hogy az amerikai ipar tartósan elveszíti azt a lehetőséget, hogy a világ egyik legnagyobb piacán versenyezzen és vezető szerepet töltsön be."
De míg az Nvidia az adatközpontok eladásai terén szárnyalt a negyedév során, az amerikai óriáscég más szegmensei vegyes eredményeket értek el. A játékokból származó bevételek a negyedév során meghaladták a 2,5 milliárd dollárt, ami 22 százalékos növekedést jelent a tavalyi második negyedévhez képest, és szerényebb, 11 százalékos növekedést a GY2024 első negyedévéhez képest. Kress szerint a számok a vállalat 40-es sorozatú asztali és notebook GPU-inak, különösen a májusban bevezetett olcsóbb RTX 4060-asnak az erősebb eladásait tükrözik.
A társaság professzionális vizualizációs üzletága - amely a munkaállomás GPU-kat is magában foglalja - 24 százalékkal esett vissza éves szinten a negyedév során, 379 millió dolláros bevétellel, de 28 százalékos növekedést könyvelhetett el 2024 első negyedévéhez képest. Hasonló volt a helyzet az Nvidia autóipari szegmensében is, amely 253 millió dollárt termelt a negyedévben, ami 15 százalékos csökkenést jelent az előző negyedévhez, de ugyanennyivel többet a tavalyi évhez képest. Az Nvidia az autóipari eladások ingadozását a kínai piac keresletének csökkenésével magyarázta.
A következő eredménybeszámolóra előretekintve az Nvidia nem számít arra, hogy a mesterséges intelligencia hulláma egyhamar megtörik. 2024 harmadik negyedévére a cég 16 milliárd dollár plusz-mínusz két százalékos bevételt prognosztizál. Az Nvidia részvényei több mint hat százalékkal, 503,46 dollárra emelkedtek darabonként a zárás utáni kereskedésben. "A mesterséges intelligenciához szükséges adatközponti platformunk iránti kereslet óriási és széles körű az ügyfelek körében" - mondta Kress, hozzátéve, hogy a vállalat azon dolgozik, hogy a következő negyedévekben növelje az adatközponti GPU-k gyártását, hogy kielégítse ezt a keresletet.
A mesterséges intelligencia-gyorsítók iránti töretlen kereslet 843 százalékos(!) profitnövekedést eredményezett az Nvidia számára a július 30-ig tartó három hónapban tavalyhoz képest. A 2024-es pénzügyi év ezen második negyedévében a GPU-óriás 6,2 milliárd dolláros nettó nyereséget könyvelhetett el 13,5 milliárd dolláros bevétel mellett, ami kétszerese az egy évvel korábbi negyedévnek. Azt gondolhatnánk, hogy az Nvidia számai azért tűnnek erősnek idén, mert egy pocsék előző évhez hasonlítjuk őket, de a számokat nézve a félvezető titánnak mostanában nagyon jól megy a sora.
Az eladások hatalmas növekedését nem kis részben a Hopper és Ampere GPU-k iránti erős keresletnek köszönheti, amelyekből gyakran több ezer darabot kapcsolnak össze InfiniBand hálózat segítségével, hogy olyan nagyméretű nyelvi modelleket képezzenek, mint az OpenAI GPT-4. Ezt bizonyítja a chiptervező HGX és más adatközponti eszközökből származó bevétele is, amely a negyedév során meghaladta a 10,3 milliárd dollárt, ami 171 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
A cég második negyedéves pénzügyi eredményei az elmúlt hat évben
"Felhőszolgáltatóink a negyedévben kivételesen erős keresletet támasztottak a HGX rendszerek iránt, mivel generációváltásra vállalkoznak, hogy felkészítsék adatközponti infrastruktúrájukat az új MI-korszakra" - mondta Colette Kress, az Nvidia pénzügyi igazgatója a szerdai eredménybeszélgetésen. Az eladások többsége az Egyesült Államokból származott, bár Kress gyorsan rámutatott, hogy az adatközpontokból származó bevételek 20-25 százaléka Kínából származik. A kínai felhőszolgáltatók imádják az Nvidia gyorsítóit, hiába vannak azok lebutítva. Hírek szerint 5 milliárd dollárnyi A800-as GPU-t rendeltek, amelyeket 2024-ig kell leszállítania az Nvidiának - feltéve, ha az amerikai szabályozó hatóságok nem lépnek fel keményebben az MI-gyorsítók Kínába irányuló exportja ellen.
