SG.hu

5 dolog, amire figyelni kell a webshop logisztika kapcsán

Webshop logisztikán az e-kereskedők igényein alapuló logisztikai szolgáltatások összességét értjük. Ide soroljuk a beszerzési, tárolási, nyilvántartási, komissiózási, csomagolási és szállítási feladatokat és az olyan kiegészítő tevékenységeket, mint a címkézés vagy a termékek használati utasítással való ellátása. A webshop logisztika megfelel az online kereskedelem jellegzetességeinek, mint az interneten befutó egyedi rendelések kiszolgálásának és a hagyományos bolti kereskedelemhez viszonyítva gyakoribb és más jogi szabályozás alá eső visszáru kezelésének.

A jól működő webáruházi logisztika tehát több elemből álló tevékenységcsomag, aminek zökkenőmentes üzemelése alapvető fontosságú a webshop számára. A működésnek pedig vannak sarokpontjai, amik alapjában határozzák meg a tevékenység eredményességét. Sorra vesszük mi a webshop logisztika 5 legfontosabb sarkalatos pontja és megnézzük, ezek miért fontosak.

Költségszint, ezen múlik a haszon

Egy webáruház logisztikája a vállalkozás költséges tevékenysége: a termékek mozgatása, tárolása, nyilvántartása, a rendelések kezelése rengeteg időt és pénzt emészt fel. Webáruházat azért alapítunk, hogy abból nyereségünk származzon. A beszerzési ár vagy az előállítás költség és az eladási ár közötti különbség az árrés, ami két fontos elemből áll össze: a működési költségekből és a haszonból, vagy más néven profitból. Az eladási ár nem egy vágy vezérelt szám, hanem piaci folyamatok és versenytársak ajánlatainak függvényében megállapítható összeg. Ugyan magunknak is van hatásunk a piacra és az ott elérhető árat bizonyos mértékig befolyásolhatjuk, de lehetőségeink korlátozottak. Ugyanez igaz gyakran a beszerzési árra. Jóval nagyobb a mozgásterünk webáruházunk működési költségeinek terén. Minél alacsonyabban tartjuk a működési költségeket, annál nagyobb részt jelenthet az árrésből a haszon.

Hatékonyság, ezen múlik a vásárló

A fogyasztók az online térben vásárolva is a lehető leggyorsabban, pontos teljesítéssel szeretnének az általuk megvásárolt termékekhez hozzájutni, probléma esetén gördülékeny kiszolgálást várnak el. Az ár mellett meghatározó a vásárlói elégedettség szempontjából, hogy gyorsan és pontosan azt kapja a fogyasztó, amit megrendelt és szükség esetén hatékonyan tudjon információhoz jutni rendeléséről vagy visszajelzést adni problémájáról. Ehhez letisztult, kellően automatizált folyamatok szükségesek, amik a lehető leggyorsabban és legpontosabban reagálnak. A webshop logisztika hatékony működése közvetlen hatással van a vásárlói elégedettségre.

Stratégia, ezen múlik a kontroll

Ugyan elsőre egy online kereskedő logisztikai feladatai nem tűnnek többnek, mint a termékek tárolásának, amivel kapcsolatban nem nagyon kell stratégiákat kitalálni a valóságban ez nincs teljesen így. Ismernünk kell a teljes logisztikai folyamatot a beszerzéstől a kiszállításig, az egyes lépések célját és eredményét, tisztában kell lennünk az alternatívákkal ahhoz, hogy a vállalati célokat leginkább szolgáló megoldásokat alkalmazzunk. A megalapozott döntésekhez, a vállalat irányításának kézben tartásához szükség van arra, hogy minden lépésről tudjuk miért történik, hogyan működik, szükséges-e és ha igen milyen irányban fejlesztenünk. Ha nincs stratégiánk a logisztikával kapcsolatban, a megfelelő hatékonyság és költségszint sem érhető el.

Rugalmasság, ezen múlik a jövő

A logisztika működtetése költség- és munkaerő-igényes tevékenység, míg a működés megalapozása jelentős beruházást is igényel. A logisztikai kapacitások szűkössége a növekedés gátját, míg kihasználatlansága a költségek elszabadulását okozhatja. Olyan logisztikai megoldásokat kell tehát találni, ami felesleges költségek nélkül biztosítja a jövőbeni növekedés feltételeit, miközben képes alkalmazkodni webáruházunk egyedi igényeihez, például termékeink szezonalitásához vagy a rendelések időben nem egyenletes beérkezéséhez.

