Berta Sándor

Nem a Cliqz lesz a Google keresőjének európai kihívója

A fejlesztőcég anyavállalata úgy ítélte meg, hogy szélmalomharcot folytat a webes konszernnel.

A 2008-ban alapított Cliqz GmbH böngésző-, magánszféra- és keresőtechnológiákat fejlesztett és egy időben úgy tűnt, hogy a Google keresőjének komoly alternatívája lehet. A céget Jean-Paul Schmetz alapította és az volt a víziója, hogy egy nyitott internetet hozzon létre, amelynél az emberek gyakorolhatják az ellenőrzést az adataik felett és nincsenek gazdasági okokból kikémelve vagy manipulálva. A társaság alapötlete az volt, hogy ötvözi a böngészőt és a keresőt, s ezáltal átalakítja a világháló felhasználói felületét.

Harminc országból származó szakértők innovatív szoftvereket fejlesztettek azzal a céllal, hogy az embereknek segítsenek megőrizni az ellenőrzést a magánéletük felett. A vállalat 2013 májusában a müncheni Hubert Burda Media kiadó többségi tulajdonába került. A Cliqz GmbH most bejelentette, hogy megválik két üzleti területétől és bezárja a böngésző- és keresőtechnológiákkal foglalkozó részlegeit.

Jean-Paul Schmetz kijelentette, hogy az innovációkkal bebizonyították, hogy műszakilag igenis lehetséges olyan német fejlesztésű, adatvédelem-barát termékeket kifejleszteni, amelyek képesek megfelelően ellensúlyozni az amerikai egyesült államokbeli technológiai platformokat. Sikerült egy teljesen független keresőt megalkotniuk és üzemeltetniük, amely egyértelműen jobb volt az amerikai megoldásoknál. Az utóbbiak ráadásul nem saját technológiákra épültek. Ugyanakkor rá kellett jönniük, hogy egy olyan ellenfél ellen, mint a Google, hosszú távon nincs esélyük.

Paul-Bernhard Kallen, a Burda vezérigazgatója hozzátette, hogy azért fektettek be éveken át a Cliqz cégbe, mert az a meggyőződésük, hogy Európának szüksége van saját digitális infrastruktúrára ahhoz, hogy versenyképes legyen. Az ehhez szükséges politikai struktúrák nélkül ugyanakkor nem lehet ellensúlyozni az amerikai és a kínai technológiai óriások túlsúlyát. Ehhez jött még, hogy a koronavírus-járvány miatt belátható időn belül nem lehetett számítani komoly innovációs programra Európában.

A Ghostery nevű böngészőkiegészítő megmarad és a Cliqz munkatársaiból szakértői csoportot alakítanak ki, amely kifejezetten a mesterséges intelligenciával, a kereséssel és a technológia médiára gyakorolt hatásával kapcsolatos műszaki kérdésekkel fog foglalkozni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Palinko #3
    Maradok a Presearchnél az bár visszacsorgat a bevételből
  • dyra #2
    Ezeket a mamut IT vállalatokat már egyszerűen lehetetlen megkerülni. Nem épp egy szabadpiac ami kialakult. MS, Google, Amazon, IBM stb.. szépen felosztották a piacot. Nulla verseny.
  • intl #1
    mit hittek?