Berta Sándor
Alapvető változásokat sürget az Ecosia keresőcég
Egyre sikeresebb a védd a bolygót, ültess a fákat elgondolás.
Az Ecosia egy internetes keresőcég és közösségi vállalkozás, amely a nyereségének 80 százalékát olyan nonprofit szervezeteknek ajánlja fel, amelyek az erdőfelújításra összpontosítanak. Az elképzelés sikeres, ugyanis világszerte jelenleg 1,3 másodpercenként elültetnek egy fát a projekt segítségével. Christian Kroll, a vállalat alapítója úgy foglalta össze a tevékenységüket, hogy nem azért ültetnek fákat, hogy pénzt keressenek, hanem azért keresnek pénzt, hogy fákat ültethessenek.
A mottó jól jellemzi a közgazdászt, aki semmire sem tartja a nyereség maximalizálását és nem is az a célja, hogy meggazdagodjon. Szinte mindig egy egyszerű fehér trikót visel és kerékpárral megy dolgozni. Egyetlen célja van: a klímaváltozás elleni harc. A társaságot 2009-ben alapította és az a koronavírus-járvány előtt az 50 leggyorsabban növekvő német startup közé tartozott. Elsőre ellentmondásosnak tűnik a tevékenység, hiszen miként is járulhatna hozzá a környezetvédelemhez egy keresőcég, amely az online keresések bonyolításával komoly mennyiségű energiát fogyaszt? A Google például internetes keresésenként 0,2 gramm szén-dioxidot bocsát ki, s egyetlen nap alatt több mint 3,5 milliárd keresésre kerül sor a webes óriás rendszerében.
Kroll úgy gondolkodott, hogy a világháló használatát nem tudja és nem is akarja korlátozni. Amit viszont megtehet, hogy az online szerzett bevétele egy részét a klímavédelemre fordítja. Ebből a célból 2009 óta működik együtt a Microsofttal. Aki az Ecosia segítségével keres a világhálón, az gyakorlatilag ugyanazokat az eredményeket kapja, mintha a Microsoft keresőjét, a Binget használná. S ugyanez igaz a szolgáltatást finanszírozó reklámokra is. Aki az Ecosiánál kattint egy hirdetésre, az először is a redmondi konszernnek keres pénzt, de annak rendszere felismeri, hogy a bevétel a vállalkozás platformján keletkezett, így végül az Ecosia kapja meg a pénz jelentős részét.
A konkrét százalékot a menedzser nem árulhatja el, de a vállalat minden hónapban nyilvánosságra hozza a bevételeit és azt, hogy azokat miként használta fel. Az összeget általában fákra, zöld befektetésekre, adókra és szociális kiadásokra, marketingre és működési költségekre költi el. Jó példát jelentenek erre az idén márciusi adatok, amelyek szerint a közel kétmillió eurós nyereségből 1 783 307 fa elültetését lehetett finanszírozni. Az is ismertté vált, hogy átlagosan 45 keresés kell egy fa telepítéséhez. Az Ecosia piaci részesedése Németországban kicsivel több mint 1 százalék, az Amerikai Egyesült Államokban kevesebb, mint 1 százalék, míg globális viszonylatban 0,37 százalék.
A Microsoft számára gazdasági szempontból észszerű az együttműködés, mert az Ecosia elsősorban a Google keresőjétől vonja el az embereket. A redmondi óriás technológiája segítségével ugyanakkor a társaság kevés pénzből is jelentős fejlesztéseket hajthat végre. Márciusban például 73 000 eurót adott ki szerverekre és szoftverekre, míg a személyi kiadások meghaladták a 381 000 eurót. A felhasználókat saját fejlesztésű szimbólumok tájékoztatják a keresési eredményekben arról, hogy egy adott vállalkozás milyen pozícióban található a környezeti fenntarthatóság területén. Amelyik piaci szereplő jó pozícióban van, egy kis méretű zöld levelet kap, míg amelyik nagyon rossz pozícióban az egy kis szénszimbólumot.
Az Ecosia eddig 125,56 millió fa elültetéséhez járult hozzá. A 100 milliós határ elérése azt jelentette, hogy az ültetett fák naponta 1771 tonna szén-dioxidot tudnak megkötni. Fontos, hogy a telepített fák nem monokultúrák vagy invazív, nem helyi fajok. Minden egyes fa állapotát folyamatosan ellenőrzik a műholdak és helyi látogatások segítségével, s csak azokat a fákat számolják, amelyek három évnél hosszabb ideig élnek. Az Ecosia 2018 óta napelemek felszerelésével igyekszik biztosítani a saját áramfogyasztását. Napjainkban a startup már kétszer annyi energiát termel megújuló forrásokból, mint amennyit a keresések fogyasztanak. Kroll nemrég a részesedését átadta egy alapítványnak és kikötötte, hogy a cégből nem vehető ki a nyereség, a fizetését pedig direkt úgy állapította meg, hogy az ne legyen a legmagasabb.