Kress kitért ezekre az aggályokra, és kifejtette, hogy a mostani szabályok - amelyek tavaly ősszel léptek életbe - "elérik a kívánt eredményeket". Ezzel valószínűleg diplomatikusan azt akarta mondani, hogy a Kínába irányuló félvezető-exportra vonatkozó korlátozásoknak van hatásuk, de nincs miért aggódni, és nincs szükség semmilyen változtatásra. A cég nyilván ezt szeretné, de éppen a múlt hónapban amerikai törvényhozók felszólították a Biden-kormányt, hogy szigorítsa a mesterséges intelligencia hardverek kínai exportját.
"Tekintettel a termékeink iránt világszerte tapasztalható erős keresletre, nem számítunk arra, hogy az adatközponti GPU-inkra vonatkozó további exportkorlátozások, ha el is fogadják azokat, azonnali, lényeges hatással lennének a pénzügyi eredményekre" - mondta Kress. "Hosszú távon azonban az adatközponti GPU-ink Kínába történő értékesítését tiltó korlátozások, amennyiben bevezetésre kerülnek, azt eredményezik, hogy az amerikai ipar tartósan elveszíti azt a lehetőséget, hogy a világ egyik legnagyobb piacán versenyezzen és vezető szerepet töltsön be."
De míg az Nvidia az adatközpontok eladásai terén szárnyalt a negyedév során, az amerikai óriáscég más szegmensei vegyes eredményeket értek el. A játékokból származó bevételek a negyedév során meghaladták a 2,5 milliárd dollárt, ami 22 százalékos növekedést jelent a tavalyi második negyedévhez képest, és szerényebb, 11 százalékos növekedést a GY2024 első negyedévéhez képest. Kress szerint a számok a vállalat 40-es sorozatú asztali és notebook GPU-inak, különösen a májusban bevezetett olcsóbb RTX 4060-asnak az erősebb eladásait tükrözik.
A társaság professzionális vizualizációs üzletága - amely a munkaállomás GPU-kat is magában foglalja - 24 százalékkal esett vissza éves szinten a negyedév során, 379 millió dolláros bevétellel, de 28 százalékos növekedést könyvelhetett el 2024 első negyedévéhez képest. Hasonló volt a helyzet az Nvidia autóipari szegmensében is, amely 253 millió dollárt termelt a negyedévben, ami 15 százalékos csökkenést jelent az előző negyedévhez, de ugyanennyivel többet a tavalyi évhez képest. Az Nvidia az autóipari eladások ingadozását a kínai piac keresletének csökkenésével magyarázta.
A következő eredménybeszámolóra előretekintve az Nvidia nem számít arra, hogy a mesterséges intelligencia hulláma egyhamar megtörik. 2024 harmadik negyedévére a cég 16 milliárd dollár plusz-mínusz két százalékos bevételt prognosztizál. Az Nvidia részvényei több mint hat százalékkal, 503,46 dollárra emelkedtek darabonként a zárás utáni kereskedésben. "A mesterséges intelligenciához szükséges adatközponti platformunk iránti kereslet óriási és széles körű az ügyfelek körében" - mondta Kress, hozzátéve, hogy a vállalat azon dolgozik, hogy a következő negyedévekben növelje az adatközponti GPU-k gyártását, hogy kielégítse ezt a keresletet.