Berta Sándor
Harcot hirdetett az összeesküvés-elméletek ellen a YouTube
A videómegosztó évek óta próbál fellépni az álinformációkkal szemben, de inkább kevesebb, mint több sikerrel.
"A YouTube 15 évvel ezelőtt nyitott platformként indult, amely a világ minden embere számára megadta azt a lehetőséget, hogy megoszthassák az ötleteiket. Ezek közé tartoznak természetesen azok az elképzelések is, amelyek nekünk nem biztos, hogy tetszenek. De ez egy nyitott platformmal együtt jár és erre nagyon büszkék is vagyunk. Mindig voltak irányelveink, amelyekben világossá tettük, hogy melyik tartalmak maradhatnak az oldalon és melyeket kell törölnünk azért, hogy megvédjük a partnereinket és a kreatív alkotókat. Az elmúlt években ezeket az irányelveket számos alkalommal megváltoztattuk." - jelentette ki Neal Mohan, a YouTube menedzsere.
"A videomegosztón jelenleg a legnagyobb hazugságok a koronavírus-járvánnyal kapcsolatosak, de fontos kiemelni, hogy minden krízisben vannak hazugságokat terjesztő emberek, akik vagy ideológiai vagy kereskedelmi okokból folytatják a tevékenységüket. Ebből a szempontból a koronavírus-járvány sem különbözik más eseményektől. Viszont ebben az esetben azért kell harcolnunk az álinformációk ellen, mert emberek élete a tét. Már a járvány előtt intézkedéseket foganatosítottunk azért, hogy az egészségügyi álinformációk ne terjedhessenek, például a nem hatékony vagy akár káros szerekkel kapcsolatban."
Mohan hozzátette, hogy néhány hónappal ezelőtt álmukban sem gondolták volna, hogy bárki is kapcsolatba hozza az 5G szabványt a koronavírussal, de mégis ez történt. Ezért órák alatt gondoskodniuk kellett arról, hogy az érintett anyagok minél gyorsabban eltűnjenek a honlapról. De ugyanez vonatkozik a gyűlöletbeszédre is vagy a zaklatásokra. A legutóbbi negyedévben több mint 11 millió videót töröltek, ami rekord. Emellett többször is módosították az alkalmazott algoritmust és ha a felhasználók valamire rákeresnek a portálon, akkor a megbízható forrásokból származó felvételeket sorolják előre. Ezek a dolgok együtt hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek fontos és valódi információkat kapjanak meg. Hamarosan elérhető lesz a tényellenőrzésen alapuló új funkció is.
A YouTube változik. Most már nem arról van szó, hogy aranyos tartalmakat jelenítsen meg, hanem arról, hogy a látogatók hasznos anyagokhoz jussanak. Az ajánlásokkal foglalkozó algoritmusokat az elmúlt esztendőkben harmincszor módosították és a folyamatban komoly szerep jutott a mesterséges intelligenciának.
A YouTube már tavaly januárban jelezte, hogy fel akar lépni az összeesküvés-elméleteket népszerűsítő videók és más vitatott felvételek ellen, ezért módosítja a vonatkozó algoritmusait. Minderre szükség is volt, mert Guillaume Chaslot informatikus 2018 márciusában bírálta a videomegosztót azért, hogy az értékes és a káros tartalmak ugyanolyan belső reklámot kapnak, a cél pedig egyértelműen az, hogy minél hosszabb tartózkodásra bírják a látogatókat. Tavaly áprilisban egykori és jelenlegi munkatársak szintén kritizálták Susan Wojcicki vezérigazgatót azért, mert az elmúlt években nem akarta töröltetni a propaganda- és az összeesküvés-elméletekkel kapcsolatos anyagokat, mert az volt a cél, hogy a látogatók naponta egymilliárd órányi videót nézzenek meg.
"A YouTube 15 évvel ezelőtt nyitott platformként indult, amely a világ minden embere számára megadta azt a lehetőséget, hogy megoszthassák az ötleteiket. Ezek közé tartoznak természetesen azok az elképzelések is, amelyek nekünk nem biztos, hogy tetszenek. De ez egy nyitott platformmal együtt jár és erre nagyon büszkék is vagyunk. Mindig voltak irányelveink, amelyekben világossá tettük, hogy melyik tartalmak maradhatnak az oldalon és melyeket kell törölnünk azért, hogy megvédjük a partnereinket és a kreatív alkotókat. Az elmúlt években ezeket az irányelveket számos alkalommal megváltoztattuk." - jelentette ki Neal Mohan, a YouTube menedzsere.
"A videomegosztón jelenleg a legnagyobb hazugságok a koronavírus-járvánnyal kapcsolatosak, de fontos kiemelni, hogy minden krízisben vannak hazugságokat terjesztő emberek, akik vagy ideológiai vagy kereskedelmi okokból folytatják a tevékenységüket. Ebből a szempontból a koronavírus-járvány sem különbözik más eseményektől. Viszont ebben az esetben azért kell harcolnunk az álinformációk ellen, mert emberek élete a tét. Már a járvány előtt intézkedéseket foganatosítottunk azért, hogy az egészségügyi álinformációk ne terjedhessenek, például a nem hatékony vagy akár káros szerekkel kapcsolatban."
Mohan hozzátette, hogy néhány hónappal ezelőtt álmukban sem gondolták volna, hogy bárki is kapcsolatba hozza az 5G szabványt a koronavírussal, de mégis ez történt. Ezért órák alatt gondoskodniuk kellett arról, hogy az érintett anyagok minél gyorsabban eltűnjenek a honlapról. De ugyanez vonatkozik a gyűlöletbeszédre is vagy a zaklatásokra. A legutóbbi negyedévben több mint 11 millió videót töröltek, ami rekord. Emellett többször is módosították az alkalmazott algoritmust és ha a felhasználók valamire rákeresnek a portálon, akkor a megbízható forrásokból származó felvételeket sorolják előre. Ezek a dolgok együtt hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek fontos és valódi információkat kapjanak meg. Hamarosan elérhető lesz a tényellenőrzésen alapuló új funkció is.
A YouTube változik. Most már nem arról van szó, hogy aranyos tartalmakat jelenítsen meg, hanem arról, hogy a látogatók hasznos anyagokhoz jussanak. Az ajánlásokkal foglalkozó algoritmusokat az elmúlt esztendőkben harmincszor módosították és a folyamatban komoly szerep jutott a mesterséges intelligenciának.
A YouTube már tavaly januárban jelezte, hogy fel akar lépni az összeesküvés-elméleteket népszerűsítő videók és más vitatott felvételek ellen, ezért módosítja a vonatkozó algoritmusait. Minderre szükség is volt, mert Guillaume Chaslot informatikus 2018 márciusában bírálta a videomegosztót azért, hogy az értékes és a káros tartalmak ugyanolyan belső reklámot kapnak, a cél pedig egyértelműen az, hogy minél hosszabb tartózkodásra bírják a látogatókat. Tavaly áprilisban egykori és jelenlegi munkatársak szintén kritizálták Susan Wojcicki vezérigazgatót azért, mert az elmúlt években nem akarta töröltetni a propaganda- és az összeesküvés-elméletekkel kapcsolatos anyagokat, mert az volt a cél, hogy a látogatók naponta egymilliárd órányi videót nézzenek meg.