Berta Sándor
A fitneszeszközök kiválóak adatgyűjtésre
Napjainkban már nem csupán a hardverek eladásából szereznek bevételt a gyártók, hanem az ügyféladatok gyűjtéséből és értékesítéséből is.
A Mozilla Alapítvány 151 olyan aktuális terméket vizsgált meg adatvédelmi szempontból, amelyek a mostani karácsonyi szezonban keresett ajándékok lehetnek. Bár voltak pozitív példák, de az eredmény többnyire elkeserítő volt.
Az eszközöket hat különböző kategória (intelligens otthon, játék, szórakozás, viselhető megoldások, egészség, mozgás) valamelyikébe sorolták be. A tanulmányozott készülékekben közös volt, hogy mindegyik működtetéséhez szükség van internetelérésre. A tesztek fókuszában az integrált kamerák, a mikrofonok, a GPS-modulok, a mesterséges intelligencia és az adatvédelmi előírások voltak, s az, hogy az adott gyártó általánosságban miként kezeli és védi az ügyfelei magánéletét.
A szervezet munkatársai úgy találták, hogy 46 termék esetében különösen problémás az adatvédelem, ezért azokat az "adatvédelmet nem tartalmaz" jelöléssel látták el. A leginkább kémkedő készülékek közé tartoznak a Facebook Portal, az Amazon Echo, a NordicTrack Treadmill és a Samsung Galaxy táblagépek. Aki például a Facebooktól vásárol okoshangszórót, az akár Mark Zuckerberget is meghívhatná az otthonába. De a NordicTrack, a Peloton, a Soulcycle és a Tonal fitneszeszközei is rengeteg személyes információt gyűjtenek. Különösen a NordicTrack gyakorlata elítélendő, a vállalat ugyanis akkor is eladja az adatokat vagy felhívja az ügyfelet, esetleg SMS-t küld neki, ha az illető tiltólistára tette.
A pozitív példák közé tartozott a Garmin, amely a hardvereinek és nem az ügyfelei személyes információinak az eladásával akar pénzt keresni. A gyártó kiemelkedően kezeli a biztonságot is. Az Apple szintén elismerést érdemelt, mert nem adja el a vásárlói adatait, míg a Sonos One SL hangszórókba direkt nem került mikrofon, hogy azzal véletlenül se lehessen visszaélni és kémkedni. A részletes eredményekitt érhetők el.
A Mozilla Alapítvány 151 olyan aktuális terméket vizsgált meg adatvédelmi szempontból, amelyek a mostani karácsonyi szezonban keresett ajándékok lehetnek. Bár voltak pozitív példák, de az eredmény többnyire elkeserítő volt.
Az eszközöket hat különböző kategória (intelligens otthon, játék, szórakozás, viselhető megoldások, egészség, mozgás) valamelyikébe sorolták be. A tanulmányozott készülékekben közös volt, hogy mindegyik működtetéséhez szükség van internetelérésre. A tesztek fókuszában az integrált kamerák, a mikrofonok, a GPS-modulok, a mesterséges intelligencia és az adatvédelmi előírások voltak, s az, hogy az adott gyártó általánosságban miként kezeli és védi az ügyfelei magánéletét.
A szervezet munkatársai úgy találták, hogy 46 termék esetében különösen problémás az adatvédelem, ezért azokat az "adatvédelmet nem tartalmaz" jelöléssel látták el. A leginkább kémkedő készülékek közé tartoznak a Facebook Portal, az Amazon Echo, a NordicTrack Treadmill és a Samsung Galaxy táblagépek. Aki például a Facebooktól vásárol okoshangszórót, az akár Mark Zuckerberget is meghívhatná az otthonába. De a NordicTrack, a Peloton, a Soulcycle és a Tonal fitneszeszközei is rengeteg személyes információt gyűjtenek. Különösen a NordicTrack gyakorlata elítélendő, a vállalat ugyanis akkor is eladja az adatokat vagy felhívja az ügyfelet, esetleg SMS-t küld neki, ha az illető tiltólistára tette.
A pozitív példák közé tartozott a Garmin, amely a hardvereinek és nem az ügyfelei személyes információinak az eladásával akar pénzt keresni. A gyártó kiemelkedően kezeli a biztonságot is. Az Apple szintén elismerést érdemelt, mert nem adja el a vásárlói adatait, míg a Sonos One SL hangszórókba direkt nem került mikrofon, hogy azzal véletlenül se lehessen visszaélni és kémkedni. A részletes eredményekitt érhetők el.