Berta Sándor
Nagy távolságra szállíthat csomagokat egy drón
A pilóta nélküli légi jármű gyors és sok árucikk továbbítására képes.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) jóváhagyta a MightyFly Cento nevű autonóm teherszállító robotrepülőgép használatát. A drón akár 965 kilométeres távolságra is képes rakományt szállítani 240 kilométer/órás végsebességgel. A pilóta nélküli légi jármű négy méter széles és öt méter hosszú. A raktér mérete 1,8 x 0,3 x 0,3 méter és legfeljebb 96 csomag elhelyezésére elegendő. A fő rakomány értékes kis méretű termékekből, például gyógyszerekből állhat. A maximális hasznos teher súlya 45 kilogramm, a maximális felszállósúly pedig 161 kilogramm. Az, hogy a robotrepülőgép ilyen alacsony tömegű elsősorban a törzsnek köszönhető, amely nagyrészt szénszálas kompozit anyagból készült.
A Cento elektromos meghajtású. Amikor a fedélzeti akkumulátorok lemerülnek, egy belső égésű motor lép működésbe, hogy feltöltse az akkumulátorokat. A drón nyolc forgó rotorral van felszerelve, amelyek lehetővé teszik a függőleges fel- és leszállást. Le- és felszállóhelyként mindössze két parkolóhely elegendő. A rakomány be- és kirakodása automatikusan, szállítószalaggal történik, így nincs szükség földi infrastruktúrára. Az első repülésre 21 hónappal azután került sor, hogy a vállalkozás 5,1 millió dolláros támogatást kapott és kilenc hónappal a koncepció kidolgozása után.
"Van egy tanulság, amit az elmúlt években az ellátási lánc szűk keresztmetszeteiből és logisztikai problémáiból megtanultunk: rugalmasságra van szükségünk, hogy alkalmazkodni tudjunk a különböző szállítási mennyiségekhez és szállítási ütemezésekhez. Az egészségügyi vállalatoknak, a "just in time" gyártásnak és az áruk egynapos kiszállítását kínáló kiskereskedők növekvő számának gyorsabb és költséghatékonyabb módszerre van szüksége ahhoz, hogy az olykor romlandó áruk gyorsan eljussanak a célállomásra" - nyilatkozta Manal Habib, a MightyFly vezérigazgatója. A cég már tervezi egy nagyobb modell kifejlesztését, amely akár 225 kilogramm hasznos terhet is tud szállítani.
Az FAA most különleges légialkalmassági bizonyítványt és engedélyezési tanúsítványt (COA) adott a vállalatnak, amely 2022 eleje óta a hivatal kísérleti engedélye alapján távolról irányított tesztrepüléseket hajtott végre a korábbi járművel, az MF-100-assal, majd tavaly decemberében kezdte meg a Cento repülését a COA feltételei szerint. Az utóbbi lehetővé teszi a lebegésből a vízszintes repülésbe való kritikus átmenet demonstrálását, valamint nagyobb, 230 négyzetmérföldes légtérben és 5000 láb magasságig terjedő magasságban történő repülési tesztek elvégzését. Habib a FutureFlightnak elmondta, hogy a MightFly célja egy olyan pont-pont modell kidolgozása az áruszállításra, amely szerinte költséghatékonyabb lesz, mint a jelenlegi hálózatok. A kereskedelmi ügyfelek nevében maguk akarják üzemeltetni a repülőgépeket.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) jóváhagyta a MightyFly Cento nevű autonóm teherszállító robotrepülőgép használatát. A drón akár 965 kilométeres távolságra is képes rakományt szállítani 240 kilométer/órás végsebességgel. A pilóta nélküli légi jármű négy méter széles és öt méter hosszú. A raktér mérete 1,8 x 0,3 x 0,3 méter és legfeljebb 96 csomag elhelyezésére elegendő. A fő rakomány értékes kis méretű termékekből, például gyógyszerekből állhat. A maximális hasznos teher súlya 45 kilogramm, a maximális felszállósúly pedig 161 kilogramm. Az, hogy a robotrepülőgép ilyen alacsony tömegű elsősorban a törzsnek köszönhető, amely nagyrészt szénszálas kompozit anyagból készült.
A Cento elektromos meghajtású. Amikor a fedélzeti akkumulátorok lemerülnek, egy belső égésű motor lép működésbe, hogy feltöltse az akkumulátorokat. A drón nyolc forgó rotorral van felszerelve, amelyek lehetővé teszik a függőleges fel- és leszállást. Le- és felszállóhelyként mindössze két parkolóhely elegendő. A rakomány be- és kirakodása automatikusan, szállítószalaggal történik, így nincs szükség földi infrastruktúrára. Az első repülésre 21 hónappal azután került sor, hogy a vállalkozás 5,1 millió dolláros támogatást kapott és kilenc hónappal a koncepció kidolgozása után.
"Van egy tanulság, amit az elmúlt években az ellátási lánc szűk keresztmetszeteiből és logisztikai problémáiból megtanultunk: rugalmasságra van szükségünk, hogy alkalmazkodni tudjunk a különböző szállítási mennyiségekhez és szállítási ütemezésekhez. Az egészségügyi vállalatoknak, a "just in time" gyártásnak és az áruk egynapos kiszállítását kínáló kiskereskedők növekvő számának gyorsabb és költséghatékonyabb módszerre van szüksége ahhoz, hogy az olykor romlandó áruk gyorsan eljussanak a célállomásra" - nyilatkozta Manal Habib, a MightyFly vezérigazgatója. A cég már tervezi egy nagyobb modell kifejlesztését, amely akár 225 kilogramm hasznos terhet is tud szállítani.
Az FAA most különleges légialkalmassági bizonyítványt és engedélyezési tanúsítványt (COA) adott a vállalatnak, amely 2022 eleje óta a hivatal kísérleti engedélye alapján távolról irányított tesztrepüléseket hajtott végre a korábbi járművel, az MF-100-assal, majd tavaly decemberében kezdte meg a Cento repülését a COA feltételei szerint. Az utóbbi lehetővé teszi a lebegésből a vízszintes repülésbe való kritikus átmenet demonstrálását, valamint nagyobb, 230 négyzetmérföldes légtérben és 5000 láb magasságig terjedő magasságban történő repülési tesztek elvégzését. Habib a FutureFlightnak elmondta, hogy a MightFly célja egy olyan pont-pont modell kidolgozása az áruszállításra, amely szerinte költséghatékonyabb lesz, mint a jelenlegi hálózatok. A kereskedelmi ügyfelek nevében maguk akarják üzemeltetni a repülőgépeket.