SG.hu
Elvész a Black Friday a sok akció között
Az üzletek és webáruházak akcióit több hónapos tervezési és előkészítési időszak előzi meg. Vajon a másik oldal, a vásárlók mennyire készülnek idén a fekete péntekre? Az eNET friss Black Friday-es vásárlási terveket vizsgáló kutatásából kiderül, hogy bár kevésbé lelkesek a magyar netezők, mint tavaly, mégis akár 110 milliárd forintot is elköltenének, ha megfelelő áron megtalálnák az őket érdeklő termékeket.
Idén a korábbiakhoz képest kisebb felhajtással köszönt be a Black Friday. Míg az elmúlt években hangos volt a média a Black Friday akciókat beharangozó reklámoktól, hirdetésektől, idén kevésbé találkozhattunk az üzletek, webáruházak felhívásaival. Összességében a felnőtt netezők körében is visszafogottabb lelkesedés érzékelhető: habár többségben vannak azok, akik terveznek vásárolni Black Friday-kor (47%), tízből hárman bizonytalanok, és a Black Friday előtt még nem tudták eldönteni, hogy szeretnének-e valamit vásárolni ezen akciók alkalmával.
Vajon a bizonytalanok magas aránya azt jelenti, hogy elmúlt a hype a Black Friday körül? Tavaly az eNET kutatása alapján a Black Friday-kor akár az üzletekben, akár a webáruházakban vásárlók fele például visszafogott, egytizedük elhanyagolható mértékű kedvezményeket talált. Sőt volt egy olyan kisebb – 7 százaléknyi – csoport is, akik azt tapasztalták, hogy nem a termék legutolsó, hanem egy korábbi listaárából vonták le a kedvezményt. Mindez rossz hatással lehetett a vásárlók Black Friday iránti érdeklődésére.
De a visszafogottabb lelkesedésben a rossz emlékeken túl közrejátszhat az is, hogy az ebben az időszakban online rendelt csomagok késői kiszállítását elkerülve, a netezők még korábbra hozták az év végi vásárlásaikat (a tavaly év végi késedelmes csomagkiszállításban érintettek 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy korábbra fogja hozni a vásárlásait), és lecsaptak korábbi, jelentős kedvezményeket ígérő akciókra. Októberben-novemberben ugyanis egymást érik a különböző akciós napok-hétvégék: pl. őrült napok, ÁFA-mentes napok, Glamour napok, Joy napok stb.. Utóbbi kettőben egyre több üzlet és webáruház vesz részt, és aki nem csatlakozik, az hirdet saját kupon napokat. A vásárlóknak így már nem kell megvárniuk a Black Friday-t sem, ha kedvezményesen szeretnének vásárolni, és még attól sem kell tartaniuk, hogy esetleg nem érkezik meg időben a november végén rendelt ajándék a fa alá.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a Black Friday csillaga leáldozóban lenne idehaza. Annak ellenére, hogy összességében kisebb az a csoport, akinek határozott vásárlási szándéka van Black Friday-kor, ők azonban a tavalyi tervekhez képest jóval többet szánnak a Black Friday-es vásárlásaikra. Míg 2017-ben átlagosan kb. 36 000 forintot terveztek elkölteni ezen akciók alkalmával, addig a 2018-ra jelzett kosárérték ennél átlagosan 6 000 forinttal magasabb és eléri a 42 000 forintot. Ez az átlagos költés a potenciális vásárlók számára kivetítve nagyságrendileg 110-112 milliárd forintos forgalmat eredményezhet, így ez a kisebb csoport is közel annyit tervez elkölteni, mint azok, akik egy évvel korábban tervezgették a vásárlásaikat (tavaly ugyanez 120 milliárd forint volt).
Habár az eNET mérése alapján a tavalyi évben ennek az előzetes tervnek csupán fele valósulhatott meg, viszonylag nagy érdeklődés veszi körül ezeket az akciókat, és innentől java részt már csak az üzleteken, webáruházakon múlik, hogy a vásárlási igényeknek mekkora részét tudják kielégíteni. Mint jól látható, kereslet ugyanis volna az akciókra, más kérdés, hogy a boltok hajlandóak-e azokat a termékeket és olyan áron adni, amire a vevőknek a foga fáj.
A TOP5 bolt, webáruház, ahol vásárolni terveznek/terveztek a netezők Black Friday-kor az eNET felnőtt internetezőkre reprezentatív kutatása alapján az eMAG, a MediaMarkt, az Extreme Digital, az Euronics, valamint a Tesco (az említések gyakoriságának sorrendjében). A tavalyi évhez képest a toplistás áruházak közül az eMAG, az Euronics és a Tesco tudta növelni népszerűségét a Black Friday-es akciókra lecsapni tervező netezők körében, míg a Mall.hu a tavalyi negyedik helye után idén már nem került be a TOP5-be.
Figyelemre méltó továbbá, hogy a „kemény magnak” számító vásárlók körében az online megrendelt termékek kiszállításával járó kihívások és olykor kalandok ellenére a Black Friday továbbra is inkább online működik. A vásárlást tervezők közel fele online és offline is tervez vásárolni a Black Friday napokon, tízből négyen viszont csak online módon (tavaly a vásárlást tervezők harmada tervezett csak online módon vásárolni). A vásárlást tervezők fele igazi akcióvadász, előre átgondolva, tudatosan készül a Black Friday-re, és akár már az akció kezdetén készenlétben áll, hogy meg tudja vásárolni az áhított termékeket.
