Berta Sándor

Digitális adó mellett lobbizik Ausztria

Az európai uniós tagállam gyorsan bevezetné az új adót.

Az Európai Unió Tanácsának elnöki tisztét az év végéig Ausztria tölti be. Nyugati szomszédunk elszánt abban a tekintetben, hogy szükség van Európában a digitális adóra, ráadásul azt gyorsan kell bevezetni. A bécsi kormánynak már van is egy koncepciója. Az európai uniós tagországok pénzügyminisztereinek legutóbbi brüsszeli találkozóján nem véletlenül volt téma a digitális adó és annak mielőbbi bevezetése. Ha az Európai Unióban gyorsan nem születik egyezség a digitális adó bevezetéséről, akkor Ausztria az adót a saját határain belül vezeti be a digitális szolgáltatásokra, például az online reklámokra és a felhasználói adatok értékesítésére. Az intézkedés célja a helyi média védelme és a tisztességesebb piaci verseny biztosítása lenne.

Gabriel Felbermayr, a Kieli Világgazdasági Intézet (IfW) vezetője és Jens Südekum düsseldorfi professzor egyaránt úgy vélte, hogy az online szolgáltatásokra kivetett digitális adó - adott esetben és bizonyos körülmények között - megakadályozhat egy Európa és az Amerikai Egyesült Államok közötti kereskedelmi háborút. Reinhard Bütikofer, a Zöldek európai parlamenti képviselője leszögezte: ha az Amerikai Egyesült Államok megtámadja az Európai Unió központi iparát, akkor az EU-nak gondoskodnia kell arról, hogy a vezető amerikai ágazatok is adót fizessenek a kontinensünkön.


Clemens Fuest, a müncheni Ifo Intézet elnöke is úgy gondolja, hogy a digitális adó eszköz a kereskedelmi háborúban, azonban egy nem szimpatikus vagy vitatott piaci előny nehezen törhető meg pusztán adókkal. Erre a célra a helyes eszköz a versennyel kapcsolatos jog. Fuest szerint pusztán adókkal harcolni egy cég ellen meglehetősen kockázatos, sokkal fontosabb lenne olyan adózási szabályok bevezetése, amelyek kimondják, hogy az adó fizetése a fogyasztás helyéhez kötődik. Ez nagyobb bevételeket eredményezne és hatásosabb lenne, mint egy új digitális adó kidolgozása és bevezetése.

Ennek ellenére a Hartwig Löger osztrák pénzügyminiszter jelezte, hogy folytatja a nyomásgyakorlást és meggyőződése, hogy hosszú távon a digitális telephelyeket kell a közvetlen, nyereségorientált adózás alapjainak tekinteni. Angela Merkel német kancellár és Emmanuel Macron valószínűleg támogatni fogja a dolgot, hiszen korábban azt hangsúlyozták, hogy a digitális gazdaság megadóztatásáról 2018 végéig meg kell születnie az európai uniós egyezségnek. Az Európai Bizottság márciusban javasolta, hogy a nyereséget ott adóztassák meg, ahol a vállalkozások és a felhasználók közötti kapcsolat létrejön.

Clemens Fuest egyébként már áprilisban óva intette a politikusokat egy ilyen megoldás bevezetésétől. A szakember amiatt is aggódott, hogy az USA válaszolhat az Európai Unió lépésére és kitalálhat egy ellenadót, mert - jogosan - úgy fogja értékelni a lépést, hogy az csak az amerikai vállalkozások ellen irányul és jó érvei lesznek egy ellenintézkedéshez. Sor kerülhet például az európai autók elleni büntetővámok bevezetésére, ráadásul az EU lépése megsértené az általános nemzetközi adóztatási elveket is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • end3 #9
    Amerikának már bejött egy, lesznek országok, gazdaságok akinek bejönne a kettő is... (EU, Kína, Oroszo.?) - A globalizáció ellen szükség is lenne rá.
  • hypno #8
    Teljesen jó gondolat, de arra is van ötleted, hogy ki fogja ingyen üzemeltetni a műholdakat, szervereket és úgy általában az infrastruktúrát?
  • overseer-7 #7
    a cenzúra mellett mért ne lehetne adót is bevezetni az interneten?

    nemsokára szükség lesz egy internet 2.0 ra..ami valóban független mindentől
  • Sydra #6
    EU paraziták nem férnek a bőrükbe!
  • IMYke2.0.0.0 #5
    És végsősoron az end userekre...
  • kékherceg #4
    Épp ezért lenne jó egy EU-s adóztatás. Szerencsére az interneten való reklámozást még nem uralja a fidesz egyébként. Mindenesetre a tartalomszolgáltató simán továbbterhelheti az összeget a reklámozó cégekre.
    Utoljára szerkesztette: kékherceg, 2018.07.16. 20:16:22
  • gemihu #3
    Ha magánszemély vagy, akkor van áfa a netes tartalmakon, legalábbis a nagyoknál így van. De ugye a nettel az a gond, hogy el lehet érni gazdaságilag máshol levő oldalakat és hogy ők itt fizessenek nem lehetne csak egyféle módon megoldani, de ha leírom ide, akkor még megköveznének:)
  • Cat #2
    Magyarországon van reklámadó, de pont az EU támadta meg azt, mert csak a nagyokra vonatkozik. (Tudtommal több, mint felét az RTL fizeti be.) Nomeg egyébként ez nem a reklámozókat, hanem a tartalomszolgáltatókat sújtja, szóval végeredményben az állampolgárok által elérhető hírforrásokat teszi tönkre. (Az állami, illetve a Fidesz által eltartott médiát meg ugye nem érinti ez az egész.)
  • kékherceg #1
    Az online reklámokra mindenképp jöhetne