Az Ecosia egy internetes keresőcég és közösségi vállalkozás, amely a nyereségének 80 százalékát olyan nonprofit szervezeteknek ajánlja fel, amelyek az erdőfelújításra összpontosítanak. Az elképzelés sikeres, ugyanis világszerte jelenleg 1,3 másodpercenként elültetnek egy fát a projekt segítségével. Christian Kroll, a vállalat alapítója úgy foglalta össze a tevékenységüket, hogy nem azért ültetnek fákat, hogy pénzt keressenek, hanem azért keresnek pénzt, hogy fákat ültethessenek.
A mottó jól jellemzi a közgazdászt, aki semmire sem tartja a nyereség maximalizálását és nem is az a célja, hogy meggazdagodjon. Szinte mindig egy egyszerű fehér trikót visel és kerékpárral megy dolgozni. Egyetlen célja van: a klímaváltozás elleni harc. A társaságot 2009-ben alapította és az a koronavírus-járvány előtt az 50 leggyorsabban növekvő német startup közé tartozott. Elsőre ellentmondásosnak tűnik a tevékenység, hiszen miként is járulhatna hozzá a környezetvédelemhez egy keresőcég, amely az online keresések bonyolításával komoly mennyiségű energiát fogyaszt? A Google például internetes keresésenként 0,2 gramm szén-dioxidot bocsát ki, s egyetlen nap alatt több mint 3,5 milliárd keresésre kerül sor a webes óriás rendszerében.
Kroll úgy gondolkodott, hogy a világháló használatát nem tudja és nem is akarja korlátozni. Amit viszont megtehet, hogy az online szerzett bevétele egy részét a klímavédelemre fordítja. Ebből a célból 2009 óta működik együtt a Microsofttal. Aki az Ecosia segítségével keres a világhálón, az gyakorlatilag ugyanazokat az eredményeket kapja, mintha a Microsoft keresőjét, a Binget használná. S ugyanez igaz a szolgáltatást finanszírozó reklámokra is. Aki az Ecosiánál kattint egy hirdetésre, az először is a redmondi konszernnek keres pénzt, de annak rendszere felismeri, hogy a bevétel a vállalkozás platformján keletkezett, így végül az Ecosia kapja meg a pénz jelentős részét.
A konkrét százalékot a menedzser nem árulhatja el, de a vállalat minden hónapban nyilvánosságra hozza a bevételeit és azt, hogy azokat miként használta fel. Az összeget általában fákra, zöld befektetésekre, adókra és szociális kiadásokra, marketingre és működési költségekre költi el. Jó példát jelentenek erre az idén márciusi adatok, amelyek szerint a közel kétmillió eurós nyereségből 1 783 307 fa elültetését lehetett finanszírozni. Az is ismertté vált, hogy átlagosan 45 keresés kell egy fa telepítéséhez. Az Ecosia piaci részesedése Németországban kicsivel több mint 1 százalék, az Amerikai Egyesült Államokban kevesebb, mint 1 százalék, míg globális viszonylatban 0,37 százalék.
A Microsoft számára gazdasági szempontból észszerű az együttműködés, mert az Ecosia elsősorban a Google keresőjétől vonja el az embereket. A redmondi óriás technológiája segítségével ugyanakkor a társaság kevés pénzből is jelentős fejlesztéseket hajthat végre. Márciusban például 73 000 eurót adott ki szerverekre és szoftverekre, míg a személyi kiadások meghaladták a 381 000 eurót. A felhasználókat saját fejlesztésű szimbólumok tájékoztatják a keresési eredményekben arról, hogy egy adott vállalkozás milyen pozícióban található a környezeti fenntarthatóság területén. Amelyik piaci szereplő jó pozícióban van, egy kis méretű zöld levelet kap, míg amelyik nagyon rossz pozícióban az egy kis szénszimbólumot.
Az Ecosia eddig 125,56 millió fa elültetéséhez járult hozzá. A 100 milliós határ elérése azt jelentette, hogy az ültetett fák naponta 1771 tonna szén-dioxidot tudnak megkötni. Fontos, hogy a telepített fák nem monokultúrák vagy invazív, nem helyi fajok. Minden egyes fa állapotát folyamatosan ellenőrzik a műholdak és helyi látogatások segítségével, s csak azokat a fákat számolják, amelyek három évnél hosszabb ideig élnek. Az Ecosia 2018 óta napelemek felszerelésével igyekszik biztosítani a saját áramfogyasztását. Napjainkban a startup már kétszer annyi energiát termel megújuló forrásokból, mint amennyit a keresések fogyasztanak. Kroll nemrég a részesedését átadta egy alapítványnak és kikötötte, hogy a cégből nem vehető ki a nyereség, a fizetését pedig direkt úgy állapította meg, hogy az ne legyen a legmagasabb.