Idén a korábbiakhoz képest kisebb felhajtással köszönt be a Black Friday. Míg az elmúlt években hangos volt a média a Black Friday akciókat beharangozó reklámoktól, hirdetésektől, idén kevésbé találkozhattunk az üzletek, webáruházak felhívásaival. Összességében a felnőtt netezők körében is visszafogottabb lelkesedés érzékelhető: habár többségben vannak azok, akik terveznek vásárolni Black Friday-kor (47%), tízből hárman bizonytalanok, és a Black Friday előtt még nem tudták eldönteni, hogy szeretnének-e valamit vásárolni ezen akciók alkalmával.
Vajon a bizonytalanok magas aránya azt jelenti, hogy elmúlt a hype a Black Friday körül? Tavaly az eNET kutatása alapján a Black Friday-kor akár az üzletekben, akár a webáruházakban vásárlók fele például visszafogott, egytizedük elhanyagolható mértékű kedvezményeket talált. Sőt volt egy olyan kisebb – 7 százaléknyi – csoport is, akik azt tapasztalták, hogy nem a termék legutolsó, hanem egy korábbi listaárából vonták le a kedvezményt. Mindez rossz hatással lehetett a vásárlók Black Friday iránti érdeklődésére.
De a visszafogottabb lelkesedésben a rossz emlékeken túl közrejátszhat az is, hogy az ebben az időszakban online rendelt csomagok késői kiszállítását elkerülve, a netezők még korábbra hozták az év végi vásárlásaikat (a tavaly év végi késedelmes csomagkiszállításban érintettek 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy korábbra fogja hozni a vásárlásait), és lecsaptak korábbi, jelentős kedvezményeket ígérő akciókra. Októberben-novemberben ugyanis egymást érik a különböző akciós napok-hétvégék: pl. őrült napok, ÁFA-mentes napok, Glamour napok, Joy napok stb.. Utóbbi kettőben egyre több üzlet és webáruház vesz részt, és aki nem csatlakozik, az hirdet saját kupon napokat. A vásárlóknak így már nem kell megvárniuk a Black Friday-t sem, ha kedvezményesen szeretnének vásárolni, és még attól sem kell tartaniuk, hogy esetleg nem érkezik meg időben a november végén rendelt ajándék a fa alá.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a Black Friday csillaga leáldozóban lenne idehaza. Annak ellenére, hogy összességében kisebb az a csoport, akinek határozott vásárlási szándéka van Black Friday-kor, ők azonban a tavalyi tervekhez képest jóval többet szánnak a Black Friday-es vásárlásaikra. Míg 2017-ben átlagosan kb. 36 000 forintot terveztek elkölteni ezen akciók alkalmával, addig a 2018-ra jelzett kosárérték ennél átlagosan 6 000 forinttal magasabb és eléri a 42 000 forintot. Ez az átlagos költés a potenciális vásárlók számára kivetítve nagyságrendileg 110-112 milliárd forintos forgalmat eredményezhet, így ez a kisebb csoport is közel annyit tervez elkölteni, mint azok, akik egy évvel korábban tervezgették a vásárlásaikat (tavaly ugyanez 120 milliárd forint volt).
Habár az eNET mérése alapján a tavalyi évben ennek az előzetes tervnek csupán fele valósulhatott meg, viszonylag nagy érdeklődés veszi körül ezeket az akciókat, és innentől java részt már csak az üzleteken, webáruházakon múlik, hogy a vásárlási igényeknek mekkora részét tudják kielégíteni. Mint jól látható, kereslet ugyanis volna az akciókra, más kérdés, hogy a boltok hajlandóak-e azokat a termékeket és olyan áron adni, amire a vevőknek a foga fáj.
A TOP5 bolt, webáruház, ahol vásárolni terveznek/terveztek a netezők Black Friday-kor az eNET felnőtt internetezőkre reprezentatív kutatása alapján az eMAG, a MediaMarkt, az Extreme Digital, az Euronics, valamint a Tesco (az említések gyakoriságának sorrendjében). A tavalyi évhez képest a toplistás áruházak közül az eMAG, az Euronics és a Tesco tudta növelni népszerűségét a Black Friday-es akciókra lecsapni tervező netezők körében, míg a Mall.hu a tavalyi negyedik helye után idén már nem került be a TOP5-be.
Figyelemre méltó továbbá, hogy a „kemény magnak” számító vásárlók körében az online megrendelt termékek kiszállításával járó kihívások és olykor kalandok ellenére a Black Friday továbbra is inkább online működik. A vásárlást tervezők közel fele online és offline is tervez vásárolni a Black Friday napokon, tízből négyen viszont csak online módon (tavaly a vásárlást tervezők harmada tervezett csak online módon vásárolni). A vásárlást tervezők fele igazi akcióvadász, előre átgondolva, tudatosan készül a Black Friday-re, és akár már az akció kezdetén készenlétben áll, hogy meg tudja vásárolni az áhított termékeket.