SG.hu

Elvész a Black Friday a sok akció között

Az üzletek és webáruházak akcióit több hónapos tervezési és előkészítési időszak előzi meg. Vajon a másik oldal, a vásárlók mennyire készülnek idén a fekete péntekre? Az eNET friss Black Friday-es vásárlási terveket vizsgáló kutatásából kiderül, hogy bár kevésbé lelkesek a magyar netezők, mint tavaly, mégis akár 110 milliárd forintot is elköltenének, ha megfelelő áron megtalálnák az őket érdeklő termékeket.

Idén a korábbiakhoz képest kisebb felhajtással köszönt be a Black Friday. Míg az elmúlt években hangos volt a média a Black Friday akciókat beharangozó reklámoktól, hirdetésektől, idén kevésbé találkozhattunk az üzletek, webáruházak felhívásaival. Összességében a felnőtt netezők körében is visszafogottabb lelkesedés érzékelhető: habár többségben vannak azok, akik terveznek vásárolni Black Friday-kor (47%), tízből hárman bizonytalanok, és a Black Friday előtt még nem tudták eldönteni, hogy szeretnének-e valamit vásárolni ezen akciók alkalmával.

Vajon a bizonytalanok magas aránya azt jelenti, hogy elmúlt a hype a Black Friday körül? Tavaly az eNET kutatása alapján a Black Friday-kor akár az üzletekben, akár a webáruházakban vásárlók fele például visszafogott, egytizedük elhanyagolható mértékű kedvezményeket talált. Sőt volt egy olyan kisebb – 7 százaléknyi – csoport is, akik azt tapasztalták, hogy nem a termék legutolsó, hanem egy korábbi listaárából vonták le a kedvezményt. Mindez rossz hatással lehetett a vásárlók Black Friday iránti érdeklődésére.

De a visszafogottabb lelkesedésben a rossz emlékeken túl közrejátszhat az is, hogy az ebben az időszakban online rendelt csomagok késői kiszállítását elkerülve, a netezők még korábbra hozták az év végi vásárlásaikat (a tavaly év végi késedelmes csomagkiszállításban érintettek 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy korábbra fogja hozni a vásárlásait), és lecsaptak korábbi, jelentős kedvezményeket ígérő akciókra. Októberben-novemberben ugyanis egymást érik a különböző akciós napok-hétvégék: pl. őrült napok, ÁFA-mentes napok, Glamour napok, Joy napok stb.. Utóbbi kettőben egyre több üzlet és webáruház vesz részt, és aki nem csatlakozik, az hirdet saját kupon napokat. A vásárlóknak így már nem kell megvárniuk a Black Friday-t sem, ha kedvezményesen szeretnének vásárolni, és még attól sem kell tartaniuk, hogy esetleg nem érkezik meg időben a november végén rendelt ajándék a fa alá.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a Black Friday csillaga leáldozóban lenne idehaza. Annak ellenére, hogy összességében kisebb az a csoport, akinek határozott vásárlási szándéka van Black Friday-kor, ők azonban a tavalyi tervekhez képest jóval többet szánnak a Black Friday-es vásárlásaikra. Míg 2017-ben átlagosan kb. 36 000 forintot terveztek elkölteni ezen akciók alkalmával, addig a 2018-ra jelzett kosárérték ennél átlagosan 6 000 forinttal magasabb és eléri a 42 000 forintot. Ez az átlagos költés a potenciális vásárlók számára kivetítve nagyságrendileg 110-112 milliárd forintos forgalmat eredményezhet, így ez a kisebb csoport is közel annyit tervez elkölteni, mint azok, akik egy évvel korábban tervezgették a vásárlásaikat (tavaly ugyanez 120 milliárd forint volt).

Habár az eNET mérése alapján a tavalyi évben ennek az előzetes tervnek csupán fele valósulhatott meg, viszonylag nagy érdeklődés veszi körül ezeket az akciókat, és innentől java részt már csak az üzleteken, webáruházakon múlik, hogy a vásárlási igényeknek mekkora részét tudják kielégíteni. Mint jól látható, kereslet ugyanis volna az akciókra, más kérdés, hogy a boltok hajlandóak-e azokat a termékeket és olyan áron adni, amire a vevőknek a foga fáj.

A TOP5 bolt, webáruház, ahol vásárolni terveznek/terveztek a netezők Black Friday-kor az eNET felnőtt internetezőkre reprezentatív kutatása alapján az eMAG, a MediaMarkt, az Extreme Digital, az Euronics, valamint a Tesco (az említések gyakoriságának sorrendjében). A tavalyi évhez képest a toplistás áruházak közül az eMAG, az Euronics és a Tesco tudta növelni népszerűségét a Black Friday-es akciókra lecsapni tervező netezők körében, míg a Mall.hu a tavalyi negyedik helye után idén már nem került be a TOP5-be.

Figyelemre méltó továbbá, hogy a „kemény magnak” számító vásárlók körében az online megrendelt termékek kiszállításával járó kihívások és olykor kalandok ellenére a Black Friday továbbra is inkább online működik. A vásárlást tervezők közel fele online és offline is tervez vásárolni a Black Friday napokon, tízből négyen viszont csak online módon (tavaly a vásárlást tervezők harmada tervezett csak online módon vásárolni). A vásárlást tervezők fele igazi akcióvadász, előre átgondolva, tudatosan készül a Black Friday-re, és akár már az akció kezdetén készenlétben áll, hogy meg tudja vásárolni az áhított termékeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #4
    de ez a Black Friday nálunk rendhagyóan más mint a jenkiknél.
    Nálunk botrány lesz abból, hogy nincs 465346db 50kHUF-os PS4 a raktárban, holott az jenkiknél konrétan ilyen esetben van mondjuk 5db ami le van értékelve 50ezerre a többmi meg 90-re. Ha az 5 elfogy akkor elfogyott és ennyi. Itt meg verik a balhét, hogy mi az, hogy elfogyott.
    Meg hát ismét helyi sajátosság: simán átbasszák az embert. Érdemes olvasgatni pl. az index.hu ide vágó cikkeit. Egy szaros robot porszívóra rá merték írni, hogy 3.2millió forintról lett leárazva ötven valamennyire. Esetleg HP noti ami 1.2milliós volt, vagy az egész alakos nerc harsinya vagy mi a faszom, ami 100.000Ft-ról lett 9000-re leértékelve. És millió ilyen példát lehetne hozni. Továbbá amúgy is qurva sok akció van, szóval ez a fekete péntek itt nem egészen ugyan az amint az amcsiknál.
  • apucsabi #3
    "Black Friday.......ahhoz pénz is kellene"
    -> A Black Friday nem a pénzszórásról, hanem a jóljárásról szól.
    Aki a Black Friday-ra idözít, annak nincs különösebben sok pénze, de azért az összegért, amit elszórni kíván maximalizálni óhatjta a hasznot, amit kaphat érte aznap.
  • Ms2 #2
    Black Friday.......ahhoz pénz is kellene......nem is értem mit akarnak ezekkel a szutyok zsebpénzek mellett fekete péntekezni, amikor az év többi része is szenvedés sokszor....
  • ostoros #1
    Black KAMU.