Berta Sándor
Robotok segíthetik a gyermekek kórházi látogatásait
A kicsik barátként tekintenek a gépekre és így könnyebben átvészelik a kezeléseket.
A University of California Los Angeles Health Sciences munkatársai megállapították, hogy ha a gyerekeket a kórházi látogatásaik során nem csupán a szüleik vagy a barátaik kísérik el, hanem egy emberek által vezérelt robot is, akkor az pozitív prognózisokat és jobb egészségügyi interakciókat, illetve kezeléseket eredményezhet. A szakemberek kifejlesztették a Robin nevű gépet, amely gyakorlatilag kísérői feladatokat lát el, 1,20 méter magas és tud beszélni vagy másokkal játszani is.
A kutatók tavaly október és idén április között megvizsgálták, hogy mennyire különböznek a táblagépes interakcióval összekötött hagyományos kórházi látogatások a Robin bevonásával végrehajtott, egy órán át tartó, videóra vett kórházi látogatásoktól. Minden egyes eset végén megkérdezték a gyermekeket és a szüleiket. Azok a szülők és fiatalok, akiket Robin is elkísért az útjukra, azt közölték, hogy máskor is szívesen vennék a gépi segítséget. A táblagépet kapó családoknál ugyanez az arány 60 százalék volt.
A kicsik úgy vélték, hogy 29 százalékkal pozitívabb élményt jelentett a számukra egy kórházi látogatás akkor, ha azon a robot is részt vett. Ezzel párhuzamosan a kórházi látogatásokhoz kapcsolódó negatív érzések 33 százalékkal csökkentek akkor, ha az eseményeken Robin is jelen volt. A táblagépes interakcióknál a pozitív érzések 43 százalékkal erősödtek, míg a negatív érzések 33 százalékkal mérséklődtek. Azok a szülők, akiknek a csemetéit Robin meglátogatta, arról számoltak be, hogy a negatív érzések 75 százalékkal csökkentek. Ezzel szemben azok a szülők, akiknek a gyerekei táblagépet kaptak, azt nyilatkozták, hogy a csemetéik pozitív érzései 16 százalékkal nőttek ugyan, de a negatív érzéseik nem változtak.
A szakértők kiemelték, hogy a robot alkalmazásának előnyei közé tartozik az erősebb bizalom kialakulása, a nagyobb interaktivitás a játékok alatt és a kórházi tapasztalatok jobb ellenőrizhetősége. Justin Wagner, a szakemberek egyike kifejtette, hogy bebizonyosodott, hogy egy robot jóval túlmutat egy videochatelési lehetőséget kínáló táblagépen és teljesen új lehetőségeket nyit abban, hogy a kórházi élményeket kevésbé stresszessé tegye. Ezeket a tapasztalatokat pont a koronavírus-járvány ideje alatt kellene hasznosítani, hogy a gyerekek könnyebben éljék meg a kórházi tartózkodást.
A University of California Los Angeles Health Sciences munkatársai megállapították, hogy ha a gyerekeket a kórházi látogatásaik során nem csupán a szüleik vagy a barátaik kísérik el, hanem egy emberek által vezérelt robot is, akkor az pozitív prognózisokat és jobb egészségügyi interakciókat, illetve kezeléseket eredményezhet. A szakemberek kifejlesztették a Robin nevű gépet, amely gyakorlatilag kísérői feladatokat lát el, 1,20 méter magas és tud beszélni vagy másokkal játszani is.
A kutatók tavaly október és idén április között megvizsgálták, hogy mennyire különböznek a táblagépes interakcióval összekötött hagyományos kórházi látogatások a Robin bevonásával végrehajtott, egy órán át tartó, videóra vett kórházi látogatásoktól. Minden egyes eset végén megkérdezték a gyermekeket és a szüleiket. Azok a szülők és fiatalok, akiket Robin is elkísért az útjukra, azt közölték, hogy máskor is szívesen vennék a gépi segítséget. A táblagépet kapó családoknál ugyanez az arány 60 százalék volt.
A kicsik úgy vélték, hogy 29 százalékkal pozitívabb élményt jelentett a számukra egy kórházi látogatás akkor, ha azon a robot is részt vett. Ezzel párhuzamosan a kórházi látogatásokhoz kapcsolódó negatív érzések 33 százalékkal csökkentek akkor, ha az eseményeken Robin is jelen volt. A táblagépes interakcióknál a pozitív érzések 43 százalékkal erősödtek, míg a negatív érzések 33 százalékkal mérséklődtek. Azok a szülők, akiknek a csemetéit Robin meglátogatta, arról számoltak be, hogy a negatív érzések 75 százalékkal csökkentek. Ezzel szemben azok a szülők, akiknek a gyerekei táblagépet kaptak, azt nyilatkozták, hogy a csemetéik pozitív érzései 16 százalékkal nőttek ugyan, de a negatív érzéseik nem változtak.
A szakértők kiemelték, hogy a robot alkalmazásának előnyei közé tartozik az erősebb bizalom kialakulása, a nagyobb interaktivitás a játékok alatt és a kórházi tapasztalatok jobb ellenőrizhetősége. Justin Wagner, a szakemberek egyike kifejtette, hogy bebizonyosodott, hogy egy robot jóval túlmutat egy videochatelési lehetőséget kínáló táblagépen és teljesen új lehetőségeket nyit abban, hogy a kórházi élményeket kevésbé stresszessé tegye. Ezeket a tapasztalatokat pont a koronavírus-járvány ideje alatt kellene hasznosítani, hogy a gyerekek könnyebben éljék meg a kórházi tartózkodást.