Berta Sándor

Szinte folyamatosan a levegőben maradhat egy új drón

A robotrepülőgép számos szempontból különleges.

A Delfti Műszaki Egyetem kutatói egy olyan pilóta nélküli légi járművet fejlesztettek ki a Holland Királyi Haditengerészettel (HNLMS) és a parti őrséggel közösen, amely környezetbarát, függőlegesen is fel tud szállni és hosszabb ideig tud a levegőben maradni, mint minden más hasonló méretű jelenlegi típus. A beépített hidrogén üzemanyagcellák elegendő áramot biztosítanak a beszerelt 12 motor számára.

A drón indulásakor az elektromos motorokat a fedélzeti akkumulátorok látják el energiával, míg a repülés közben egy 800 wattos üzemanyagcella gondoskodik erről és az áramfelesleget visszatölti az akkumulátorokba. A robotrepülőgép működése közben kibocsátott egyetlen anyag a gőz. Az üzemanyagcellát egy 6,8 literes hidrogéntartály segítségével működtetik. A pilóta nélküli légi jármű akkor is üzemképes marad, ha néhány motorja elromlik. A fesztávolsága 3 méter, míg a súlya 13 kilogramm.

Ugyan már most is vannak üzemanyagcellákkal ellátott drónok, de azok nem tudnak függőlegesen fel- és leszállni, s nem tudnak hosszú ideig a tenger vagy a szárazföld felett repülni. Bart Remes, a Micro Air Vehicle Lab (MAVLab) munkatársa és a Delfti Műszaki Egyetem projektmenedzsere továbbá rámutatott, hogy az érintett típusok túl lassúak a balesetek vagy a katasztrófák felderítéséhez.

A robotrepülőgépet nem csupán szélcsatornában, hanem a Holland Királyi Haditengerészet és a parti őrség hajóival is tesztelték. Pieter Blank, a Holland Királyi Haditengerészet innovációs parancsnoka azt mondta, hogy a hidrogénnel hajtott pilóta nélküli légi jármű valódi műszaki áttörést jelent és nagy jövőbeli lehetőségek rejlenek benne.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!