Kiszervezés, ezen múlik a siker

A webáruházak számára ritka, hogy olyan környezetben üzemelhetnek, ahol az előző négy sarokpont ideálisan működtethető partnerek bevonása nélkül. Így a webshop logisztika teljes (ilyen a fulfillment szolgáltatás) vagy részleges kiszervezése szintén döntő jelentőségű az e-kereskedők logisztikai tevékenysége kapcsán.Túlzás nélkül állítható, hogy a megfelelő partner kiválasztása a gazdasági siker egyik kulcsa. Miért is jobb kiszervezve a logisztika?

Számít a méret

A logisztikai tevékenységek során a mérethatékonyság döntő fontosságú, a logisztika teljes kiszervezésével akár a költségek felét, harmadát megtakaríthatjuk. Nem pusztán a részszolgáltatások kedvezőbb ajánlatairól van szó – például arról, hogy egy futárcég kedvezőbb ajánlatot ad egy olyan megrendelőnek, aki több csomagot küld – hanem a logisztikai központ közös használatáról is. Egy raktári alkalmazott egyszerre több webáruházat is kiszolgálhat, miközben mindenki csak a ráeső részét téríti a szolgáltatásnak. Ugyanígy nem szükséges önállóan fenntartani a szakszerű csomagolás feltételeit, de akár az árubeszerzés vagy a rendelések fogadása, teljesítése is kiszervezhető.

Egy logisztikai központ kiépítése jelentős költségekkel jár, miközben kevés partner esetén a logisztikai beruházó számára válik kockázatossá a megtérülés. Az e-kereskedő logisztikai tevékenységeinek kiszervezésével bármely webáruház hozzáférhet a legmodernebb raktári technológiához a beruházás kockázata nélkül, amivel gyorsabb és pontosabb lesz a kiszolgálás, precízebb a készletnyilvántartás, nő a hatékonyság és ezáltal a vásárlói elégedettség. A közös logisztikai központ üzemelése úgy is gazdaságos, hogy nem veszíti el rugalmasságát és nem korlátozza a növekedés lehetőségét. A szolgáltatásokért használatarányosan szükséges fizetni, ami kedvező a webáruház számára, miközben biztosítja a logisztikai szolgáltató számára az optimális munkaszervezést és kihasználtságot. A webáruház növekedése szolgál a logisztikai partner bevételének alapjául, így az mindkét félnek közös érdeke.

A profivá válás útja

A logisztika egy szakma, ami ritkán párosul a webáruházak üzemeltetőinek tudásával és érdeklődésük fókuszával. Egy olyan szakterület kiszervezéséről, profi kezekbe adásáról van szó, ahol sokszor a tudás és az érdeklődés egyaránt hiányzik annak optimális működtetéséhez. Egy webáruház logisztikai műveletei könnyen leválaszthatóak más tevékenységek napi feladataitól, mint például a marketing, az ügyfélkapcsolatok vagy a számlázás.

A kiszervezés és profi partner bevonása adja meg a feladatkörök letisztulásának és a tevékenységek automatizáltságának alapjait, így a kiszervezés nem a kontroll elvesztését jelenti, hanem éppen azt biztosítja, hogy az bármely körülmény vagy nem várt esemény esetén is teljes legyen. A logisztikai feladatok kiszervezése folyamatos készletnyilvántartással párosul, ami segíti a fontos vállalati döntések megalapozottságát. Egy webáruház esetében az sem elhanyagolható, hogy a kiszervezéssel járó anyagi és időbeni megtakarítás más területen fektethető be, így több idő marad akár az ügyfélszolgálat, akár a marketing területére, ami közvetlenül szolgálja a fogyasztók megszerzését.

Fulfillment

A webshop logisztika teljes kiszervezését fulfillment szolgáltatásnak hívjuk. Fulfillment esetén a logisztikai szolgáltató vállal át minden raktári tevékenységet, beleértve a beérkező termékek tárolását, nyilvántartását, rendelések szerinti kigyűjtését és csomagolását valamint a kiszállítást a fogyasztóhoz. Igény esetén a fulfillment partner további kiegészítő szolgáltatásokat is elvégez, mint például a hiányzó dokumentáció pótlása, az átcímkézés vagy az újracsomagolás. A fulfillment szolgáltató tevékenységét saját raktárbázisán végzi, a szállítási feladatokat alvállalkozóval vagy saját flottával biztosítja. A szolgáltatás keretében a webáruházban leadott rendelések közvetlenül a fulfillment szolgáltatóhoz futnak be, aki maradéktalanul teljesíti azt, minden logisztikai terhet átvállalva az e-kereskedőtől. A szolgáltatás díja előre és egyértelműen kalkulálható és az árképzés során könnyen figyelembe vehető.