Berta Sándor

Össztűz alatt a programokban megvásá­rolható tartalmak

A helyi kormány a szerencsejátékok tipikus elemeit látja a megoldásokban, ezért szabályozná azok alkalmazását.

A szoftverekben megvehető különböző tartalmak (un. loot boxok) virtuális tárgyakat tartalmaznak, valódi pénzért cserébe lehet beszerezni azokat és elsősorban az ingyenes játékoknál számítanak a fejlesztők számára fontos bevételi forrásnak. A loot boxokkal szemben az a legfontosabb érv, hogy lehetővé teszik a "meggondolatlan, kényszeres vagy akár beteges" fogyasztói magatartást, s azt a jövőben el kellene kerülni.

Alberto Garzon spanyol fogyasztóvédelmi miniszter azt mondta, hogy a kabinet néhány héten belül szabályozni fogja a valódi vagy a virtuális piacon gazdasági értéket kínáló játékelemeket. Egyúttal szintén tanulmányozzák majd az úgynevezett nem behelyettesíthető tokenek (NFT) és a kriptovaluták alkalmazási lehetőségeit. Az NFT-k gyakorlatilag digitális eredetigazolások, olyan tulajdoni lapok, amelyekkel bizonyítható egy eszköz, kép, animáció, videó vagy más tárgy birtokosa, s jelenleg rendkívül népszerűnek számítanak.

Garzon rámutatott, hogy a loot boxok hasonló jellemzőket mutatnak, mint a szerencsejátékok. A tervezett törvény biztosítani fogja, hogy a játékosok kikapcsolódjanak, de eközben védi majd az egészségüket is. A Spanyol Nemzeti Drogellenes Terv keretében készített felmérésből kiderült, hogy tavaly 10-ből 3 helyi felhasználó költött arra, hogy javítson egy alkalmazásban a rangján, a karakterén, a felszerelésén vagy az imázsán. A lehetőséggel általában a fiatalok és a fiatal felnőttek éltek.


A Forbrukerradet nevű norvég fogyasztóvédelmi hivatal az Insert Coin - How the gaming industry exploits consumers using loot boxes című, közel 60 oldalas jelentésében szorgalmazta a szoftvereken belül beszerezhető tartalmak (loot boxok) és a mikrotranzakciók területének a szabályozását. A szakemberek példaként hozták fel a FIFA 22 és a Shadow Legends nevű játékokat. Az állásfoglaláshoz 18 további ország csatlakozott.

A Forbrukerradet többek között a loot boxok hibájának rótta fel a pszichológiai manipulációkra építő félrevezető dizájnok; a nyereséget elosztó, nem világos algoritmusok és az agresszív marketing alkalmazását, a felhasználói szokások maximális feltérképezését. A hivatal további két dolgot is említett. Az egyik a játékokhoz kapcsolódó túlzottan magas valódi költségeket, valamint a vásárlások keretfeltételeit. Az utóbbi arra utal, hogy a felhasználók bármikor elveszíthetik a hozzáférést a megvásárolt tartalmakhoz, például ha lekapcsolják az adott szervert vagy az üzemeltetők indoklás nélkül törlik a játékosok fiókjait.

A hivatal a félrevezető dizájnok és a szoftvereken belüli fizetőeszközök betiltását követeli, továbbá hogy a kiskorúaknak ne legyenek elérhetők a loot boxokat tartalmazó termékek, ugyanis ez a korcsoport nem tud védekezni. Rendkívül fontos továbbá az átláthatóság megteremtése és hogy a hatóságok hozzáférést kapjanak az alkalmazott algoritmusokhoz és adatcsomagokhoz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!